Text Nikola Kužílková a Jaro Kratochvíl, foto Jaro Kratochvíl
Členové týmu Big Shock Racing už jsou po úspěšném absolvování Dakaru zpět doma. Pilot Martin Macík spolu s navigátorem Františkem Tomáškem a palubním mechanikem Davidem Švandou získali nejvyšší české umístění, 5. místo mezi kamiony. Big Shock Racing se současně stal nejlepším privátním týmem kategorie. Také Jan Brabec na motocyklu zvládl nejnáročnější motoristický závod dokončit na cenném 54. místě, navíc s kolenem jištěným několika šroubky po africké nehodě.
Kdo by čekal, že si teď pánové dopřejí zasloužený odpočinek, ten se mýlí. Na Martina Macíka doma čekaly nejen příjemné rodičovské povinnosti, ale také poslední organizační práce spojená s besedami Posedlí Dakarem, které se na konci ledna rozjedou po celé České republice. I sekce mechaniků týmu má spoustu nápadů a nových postřehů, které přinesl letošní Dakar. Karla, speciál Martina Macíka, čeká několik zásadních úprav a současně se v sedlčanských týmových dílnách už pilně pracuje na vývoji dalšího kamionu. Pokračovat bude také Martinův projekt Respect Road – na silnici nezávodím, který s podporou ŘSD ČR pomáhá šířit ohleduplnost na našich silnicích.
Martin Macík s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou na letošním Dakaru skvěle reprezentovali české barvy, bojovali až do poslední etapy a dokázali překonat sérii nástrah, které jim aktuální ročník nachystal. Na trati si poradili s výměnou spojovačky, dojeli etapy s utrženou kabinou nebo dokonce pohonem pouze na zadní kola. Posádka na trati stihla vyměnit 9 pneumatik. Přesto se větší část závodu pohybovala v celkovém hodnocení v TOP 5.
„Máme skvělé 5. místo a já jsem za to vděčný, protože jsme si s celým týmem obrovsky mákli. Přitom každému bych přál zažít tu dobrou náladu v našem bivaku i v kabině. Kluci mechanici do všeho šli s vervou, každý den makali do ranních hodin, každý den hrála muzika. Musím říct, že taková parta se těžko hledá. A dík si zaslouží také naši fanoušci, partneři a rodiny, protože podpora letos byla neuvěřitelná a my si jí moc vážíme. S letošním Dakarem jsme spokojení,“ říká Martin Macík.
Dokončil Dakar se sešroubovanou rukou
A v rámci možností je s dakarskou účastí spokojen i motocyklista Jan Brabec. „Vydal jsem ze sebe letos na Dakaru maximum. Byl jsem připravený nejlépe, jak to v dané situaci bylo možné. Děkuji všem, kteří mě podpořili, a také sám sobě, že jsem to nevzdal,“ říká k letošnímu Dakaru Honza. Bezprostředně po návratu týmu do ČR začíná plánování a přípravy na Dakar příští. Opět bude prostor pro nové spolupráce, partnery a dobrodružství.
Besedy Posedlí Dakarem míří za fanoušky. Tým Big Shock Racing bezprostředně po návratu do ČR rozjede další dakarskou karavanu. Ta ale tentokrát zamíří za českými fanoušky. Interaktivní talk show Posedlí Dakarem, ve které se představí členové týmu Big Shock Racing, postupně zavítá do Brna, Prahy, Ostravy, Zlína a dalších měst. Fanoušci se mohou těšit na pořádnou dávku adrenalinu, svérázný humor, nové příhody, nezveřejněná videa i informace ze zákulisí letošního Dakaru. Dostanou šanci osobně se potkat s jednotlivými členy týmu a společně si užít čerstvé zážitky. „Besedy původně vznikly na přání fanoušků. Postupně se sály zvětšovaly a míst přibývalo. Pro nás už je teď skoro povinnost objet po Dakaru ČR a osobně našim fanouškům za jejich super podporu poděkovat. Myslím, že sociální sítě jsou fajn, ale nic nepřekoná sílu osobního setkání. Lidé se můžou zeptat na cokoliv, podáme si ruku, uděláme selfíčka a řekneme si, co je potřeba. Fanoušky bereme jako součást našeho týmu. A máme radost, že to vnímají stejně a podporují nás během Dakaru i na besedách,“ popisuje Martin Macík, který připravované akce využije také k informování o projektu Respect Road tedy „ Na silnici nezávodím“, jehož prostřednictvím se snaží řidiče vést k vzájemnému respektu na silnicích a upozornit na nejčastější chyby, kterých se za volantem dopouštíme. Jen videa, která natočil k tématům bezpečného předjíždění, pozornosti za volantem a dodržování dostatečné vzdálenosti už na jeho osobních sociálních sítích shlédlo přes 550 tisíc lidí.
