Berlín
Následky koronavirové pandemie ovlivní německý turistický cestovní ruch déle, než se předpokládalo. K tomuto závěru dospěla aktualizace studie společnosti Tourism Economics, která na žádost Německé turistické centrály (DZT) analyzuje dopad pandemie na 19 nejdůležitějších zdrojových trhů "Turistické země Německo".
Na začátku června analytici předpověděli pro celý rok 2020 pokles přenocování zahraničních turistů v Německu o 46,2 milionů v porovnání s předešlým rokem a pokles příjmů z cestovního ruchu o 17,8 miliardy eur. Na základě nejnovějších dostupných údajů ze začátku října očekává společnost Tourism Economics pokles počtu přenocování o 51,2 milionů, tedy na na 38,1 milionů, a pokles příjmů z cestovního ruchu dokonce o 18,7 miliard euro.
Podle aktuálních výpočtů na konci roku 2023 předpokládají analytici, že německý cestovní ruch dosáhne teprve 86,4 % předkrizové úrovně roku 2019. Červnová prognóza v tomto časovém bodě přitom předpokládala dosažení 100% úrovně v průběhu příštích čtyř let.
„Současná situace na důležitých evropských trzích pro německý turistický průmysl, ale také vývoj v německých městech, jasně ukazují, že fáze obnovy bude pravděpodobně trvat roky,“ vysvětluje Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva DZT. „O to důležitější je nyní prostřednictvím analytického marketingu dlouhodobě udržet kontakt se zákazníky a zviditelnit silné stránky „Turistické země Německo“.“
Jan Pohaněl, vedoucí zastoupení DZT pro ČR, k tomu dodává: „Kvůli nepříznivému vývoji pandemické situace v České republice i Německu, klademe v rámci našich aktuálních marketingových aktivit důraz zejména na inspiraci. Příkladem je naše kampaň „#rajzujeme“. Projekt „Turistická země Německo“ reprezentuje i tak důležité hodnoty, jako je cestování, ohleduplné k místním obyvatelům i životnímu prostředí, minimalizace zdravotních rizik na cestách, možnosti bezbariérového cestování a další. Tyto hodnoty pak musíme i nadále udržovat v povědomí české veřejnosti.“
Na ryby do Meklenburska
Rychlejší zotavení pro evropské zdrojové trhy
Podrobná prognóza regionů potenciálních turistů do Německa posiluje základní prohlášení z června o tom, že se evropské zdrojové trhy zotaví rychleji než ty zámořské. Pořadí největších zdrojových trhů pro německý cestovní ruch zůstává během koronavirové krize stejný: V roce 2020 to bude i nadále Nizozemsko, následované Švýcarskem, Velkou Británií a Rakouskem.
Nicméně dlouhodobější prognózy jsou mnohem opatrnější, než tomu bylo v červnu tohoto roku. Podle nejnovějších analýz bude Evropa v roce 2023 zaostávat za očekávaným poklesem o 9,4 % u zahraničních turistů. I poptávka turistických kanceláří ze zámoří zůstane s předpokládanými 24,6 % v jasně v záporné oblasti. V souladu s tím by celková bilance v roce 2023 zůstala záporná s poklesem o 13,6 % a dosažení předkrizové úrovně turistiky vidí analytici realistické nejdříve v roce 2024.
Trh služebních cest před velkými výzvami
Aktualizované analýzy, provedené společností Tourism Economics, v zásadě potvrzují předchozí předpoklad, že i segment služebních cest se zotaví pomaleji než segment volnočasového cestování. Pro rok 2023 jsou prognózy ohledně služebních cest v současné době, počítající s poklesem o 26 % u příjezdů, výrazně horší než v případě zotavení volnočasových cest s nárůstem o 5 %.
Německo si udržuje své postavení mezi konkurencí
Podle nejnovějších analýz zaujímá tato země i v čase krize vynikající pozici v konkurenci evropských destinací. Pro rok 2023 prognózuje společnost Tourism Economics Německu, pokud se týká turistiky, druhé místo za Španělskem, ale udrží se před Itálií, Francií a Velkou Británií. Další informace o současném stavu a dalším vývoji německého turistického incomingu najdete v aktuálním článku na blogu „From the desk of Petra Hedorfer“.
www.germany.travel/presse