Poprvé na půdě Technického muzea v Liberci představí veřejnosti vzácný automobil RAF, který jim zapůjčili z Národního technického muzea v Praze. RAF 18/22 je naprostý unikát. Podle ředitele Technického muzea Liberec Ing. Jiřího Němečka jde o splněný sen: „Když jsme zdejší muzeum zakládali, bylo jedním z našich cílů vystavit automobil značky RAF. Tehdy to byl jen se, který se nám ovšem plní.“
Technické muzeum Liberec představuje v prostorách bývalého výstaviště LVT návštěvníkům historické automobily, motocykly, jízdní kola, ale i exponáty bohaté expozice městské hromadné dopravy. Instituci spravuje spolek Boveraclub. Muzeum se může pochlubit zcela mimořádnou soukromou sbírku luxusních vozů „Království automobilů“, nebo expozici věnovanou historii a současnosti průmyslu v regionu. Muzeum také vystavuje i tři lokomotivy a zapůjčenou sněžnou rolbou. Technické muzeum Liberec vzniklo před devíti lety v září roku 2014 jako soukromá iniciativa stejnojmenného spolku.
Linserova továrna Reichenberger Automobil-Fabrik Ges. m. b. H. Böhmen původně vyráběla různé stroje a zařízení pro pivovarnický, papírenský i textilní průmysl. Později se pak přes výrobu motocyklů dostala až k produkci automobilů. První vozy RAF, podle dostupných pramenů, začala firma vyrábět v roce 1907. Vozy z továrny, která sídlila na soutoku řeky Nisy s Harcovským potokem, se staly brzy vyhledávanými po celé Evropě. Oblíbili si je podnikatelé i právníci, lékaři i šlechta. Podle odborné literatury automobilem RAF jezdil rakouský císař a král František Josef I., kníže Alain Rohan, Coloredo-Mansfeld, hrabě Clam-Gallas, arcivévoda Leopold Salvator a další významné osobnosti té doby. Jedním z projevů prestiže firmy RAF bylo i udělení licence pro výrobu motorů konstrukce Knight od firmy Daimler Ltd. Ta ji totiž udělovala vždy pouze jedinému výrobci v té, které zemi. Celkový počet vozů ani modelů, které firma RAF vyrobila, není znám. Znalci historie automobilů odhadují produkci na několik stovek, maximálně ale na 3000 kusů. S očekáváním světové války firma produkci vozů snižovala, až ji v roce 1916 zastavila zcela. Do současnosti se podle odborníků dochovalo na celém světe přibližně 10 kusů vozů RAF.
„Veterán RAF 18/22 je jediný dochovaný vůz tohoto typu na světě,“ tvrdí Eva Daňková, manažerka Technického muzea Liberec: „Je to vůz na původním podvozku s novodobou druhostavbou karoserie podle lehkého užitkového vozu typu FW25. Renovaci provedli pracovníci podniku LIAZ Holýšov v roce 1976. Tento vůz mimochodem připomíná bohatou historii automobilového průmyslu v Liberci. A je to přesně to auto, které se objevovalo na dobových prospektech podniku LIAZ.“
„Myslím, že návrat vozu RAF do Liberce je začátek dlouhodobé a jistě plodné spolupráce s Národním technickým muzeem. Určitě z něj budou návštěvníci profitovat,“ dodává ředitel libereckého muzea: “Je to pro nás obrovská čest, že jako relativně mladé, navíc soukromé, muzeum můžeme spolupracovat s takovou institucí jako je Národní technické muzeum v Praze!“
TZ/Kaa