Foto: Archiv JCCR
Přes eskalující koronavirovou krizi je třeba myslet na budoucnost. A přesně v tomto duchu v současné době vrcholí v Jihočeské centrále cestovního ruchu (JCCR) příprava „Koncepce rozvoje cestovního ruchu v Jihočeském kraji pro období let 2021 – 2030“. Nabídka turismu na jihu Čech by podle ní měla být do deseti let moderní, efektivní, hravá, inovativní a hlavně chytrá. Prostě SMART!!!
Součástí nově připravované koncepce bude mimo jiné investiční strategie, která pro následující desetiletí určí hlavní investiční priority v oblasti turismu. „Chceme-li obstát v konkurenci, i v budoucnosti, musíme investovat smysluplně, cíleně a plánovaně. A rozhodně ne málo. V desetiletém výhledu se pohybujeme v řádu miliard korun. V této souvislosti je ovšem třeba si uvědomit, cestovní ruch je významným hospodářským odvětvím, které se včetně multiplikačních efektů podílí šesti procenty na tvorbě hrubého domácího produktu a jeho podíl na příjmech státního rozpočtu činí sedm procent,“ uvedl ředitel JCCR, Jaromír Polášek.
J. Polášek
Z údajů agentury CzechTourism a expertní společnosti Krokem vyplývá, že v roce 2018 utratili turisté v ČR celkem zhruba 300 miliard korun, loni 315 miliard. V multiplikaci více než 600 miliard, loni cca 625 miliard. Celkové přínosy pro veřejné rozpočty, tedy státní rozpočet, zdravotní pojišťovny, rozpočty krajů, měst a obcí, dosáhly v roce 2018 zhruba 120 miliard, loni 125 miliard korun. Z cestovního ruchu v Jihočeském kraji směřovalo za uplynulé dva roky do veřejných rozpočtů dvakrát téměř 10 miliard korun, celkem tedy bezmála 20 miliard korun. V Jihočeském kraji je v přímé vazbě na turismus zaměstnáno přibližně 25 tisíc lidí.
V plném proudu je nyní druhá, finální fáze příprav koncepce. V polovině září se v Hluboké nad Vltavou uskutečnilo první pracovní setkání s pěti desítkami pracovníků v cestovním ruchu. Šlo především o podnikatele, tedy ubytovatele, hoteliéry, majitele cestovních kanceláří, zástupce půjčoven sportovního či turistického vybavení a dalšími. „S podnikateli jsme zahájili sběr podkladů formou dotazníkového šetření. Ostatní účastníci byli rozděleni do čtyř skupin, ve kterých na základě podkladů z turistických oblastí finalizovali SWOT analýzu. Následovala prezentace upravené verze návrhové části, kde měli všichni možnost stanovit k jednotlivým aktivitám priority,“ sdělila manažerka JCCR pro koncepci cestovního ruchu v Jihočeském kraji 2021+, Monika Smetanová.
Monika Smetanová
Spustili jsme také dotazníkové šetření s podnikateli, které bude dále probíhat formou strukturovaných rozhovorů prostřednictvím produktových manažerů JCCR, kteří pracují v terénu v turistických oblastech. „Produktoví manažeři budou pro tyto rozhovory vybírat podnikatelské subjekty mezi partnery destinačních managementů a mezi dobře hodnocenými subjekty svými zákazníky, k čemuž poslouží hodnocení na serverech jako například booking, tripadvisor a další,“ doplnila M. Smetanová s tím, že další odborné setkání se ve spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou (JHK) 21. října, vzhledem k stávající situaci online formou. Materiálem se budou zabývat i další oborové organizace působící na jihu Čech, například Jihočeská univerzita, Asociace turistických center ČR, Asociace hotelů a restaurací ČR a další. Pak koncepci předložíme Radě a Zastupitelstvu Jihočeského kraje.
Jižní Čechy se stávají láskou na celý život…
Připravovaná koncepce obsahuje čtyři základní strategické cíle: Posílení konkurenceschopnosti značky „Jižní Čechy“, stabilizaci systému řízení cestovního ruchu v Jihočeském kraji, konsolidaci hospodářského přínosu cestovního ruchu pro Jihočeský kraj, efektivní investice do infrastruktury cestovního ruchu a nových smart trendů. Součástí čtvrtého cíle jsou nejen investice do rozvoje infrastruktury cestovního ruchu, ale i do podpory inovací a digitalizace.
Strategická vize v současné fázi připomínkování zní: „Jižní Čechy jsou oblastí klidu a pohody, kam se lidé rádi vrací za přátelskou atmosférou, kvalitními službami cestovního ruchu a rozmanitou přírodou. Jihočeská odborná i laická veřejnost si uvědomuje vysoký potenciál cestovního ruchu regionu, pravidelně se ji snažíme vzdělávat, informovat a sama nagvíc vystupuje vůči návštěvníkům pozitivně. Jižní Čechy jsou finančně stabilním a dlouhodobě udržitelným regionem. Nabídka turistických služeb je profesionální, originální a ohleduplná k přírodním zdrojům. Marketing a způsoby komunikace s návštěvníkem ze strany krajské organizace a oblastních organizací destinačního managementu jsou inovativní a chytré. Na přírodní a kulturní památky bohaté jižní Čechy se stávají láskou na celý život…“