Na turistickém ruchu a konečně i na pražském veletrhu Czech Travel Market se podepsala pandemie Covidu i válka na Ukrajině. Foto: A. Karoch
Na výstavišti PVA Expo Praha se ve dnech 25. a 26. října konal každoroční Czech Travel Market. Tyto mezinárodní kontraktační dny jsou jednou z událostí, naznačujících aktuální trendy a novinky, jež budou provázet blížící se sezonu. Na letňanském výstavišti se při příležitosti obchodních jednání tradičně scházejí představitelé cestovních kanceláří, agentur, turistických centrál včetně zahraničních, zástupci jednotlivých destinací, dopravců, ubytovacích a dalších zařízení, poskytovatelé služeb atd.
Odborná událost s mezinárodní účastí byla pro ně i letos významnou příležitostí k výměně informací, k nákupům a prodejům. „Kromě množství kontraktačních jednání se mohou zájemci zúčastnit také národních workshopů, prezentací destinací či premiérově panelové diskuze odborníků, zaměřené na právní problematiku oboru,“ připomněla ředitelka CZECH TRAVEL MARKET Janica Ciglianová.
Nový ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro ČR a Slovensko Miodrag Mlačič. Foto: Antonín Karoch
Chorvatsko patří po desetiletí k nejvyhledávanějším destinacím, kam každoročně vyrážejí na letní dovolenou. Na prezentaci turistických podniků, organizací a institucí z celého Chorvatska se návštěvníci sešli na chorvatském workshopu. Proběhl první den akce v Kongresovém sále vstupní haly. Mimo jiné se zde odborníkům představil i nový ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro ČR a Slovensko Miodrag Mlačić. Ocenil příležitost zapojit se do programu akce a vyjádřil naději, že zájem českých hostů o léto na plážích Jadranu nepoleví. Workshopu Chorvatska dodala na významu svým vystoupením J.E. paní Liljana Pancirov, velvyslankyně Chorvatska v České republice.
Budapešť po celý rok, Balaton v létě, termální prameny kdykoli - to jsou vlajkové lodí maďarské turistické nabídky. Ovšem kdo poznal, potvrdí: Maďarsko toho má v nabídce mnohem, mnohem více. Pro České návštěvníky je tato země atraktivní m. j. i proto, že je blízko. A to nehovoříme o tamní nabídce gastronomické. V Kongresovém sále během CTM chorvatské zástupce vystřídal workshop právě Maďarský. Jednat bylo možno s představiteli např. Hunguest Hotels Zrt, Hotel Carbona Zrt, Spirit Hotel, ETS Hungary, HEVINVEST SPA-GOLF, Thermal hotel Visegrad a dalších - celkem sedmnácti. Na workshop navázal raut Maďarska pro pozvané odborníky v restaurantu Adria na Jungnmannově náměstí v centru Prahy ve večerních hodinách. Zde ve společensky příjemné atmosféře pokračovaly příležitosti jednat s maďarskými partnery. Vůni Maďarska jako oblíbené turistické destinace navodil přípitek charakteristickou maďarsko „pálinkou“…
Němci vsadili i na přeshraniční spolupráci. Foto: Antonín Karoch
Workshop zástupců sousedního Německa v novém, nafukovacím kongresovém sále výstaviště ABF signalizoval, že země našich západních sousedů se postupně dostává do popředí zájmu českých turistů. Vedoucí zastoupení Německé centrály cestovního ruchu v Praze Jan Pohaněl uvedl představitele oblastí jako Durynsko, Branibursko, Drážďany a Saské polabí, údolí Středního Rýna, Sasko-Anhaltsko, ale i měst, jako Zhořelec, Norimberk, či atraktivit jako Tropical Islands u Berlína, nebo marketingových organizací, jako TMGS s celoněmeckou působností.
Slovenský workshop. Foto: Antonín Karoch
Německou prezentaci na stejném místě vystřídali odborníci ze Slovenska - Slovakia Travel a slovenské zastoupení pro turismus v ČR. Čeští partneři se tu setkali s kolegy ze slovenských lázní a aquaparků, z regionu Vysoké Tatry a Liptova, ale i s reprezentanty gastro a vinných regionů. Odrazil se zde vývoj posledních let, kdy na Slovensko zamířilo rok od roku více českých návštěvníků. Nepochybně sehrává roli nejen blízkost, ale samozřejmě i tradiční vzájemnost obou národů. Atraktivitu turistiky do slovenských oblastí na workshopu podtrhovala i kvalita pohoštění – zejména vín, ale i např. vynikající whisky z oblasti Spiše značky Nestville.
Samostatnou prezentaci na CTM připravila cestovní kancelář Adventura, která uvedla pro novou sezonu připravené nové poznávací a aktivní zájezdy.
Letošní CZECH TRAVEL MARKET uvedl navíc jednu užitečnou novinku. Šlo o specializovanou panelovoui diskuzi s právničkou Klárou Dvořákovou, která se dlouhodobě věnuje právním otázkám v oblasti cestovního ruchu. V jejím průběhu byla uvedena ve známost publikace Cestovní právo. Czech Travel Market byl organizován ve spolupráci společnosti ABF a Asociace cestovních kanceláří ČR. Akce se zúčastnilo na 120 vystavovatelů.
Miroslav Navara