Chorvatská ministryně turismu a sportu N. Brnjac
Chorvatské turistické sdružení (CNTB) ve spolupráci se svým zastoupením v České republice uspořádalo v Martinickém paláci v Praze, velkou akci s názvem „Chorvatský den v Praze“. Setkání navštívila chorvatská ministryně turismu a sportu Nikolina Brnjac, ředitel CNTB Kristjan Staničić, ředitel CNTB v České republice Dubravko Miholić. Za českou stranu se akce zúčastnil ředitel agentury Czech Tourism Jan Herget a další představitelé cestovních a ubytovacích kanceláří obou zemí.
Chorvatsko je jedinečné směsí vzniklou propletením čtyř různých kulturních vlivů, a to Západu, Východu, středoevropského a jižního Středomoří. Jednou z největších výhod Chorvatska je skutečnost, že i přes dlouhou tradici cestovního ruchu je stále jednou z posledních nedotčených oblastí Středomoří. Je jedinečné ve své autentičnosti, prostředí a životním stylu. Zároveň je Chorvatsko zemí, která se může pochlubit mnoha kulturními a přírodními lokalitami. K nim se vážou aktivity, jako jsou kempování, vodní sporty, wellness, turistika, adrenalinové sporty a podobně. Neméně lákavá je i vynikající chorvatská gastronomie a produkty zdejšího vynikajícího vinařství. O velkém zájmu českých partnerů svědčí i přítomnost 50 subjektů a partnerů z oblasti českého cestovního ruchu. Mezi přítomnými nechyběly ani cestovní kanceláře Fischer, České kormidlo, český dopravce RegioJet a mnoho dalších.
J. Herget, Czech Tourism a K. Staničić, ředitel CNTB
V posledních letech jsme do chorvatského cestovního ruchu investovali více než 4 miliardy eur a nyní jsou k dispozici další 2,2 miliardy kun z Národního Plánu obnovy a odolnosti,“ seznámila s chorvatskou současností přítomné ministryně turismu a sportu Nikolina Brnjac. „Chorvatsko patří už tradičně pro Čechy mezi oblíbené turistické destinace. Těší nás především fakt, že český trh stále více uznává Chorvatsko nejen jako letní dovolenkový turistický cíl, ale v poslední době stoupá počet českých turistů i mimo letní měsíce. Od začátku letošního roku oproti minulým letům například přijelo do Chorvatska o 98 procent více turistů v tomto období a o 25 procent více jich tu přenocovalo oproti stejnému období v roce 2019.“ Fakt, že Češi objevují i jiné části této země je celkem pochopitelná. Chorvatsko se táhne ve tvaru luku od Dunaje na severovýchodě až po Boku Kotorskou na dalekém jihu. Skládá se ze tří hlavních zeměpisných oblastí. Na severu a severovýchodě probíhají po celé délce panonské a para-panonské pláně. Na sever od Záhřebu se táhnou Zagorjevské hory, které od sebe oddělují údolí řeky Sávy a Drávy. Jedná se o fragmenty Julských Alp. Sem míří velice často milovníci vína, protože se zde nebývale daří révě vinné a zdejší vinařství produkují nádherná vína. Na západ a jih od panonské oblasti se táhne centrální horský pás, který je součástí Dinárských Alp a spojuje ji s jadranským pobřežím. Jeho krasové náhorní plošiny se skládající převážně z vápence. V nejvyšších polohách jsou holé, níže naopak hustě zalesněné. U maďarských hranic také nalezneme krásné lázně Daruvar, kde se dříve s úspěchem léčili vrcholoví sportovci z celé Jugoslávie a dodnes sem za zdravím jezdí spousta pacientů s problémy s pohybovými problémy. Na městečku je také zajímavé to, že je to největší enkláva našich krajanů na světě. Proto není problém se tu domluvit česky. Také tu mimochodem vyrábějí populární pivo „Staročeško“.
„Česká republika patří mezi pět největších turistických trhů, odkud realizujeme největší obrat. Češi jsou našimi vítanými a věrnými hosty. Proto je vnímání Chorvatska na českém trhu strategicky důležitá priorita, protože si chceme dlouhodobě udržet pozici jedné z nejoblíbenějších zahraničních destinací. Češi naši zemi především vnímají jako letní rodinnou destinaci. To potvrzují i naše údaje, které potvrzují, že 60 procent českých turistů jezdí do Chorvatska na letní dovolenou s rodinou. My se do budoucna snažíme zaujmout i další skupiny českého obyvatelstva. Proto našim partnerům nabízíme různorodé plány zájmové turistiky, a to jak na pobřeží, tak ve vnitrozemí. Chceme se dostat do zdejšího podvědomí jako destinace, která přitahuje turisty různého věku, zejména mladé lidi,“ uvedl K. Staničić.