
Poctivost, řemeslný fortel, odkaz předků, láska a léty prověřené dovednosti, takové jsou české, moravské i slezské tradice. Turistický portál, který provozuje agentura CzechTourism s názvem Kudy z nudy, přináší množství inspirací a tipů, kde a jak strávit letošní Velikonoce. Jsou mezi nimi lidové slavnosti a festivaly, krajové speciality, ochutnávka českého piva či vína, nebo místa, kde návštěvníci mohou poznat mistry svého oboru a odhalit tajemství tradičních řemesel. Své si najdou i milovníci lázeňských procedur, či vyznavači velikonočních specialit.
Více než polovina českých občanů (55 %) plánuje jarní dovolenou v Česku. Nejčastěji v Jihočeském (19 %) a Jihomoravském kraji (12 %). V místě pobytu pak stráví průměrně šest dní. Celkem 47 % dotázaných si dovolenou užije v rámci prodloužených víkendů. Náplní jejich volna bude odpočinek, zpestřený lehčími sportovními aktivitami, popř. návštěvou kulturních památek. Do zahraničí letos na jaře vyrazí 46 % Čechů. V průměru se lidé chystají utratit za jarní dovolenou 7 358 Kč na osobu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Podíl těch, kteří si chtějí užít jarní období dovolenkově v Česku, se oproti loňsku téměř nezměnil. Průměrná délka pobytu zůstává šest dní, přičemž téměř polovina lidí (47 %) preferuje prodloužené víkendy. Stále platí, že Češi nejčastěji tráví jarní dovolenou s rodinou nebo partnerem či partnerkou. Obecně se ukazuje, že na popularitě získávají kratší pobyty, přičemž lidé jsou ochotni více investovat do kvality ubytování a služeb. „Češi kladou stále větší důraz na komfort a jedinečné zážitky. Preferují kombinaci aktivního odpočinku a relaxace s prvky lokální gastronomie a kultury. Roste například obliba vinařských stezek, pivních tras nebo tematických gastronomických festivalů. Tyto preference ladí s pojetím našich letošních kampaní, v nichž se zaměřujeme na aktivní odpočinek, lázně, ale také gastronomii. To vychází i z faktu, že aktuálně běží tříletá spolupráce Česka se společností Michelin. Díky zmíněnému partnerství se tuzemsko zařadí mezi země, které tato renomovaná společnost dlouhodobě podporuje jako kulinářské destinace,“ říká tvrdí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller

Okolo třetiny oslovených chce strávit jarní dovolenou aktivně. Téměř pětina respondentů dává přednost pasivnímu odpočinku a 17 % jich míří za kulturními památkami. V rámci aktivní dovolené je pak v kurzu pěší turistika (64 %) a nenáročné procházky (53 %). Mezi oblíbené aktivity na jarní dovolené patří cyklistika s rodinou (22 %) popř. vodní sporty (15 %). Bezmála polovina respondentů se inspiruje tipy a doporučeními od známých a rodiny (46 %) a 37 % dotázaných si vybírá destinaci podle mapy s vyznačením turistických zajímavostí. „Pěší turistika patří mezi nejoblíbenější outdoorové aktivity, které Češi aktivně provozují. Není tedy překvapením, že touto formou chtějí trávit i dovolenou. Máme nejlepší turistické značení na světě. Na cestovatele do a po Česku čeká mimo jiné přes 44 tisíc km pěších tras a 40 tisíc km silničních cyklotras. Trendem posledních let je také větší propojení aktivní dovolené s poznáváním regionální kultury a gastronomie. Zároveň zaznamenáváme i rostoucí zájem o lázeňské pobyty a wellness dovolené,“ doplňuje ředitelka Odboru managementu a B2B spolupráce CzechTourism Tereza Hofmanová.
Plánované výdaje za osobu během jarní dovolené meziročně vzrostly, a to o 545 Kč. Téměř polovina z celkové částky padne na ubytování. V tomto ohledu Češi preferují penziony (51 %), hotely vyšší kategorie (27 %) a neplacené přenocování v soukromí u známých či rodiny (19 %). Při výběru pobytu během jarní dovolené v Česku je pro respondenty nejdůležitější cena, vlastní zkušenost, informace na webu i rozsah a kvalita služeb. Další významnou položkou výdajů na dovolené je stravování v restauracích (18 %) a výdaje za služby, jako jsou vstupenky, kultura, muzea nebo památky (13 %). Téměř třetina dotázaných se na jaře vydá na stejné nebo známé místo a bezmála polovina z nich navštíví destinaci, ve které ještě nebyla. Na místo se nejčastěji dopraví autem nebo motorkou (67 %), pětina pak vyrazí vlakem. Veřejnou dopravu přitom volí zejména mladší generace ve věku 18–34 let.
„Zajímavým zjištěním je fakt, že i v dnešní technologické éře preferují návštěvníci při prohlídkách turistických míst osobu průvodce. Audio průvodce pak upřednostňuje méně než pětina z nich. Naopak nepřekvapí, že osobní výklad vyhledává zejména starší generace nad 75 let, zatímco mobilní aplikace či audio průvodce jsou nejoblíbenější mezi lidmi ve věku 40–49 let,“ shrnuje vedoucí Institutu turismu Petr Janeček.
Jarní dovolenou v zahraničí plánuje 46 % Čechů, což představuje meziroční nárost o 4 p. b. Za hranice vyráží zejména mladší lidé mezi 30-39 lety (61 %). V případě těch, kteří se do zahraničí nechystají, je pak nejčastějším důvodem, že v tomto ročním období do zahraničí prostě nejezdí (48 %) a dále také nedostatek financí (43 %).
Miroslav Navara/TZ