I mechanikům týmu Big Shock Racing letošní Dakar přinesl spoustu nových podnětů. Karel, Martinův kamion, který na letošním Dakaru zažil svou premiéru, zatím v Džiddě vyhlíží trajekt, kterým se poplaví do Francie. Jakmile si ho ale mechanici převezmou, čeká na něj série úprav pod taktovkou šéfa týmu Martina Macíka staršího. „Vývoj závodních aut jde každý rok kupředu a je logické, že pro příští ročník už máme pro Karla připravené změny, které nám pomohou dál zrychlovat. Budeme řešit motor, převodovku a spoustu dalších věcí. A není už tajemstvím, že budeme stavět i další závodní auto, které bude zase o generaci dál,“ říká Martin Macík starší.
Tým Big Shock Racing je s letošním Dakarem spokojen. Znovu se potvrdilo, že i privátní tým z České republiky je schopen držet krok s největšími továrními hráči. Do příštího ročníku bude Big Shock Racing pracovat na tom, aby se dosavadní výborné výsledky podařilo znovu překonat a při tom se závoděním stále dobře bavit.
Termíny a místa besed Posedlí Dakarem fanoušci najdou na www.posedlidakarem.cz Kolik závodních speciálů už Martin Macík vypustil ze své garáže? Další informace najdete na Posedlí Dakarem. Aktuality, zajímavosti, videa na Facebooku: Big Shock Racing a Martin Marcík a Jan Brabec.
Za volantem Fordu Raptor RS Cross Country
Český automobilový jezdec Martin Prokop úspěšně absolvoval Rallye Dakar jako člen tradičního ORLEN Teamu. Za volantem Fordu Raptor RS Cross Country obsadil celkové 12. Místo. „V rallyových soutěžích je ORLEN Team aktivní již mnoho let, a proto jsme se rozhodli podpořit i Martina Prokopa, jednoho z nejúspěšnějších českých rallyových závodníků posledních let. Jsem potěšený, že Benzina a ORLEN se společně objevily na tak prestižní události, jako je Rallye Dakar a věřím, že Martin v dalších závodech naváže na povedené výkony,“ uvedl Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol, do které patří i Benzina.
V plánech závodníka týmu MP-Sports figurují závody Abu Dhabi Desert Challenge, Baja Dubai, Baja Jordan, Baja Italy, Baja Spain, Baja Hungary, Baja Poland, Rallye du Maroc a také Rallye Sardegna v rámci šampionátu WRC. „Jsem velmi rád, že spolupráci s ORLENEM a Benzinou se podařilo zahájit již před Dakarem 2020, který jsem tak mohl odjet s jejich podporou a v jejich barvách. Těší mě, že jsem se stal členem ORLEN Teamu, ve kterém je sdruženo mnoho vynikajících závodníků. Jsem si jistý, že výsledky naší spolupráce budou v letošní sezoně světového poháru v Cross Country vidět a potěší všechny fanoušky motorsportu,“ konstatoval Martin Prokop po úspěšném dokončení letošního ročníku Rallye Dakar.
Boje ve 42. ročníku tradiční Rallye Dakar probíhaly v Saudské Arábii od 5. do 17. ledna. Maratónský podnik změnil dějiště po dlouhých 11 letech v Jižní Americe, kam se v roce 2008 přesunul kvůli obavám o bezpečnost z Afriky. ORLEN Team se slavného závodu zúčastnil už podvacáté, přičemž všichni jeho členové s výjimkou motorkáře Adama Tomiczka úspěšně dojeli do cíle. Nejlépe si vedl Kamil Wiśniewský na čtyřkolce, který obsadil 5. místo. Motorkář Maciej Giemza závod zakončil na 17. pozici a o dvě příčky níže dojel do cíle automobilový závodník Kuba Przygońsky. Největší česká síť čerpacích stanic patří i se svou mateřskou společností Unipetrol od roku 2005 do mezinárodní skupiny ORLEN. Uvedení společného loga ORLENU a Benziny na Rallye Dakar je pokračováním aktuální reklamní kampaně, ve které ORLEN posiluje povědomí zákazníků, že tradiční česká značka Benzina je součástí nadnárodní sítě, do které patří více než 2800 čerpacích stanic v pěti zemích (Polsko, Německo, Česko, Slovensko a Litva).
Martin Prokop začal svoji kariéru v mistrovství světa v rallye. Je držitelem titulu juniorského mistra světa z roku 2009. Závodil mimo jiné za volantem Suzuki Ignis S1600, Citroën C2 S1600, Mitsubishi Lancer Evo IX, Ford Fiesta S2000 a Peugeot 207 S2000. Mezi lety 2012 a 2015 byl nejúspěšnějším soukromým jezdcem v seriálu WRC. Dakarské rallye se zúčastnil pětkrát: doposud byl na čtrnáctém (2016), jedenáctém (2017), sedmém (2018), šestém (2019) a dvanáctém místě (2020). Jeho navigátorem byl v letošním roce Viktor Chytka, který nahradil Jana Tománka. Ten totiž stále není fit po vážné nehodě na říjnové rallye v Maroku.