Turistická oblast Budějovicko přichází začátkem letní sezony s projektem karty hosta pro ubytované. Smyslem „BuďKarty“ je motivovat hosty k prodloužení pobytu a návštěvě míst, která by původně nezvažovali. Kartu získají k ubytování na dvě a více nocí. Na oplátku jim přinese řadu výhod a slev na vstupy. Do projektu se zapojují také místní ubytovatelé a provozovatelé atraktivit.
„BuďKarta“ je virtuální karta hosta, kterou získají návštěvníci Budějovicka při rezervaci pobytu na dvě a více nocí u zapojených ubytovatelů. Stačí se bezplatně zaregistrovat na webu www.budejovickakarta.cz, vytvořit si účet ke kartě, vybrat si ze seznamu zapojených ubytování a rezervovat pobyt. Po příjezdu následně ubytovatel kartu aktivuje.“Karta je virtuální, v podstatě se jedná o QR kód, který je možné uložit do telefonu, nebo vytisknout. Na provozech, které držitelům karty poskytují výhody se pak stačí prokázat tímto QR nebo unikátním 9-místným kódem karty a čerpat například slevy na vstupy,” informuje ředitel Turistické oblasti Budějovicko Tomáš Polanský. Karta je platná vždy v průběhu pobytu a lze na ní přidat také další osoby, kteří jsou s držitelem karty ubytovaní. Je tak ideálním řešením pro rodiny s dětmi nebo páry.
Do projektu „BuďKarta“ se postupně zapojují místní ubytovatelé a provozovatelé atraktivit. Hosté na kartě najdou například 50% slevu na vstup do ZOO Hluboká, město České Budějovice nabídlo zdarma prohlídku radnice a komentovanou prohlídku města s průvodcem. “Jsme ve fázi pilotního projektu, kdy kartu spouštíme do provozu a zároveň nabíráme partnery. Nabídka se nám postupně plní a výhody na kartě budou postupně přibývat,” dodává T. Polanský. Zájemci o zapojení do projektu se mohou přihlásit přímo přes kontaktní formulář na webu karty.
Myšlenka na vytvoření karty hosta s pobídkou na prodloužení počtu nocí v destinaci a získání konkurenční výhody pro místní podniky, přišla jako jakási kompenzace po zvýšení poplatku z původních 25 na 50 korun z pobytu v Českých Budějovicích a v Hluboké nad Vltavou. “Myslíme si, že finance, které se v rámci ubytovacího poplatku vyberou, je dobré investovat zpět do podpory a rozvoje cestovního ruchu. Alespoň tak to v destinačním managementu vnímáme. Proto jsme vytvořili model, kdy část peněz z poplatku slouží ke kompenzaci poskytnutých slev. Provozovatelé se tak podílí například 25 % a zbylých 25 % jim je vykompenzujeme na základě akceptací karty,” vysvětluje T. Polanský. Ze statistik vyplývá, že počet nocí strávených v destinaci přímo ovlivňuje výši útraty hostů. “Při delším pobytu se samozřejmě zvyšuje přímá částka za ubytování, ale podstatné je, že host přinese více peněz v takzvaných multiplikacích. Jsou to útraty za služby, stravu, popřípadě dopravu. Čím delší čas v destinaci tráví, tím více ji do hloubky objevuje a tím větší ekonomický přínos jeho pobyt má. Nejen pro podnikatele, ale také pro veřejný rozpočet v podobě daní,” doplňuje T. Polanský. Příjmy z turistiky v oblasti Budějovicka činili jen v loňském roce zhruba 2 miliardy korun. Na ubytovacích poplatcích se pak vybralo 10,7 milionu korun.
Vojen Smíšek