
Rok 2025 přinese hned několik významných novinek, které posílí turistický ruch v Brně i celém regionu jižní Moravy. Kromě návratu prestižního závodu MotoGP, město Brno představí i na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace. A společně s Jihomoravským krajem začátkem dubna otevřelo nové informační centrum na skvělém místě v bezprostřední blízkosti centrálního náměstí Svobody v Zámečnické ulici.
Prezentaci města Brna a Jihomoravského kraje v krajském městě zajistí od 8. dubna pracovníci nového informačního centrum na společné brněnské adrese Zámečnická 2. „Centrum bude sloužit jako hlavní zdroj informovanosti a poskytne komplexní servis turistům i místním. Nejde jen o prostor s mapami, ale o otevřenou platformu pro turisty z domova i ze zahraničí," uvedl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Nové informační centrum nahradí infocentrum na ulici Panenská, kterou otevřeli roku 2017. „Vhodný prostor pro informační centrum, které by bylo blíže návštěvníkům, ideálně v úplném centru města, mělo dostatečnou velikost a mohlo sloužit jako místo setkávání i odpočinku, jsme hledali s TIC BRNO dlouho. Na Zámečnické jsme za tímto účelem zrekonstruovali nevyužívané historické prostory. Celkové náklady na vybudování a vybavení nového infocentra jsou 12 milionů korun včetně DPH,“ informoval první náměstek primátorky René Černý. Z uvedené částky pokryla 2 miliony dotace na stavební práce od Jihomoravského kraje a necelé 2 miliony včetně DPH činí náklady na vnitřní vybavení a techniku, které hradily rovným dílem TIC BRNO a Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava. Zbylou část finančních prostředků zaplatilo město Brno.

Moderní čistý prostor od brněnského studia Kogaa určitě zaujme turisty díky novým předsazeným skleněným výlohám. Snížené parapety oken zvyšují transparentnost, lákají kolemjdoucí a posilují propojení ses ulicí Zámečnickou. Interiér tvoří multifunkční vestavba, která spojuje recepci, prodejní prostor, pracovní zázemí a výstavní plochu do jediného nápaditě pojatého celku. Ve spolupráci s brněnskou firmou DURO design vznikl modulární systém na míru s důrazem na úspornost. Hlavním prvkem jsou perforované nerezové panely s anodizovanou titanovou úpravou. Jejich opaleskující povrch reaguje na světlo a pohyb. Tím vytváří proměnlivou atmosféru, celé místo propojuje a dodává mu nadčasový charakter. „Otevření informačního centra, propojujícího město Brno a Jihomoravský kraj, je vedle světové výstavy EXPO 2025 a návratu MotoGP klíčovým momentem letošního roku, který posílí atraktivitu regionu pro domácí i zahraniční návštěvníky. Brno je oficiálním partnerem EXPO 2025 s finančním plněním ve výši 3,6 milionu korun včetně DPH a v Ósace se představí jako centrum vědy a kultury s řadou turisticky atraktivních lokalit,“ informovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Duben je měsíc, kdy začínají ve větších počtech proudit také turisté na jižní Moravu. Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava (CCRJM) jim v rámci nového infocentra prezentuje zajímavé destinace v celém Jihomoravském kraji. „Letos se chceme zaměřit především na cykloturistiku. Polské návštěvníky budeme lákat na spojení vína a architektury. Mimochodem úspěšnou kampaň, která podporovala spojení vinařské lokality se zajímavou architekturou jednotlivých vinařství, jsme už přeložili do polštiny. Na návštěvníky ze Slovenska zase cílíme s MojaKartou, kterou jsme v loňském roce pilotně vyzkoušeli v Česku. Osvědčila se jako nástroj spolupráce a propagace i méně známých turistických cílů,” shrnula ředitelka CCRJM Martina Grůzová.

Světovou výstavu EXPO 2025 budou organizátoři z města Brno prezentovat především v online prostoru prostřednictvím videa v japonštině, které představuje Brno ve spojení se třemi osobnostmi světového významu, a to Leošem Janáčkem, Alfonsem Muchou, Gregorem Johannem Mendelem. „Video je interaktivní a využívá prvky personalizace, od čehož si slibujeme větší atraktivitu a virální šíření. Prezentace města Brna v Japonsku proběhne v českém pavilonu ve dnech 16. až 18. června a zaměříme ji především na japonské touroperátory, cestovní kanceláře, novináře, influencery a další významné osobnosti z oblasti kultury s cílem zvýšit počet návštěvníků z Japonska,” doplnila Kateřina Jarošová, zastupitelka města Brna pro oblast marketingu a PR. Spolu s městem Brnem budou v Ósace vystavovatelé prezentovat také městské firmy Technické sítě Brno, a. s., a Veletrhy Brno, a. s. „Statistiky za rok 2024 potvrzují stabilní návštěvnost Brna a Jihomoravského kraje s rostoucím podílem zahraničních turistů. Brno navštívilo 850 685 hostů, přičemž po delší době převažovali zahraniční návštěvníci, hlavně ze Slovenska, Polska, Německa, Jižní Koreje a Litvy. Do celého regionu pak přijelo celkem 2 178 788 návštěvníků, čímž jsme obhájili druhou příčku za Prahou v rámci návštěvnosti ČR. V rámci mezinárodní propagace se i letos zaměříme na sousední trhy,” uvedla Kristýna Černá, zastupitelka města Brna pro oblast cestovního ruchu.
Téma Věstonické Venuše a archeologie, jehož 100. výročí nalezení, letos představí Moravské zemské muzeum, se promítne i do aktivit Jihomoravského kraje. Chystají tu projekt Tajemná místa, do něhož se zapojí sedm muzeí, a který blíže představí vzácné archeologické nálezy z oblasti jižní Moravy. Sto let uplyne také od úmrtí Aloise Mrštíka, kronikáře moravského venkova, čemuž se budou věnovat doprovodné akce v Památníku bratří Mrštíků v Divákách. Nový projekt HRANICE 2025 chystají na Znojemsku, kde se zaměří na turistické cíle podél současné státní hranice i podél sudetské hranice z roku 1938. Celkem zahrne přes 60 míst na Znojemsku a nabídne desítky akcí či tipů na ubytování a gastro zážitky v hraničním pásmu. Na brněnském Špilberku otevřou novou stálou expozici v prostorách kaple nazvané Kaple křížů. Muzeum města Brna ještě před plánovanou rekonstrukcí zpřístupní také vilu Wittal v rámci tzv. urbexových prohlídek. Moravská galerie v Brně chystá svůj Otevřený depozitář v Brně-Řečkovicích, vůbec první depozitář tohoto typu v České republice.

A důležitá zpráva na závěr: Po pětileté pauze se na brněnský okruh vrací MotoGP. Tato prestižní sportovní událost a velký klíčový prvek sportovní turistiky jistě bude mít dopad ekonomický rozvoj regionu. Závody motocyklů mají v Brně dlouhou tradici sahající až do roku 1965. Současný Masarykův okruh v minulosti přitahoval v rámci MotoGP desítky tisíc návštěvníků. Například v roce 2019 závod navštívilo kolem 180 tisíc diváků. Závod navíc i v současné době Brno zviditelní na celosvětové úrovni. Podobné akce díky televizním přenosům sledují stovky milionů diváků ve více než 200 zemích. Město i kraj přispějí na jeho konání shodně 35 milionů korun. Z historie víme, že mediální hodnota této události může investici mnohonásobně převýšit.
Antonín Karoch/TZ, foto CCRJM