
Při příležitosti 200 let od zahájení provozu na první veřejné železniční trati v Evropě, 200 let od zahájení výstavby první koněspřežné železnice v habsburské monarchii na trase České Budějovice – Linec a 180 let od příjezdu prvního parního vlaku do Prahy chystá Národní technické muzeum sérii jízd nostalgického muzejního vlaku, velkou výstavu „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“ a řadu dalších akcí i ve spolupráci se svými partnery.
Národní technické muzeum v roce 2025 pořádá pro veřejnost jízdy nostalgického muzejního vlaku NTM v čele s parní lokomotivou 464.102 „Ušatá" z roku 1940 po generální opravě a s retro vozy ze sedmdesátých let 20. století. Informace o jízdách a nákupu vstupenek do vlaku viz www.ntm.cz.
„Letos si připomínáme velká železniční výročí. V roce 1825 v Anglii mezi městy Stockton a Darlington otevřeli první veřejnou železniční trať s parním provozem na světě. Slavnostním výkopem ve stejném roce zahájili stavbu koněspřežné železnice na trase z Českých Budějovic do Lince, což byla první veřejná železnice u nás. Před 180 lety přijel do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží první parní vlak. Oslavit tato výročí chceme společně s veřejností. První akcí, na kterou bych rád pozval, je cesta muzejním vlakem v čele s parní lokomotivou 464.102 Ústeckým krajem na zahájení turistické sezóny do města chmele, starobylého Žatce. Neméně významnou jízdou historického vlaku Národního technického muzea bude jízda z Prahy přes Plzeň do Plas v čele s lokomotivami 475.111 a 478.1010 na zahájení výroční 10. sezóny Centra stavitelského dědictví NTM,“ informoval generální ředitel NTM Karel Ksandr.

První jízda se uskuteční již v sobotu 5. dubna 2025, kdy vlak vyjede z Ústí nad Labem do Žatce a zpět na zahájení turistické sezóny v rámci akce „Žatec dokořán II. – Parním vlakem Ústeckým krajem“. Jízda zorganizují ve spolupráci s městem Žatec a s Ústeckým krajem.
Druhou jízdu připravili na sobotu 12. dubna 2025, kdy se muzejní vlak vydá přes Plzeň do Plas při příležitosti slavnostního zahájení 10. návštěvnické sezóny v Centru stavitelského dědictví NTM. Vlak tentokrát vyjede z Prahy a zpět v čele s motorovou lokomotivou T 478.1010 „Bardotkou“ a bude pokračovat z Plzně, tentokrát tažený parní lokomotivou 475.111 „Šlechtična“ z roku 1947.
Následně s vlakem vyjedou v sobotu 17. května 2025 na akci, připravenou ve spolupráci s městem Brandýs nad Labem, s názvem „Audienci u císaře Karla I.“.
V neděli 18. května 2025 poveze muzejní vlak cestující do Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka, kde se uskuteční tradiční železniční program.
V květnu 2025 se Národní technické muzeum zúčastní 11. ročníku festivalu „Open House Praha“. Ve dnech 17. a 18. května zpřístupní areál budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží. Areál bývalé železniční výtopny a dílen, stejně jako budovy určené pro cestující, vznikl v roce 1845 jako součást prvního pražského nádraží, tedy před 180 lety.
V sobotu 26. července 2025 se Národní technické muzeum zapojí do oslav 200. výročí zahájení stavby koněspřežní železnice. Výstavbu tzv. „železné silnice“ slavnostně zahájili 28. července 1825 nedaleko Netřebic. Dne 26. července letošního roku v rámci oslav 200. výročí zahájení stavby koněspřežní železnice předvedou pracovníci muzea veřejnosti v Bujanově nově zrestaurovanou repliku kočárového koněspřežního vozu „HANNIBAL“.
Program akce vyvrcholí velkou výstavou s názvem „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“, kterou otevřou 3. října 2025. Výstava originálním způsobem představí klíčové fenomény stojící za zrodem a rozmachem železniční dopravy v historickém, technickém i kulturním kontextu. Propojí vývoj železnice s jejími společenskými dopady a využije autentické exponáty, interaktivní prvky i výtvarná díla k vykreslení obrazu počátků existence tohoto klíčového modernizačního faktoru evropského kontinentu i celého světa. Návštěvníci na výstavě pohlédnout do očí Františka Josefa Gerstnera, projektanta prvního železničního spojení Čech a Rakouska, uvidí téměř dvě stě let starý parní stroj britské výroby, originální exponáty z počátku provozu prvních drah na našem území a budou si moci zahrát na výpravčího na plně interaktivním exponátu autentického stavědlového přístroje z železniční stanice. Výstava vzniká za podpory MK ČR v rámci programu NAKI III.
Jana Dobisíková