
Pracovníci Centrály cestovního ruchu Jižní Morava představili analýzu dat mobilních operátorů, která přibližuje chování turistů v regionu a popularitu zdejších turistických cílů. V datech se zaměřili se na 7 významných zdrojových trhů, u kterých pak analyzovali pohyby návštěvníků během jejich pobytu v tomto regionu.
Z analýz vyplývá, že nejčastějšími návštěvníky jižní Moravy jsou Pražáci, a po nich následují turisté ze Slovenska a z Ostravska. Vrchol návštěvnosti tradičně tvořila letní sezóna a významnou roli hrálo Brno a okolí. Tam zavítala více než polovina všech turistů. „Chtěli jsme mít lepší představu, jakými směry se návštěvníci po jižní Moravě vydávají a zda můžeme ověřit nějaké trendy jejich pohybu. V roce 2024 jsme se tedy zaměřili na mobilní data přepočtená na celkovou populaci. Jsou pro nás cenným doplňkem ke statistice z hromadných ubytovacích zařízení, které Český statistický úřad za celý loňský rok zveřejní v únoru,“ informovala Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava.

Ze sledovaných zdrojových oblastí návštěvnosti tvořili v loňském roce lidé z Prahy a okolí 37 % všech návštěv Jihomoravského kraje, dalšími důležitými regiony jsou turisté ze Slovenska s 22 % a Ostraváci se 14 %. „Více než polovina turistů na jižní Moravě zamířila do Brna a okolí (54 %), následoval Lednicko-valtický areál, Hustopečsko a Pálava. Zatím co návštěvníci z Ostravska, Hradecka a Slovenska směřují na jižní Moravu primárně v letních měsících, u návštěvníků z Rakouska či Německa se sezónnost tolik neprojevuje,“ upřesnil Martin Šauer z Katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který signalizační data pro Centrálu cestovního ruchu zpracovává. Data dále ukazují, že mimo Slovensko míří ze zahraničí na jižní Moravu zejména Poláci, kteří tvořili v roce 2024 podíl 8 %. „Právě na Polsko se nyní v kampaních hodně zaměřujeme. V polštině vydáváme naše propagační materiály, snažíme se podchytit důležité cestovní veletrhy, a také jsme rozjeli pro polské návštěvníky kampaň Degustuj architekturu, která se nám v předchozích letech dobře osvědčila,“ doplnila M. Grůzová.

Analýza mobilních dat dokládá silnou provázanost jednotlivých turistických destinací a roli Brna jako centra návštěvnického zájmu. Tradičně se na jižní Moravě turisté zdrží nejčastěji pouze jednu noc (62 %). Tři čtvrtiny návštěvníků pak během svého pobytu zůstávají v místě přenocování. Na výlety lidé nejčastěji vyrážejí z Brna. Celkem pochopitelně preferují návštěvníci výlety do obcí ve vinařských oblastech (Velké Bílovice, Zaječí, Věstonicko, Strážnice) do v blízkosti významných turistických cílů (Vranov nad Dyjí, Bílé Karpaty, Brněnská přehrada). Z celkových 514 navštívených míst připadala polovina návštěv na 15 nejpopulárnějších cílů, tedy na Brno, Lednici, Mikulov, Valtice, Znojmo a okolí Brněnské přehrady. Data také ukazují, že největší mobilitu vykazují Slováci. Na výlety mimo oblast ubytování z nich vyráží čtvrtina. „Dat máme nyní k dispozici opravdu hodně, proto spolu s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava jsme uspořádali k monitoringu návštěvnosti a analýze mobilních operátorů on-line workshop. Všem zájemcům jsme na něm vysvětlili, jak se v datových sestavách orientovat a jak data správně interpretovat,“ dodal zvláště pro odborníky na cestovní ruch ruch M. Šauer. Kompletní datová sestava je k dispozici na webových stránkách
TZ/Antonin Karoch