Na základě odborné analýzy současného stavu přistoupili v Magistrátu hlavního města Prahy k mírné úpravě svého vizuálního loga, tedy oné červené kostky se nápisy Praha v několika jazycích, ve spolupráci s se Studiem Najbrt. To ho mimochodem původně navrhlo. Nejedná se však o žádnou revoluční změnu. Jde hlavně krom jiného o typografickou úpravu žlutého textu, který je nyní trochu silnější a obsahuje několik málo pro laika neznatelných úprav.
Síla a kvalita, vycházející z nadčasového loga, zůstávají zachované. Mění se však pravidla pro umisťování dalších textů, loga, styly písma a nastavení systému používání loga pro městem zřízené organizace. V rámci grafického manuálu výtvarníci také doplnili pravidla pro použití v digitálním prostředí, která doposud chyběla. Změny budou aplikovat pouze u nově vznikajících materiálů. Město tím ušetří náklady a zabrání plýtvání v rámci propagace.
Nutno zmínit, že proces revize vizuální identity je v českém prostředí zatím spíše výjimkou. Současné logo hlavního města Prahy je se svou více než dvacetiletou tradicí jednou z nejdéle fungujících v Česku. „Červený čtverec, který se stal logem Prahy, je stále nadčasový a smysluplný. Po dvaceti letech od jejího vzniku nám ale chyběla komplexnější pravidla pro použití vizuálního stylu, a také snaha posílit vizuální identitu, aby byla rozpoznatelná, jednotná a atraktivní. Nejdeme však cestou velkých a nákladných změn, ale pokračujeme v zažité tradici našeho dobře známého loga,“ vysvětluje Jana Berková ředitelka odboru médií a marketingu pražského magistrátu, jejíž odbor je hlavním správcem vizuální identity.
Proto pracovníci magistrátu oslovili grafické Studio Najbrt, autory původní vizuální identity z roku 2002, zda by výtvarníci mohli revidovat systém tak, aby odpovídal současným potřebám a nárokům. Dle zadání musela nejen značka, ale celková komunikace a všechny její dílčí výstupy být srozumitelné, atraktivní, a především jednoznačně propojitelné s hlavním městem. Grafický manuál měli obnovit tak, aby se stal aktuálním, praktickým a snadno dostupným nástrojem pro aplikaci vizuální identity v praxi. Tým na komplexním zadání pracoval více než rok. Podařilo se vytvořit grafický manuál, který je jedinečný nejen svým rozsahem, ale především potenciálem sloužit jako nástroj pro kvalitní prezentaci hlavního města dalších 20 let. „Jsme moc rádi, že se představitelé města Praha rozhodli jít cestou revize své vizuální identity. Díky tomu vznikl nový systém, který jsme založili na silných základech původního loga, a který zároveň reflektuje náročnější požadavky dnešní doby. Tento přístup ukazuje, že ne vždy je nezbytné vizuální identitu zcela měnit. Někdy stačí přinést svěží energii a jemné, promyšlené úpravy do té stávající,“ popsala výjimečnost spolupráce ředitelka organizace Czechdesign Jana Vinšová.
Nový systém rozšířili hlavně o písmo, ilustrace a piktogramy. Design systému vytvořili zcela nově na jednoduchém principu členění ploch, vycházejícího z tvarosloví samotného loga. To zachovali. Systém definuje dva základní principy layoutu, tedy pravidel, pro správné umisťování textů, loga, volbu barevnosti a práci s ilustrací. Nově vytvořené speciální písmo, které nazvali „Praha“, na míru navrhl přední český tvůrce písma Tomáš Brousil. Budou ho využívat jako hlavní písmo pro sazbu většiny magistrátních textů.
Piktogramy jsou další součástí jednotného vizuálního stylu. K dispozici mají pracovníci magistrátu základní set, který vizuálně koresponduje s hlavním písmem "Praha". Pro případnou potřebu tuto sadu průběžně rozšiřovat autoři stanovili závazný postup pro získávání dalších znaků. Významnou součástí vizuálního stylu nově doporučili patřičné ilustrace. Pro tvorbu „Pražské rodiny“ navrhli ilustrátoři Patrik Antczak a Jakub Mikuláštík širokou škálu postav, typických budov, mobiliáře a situací na míru. „Oceňujeme, že se celý projekt nové vizuální identity hlavního město Prahy, i díky kvalitní spolupráci s organizací Czechdesign, podařilo uskutečnit. Po více než 20 letech existence námi navrženého loga Prahy vstupujeme do další etapy rozvoje vizuální komunikace města. Nové písmo, barevný systém i velmi jemný facelift loga přispívá k současnému vnímání identity města,“ shrnuje Aleš Najbrt, grafický designér a kreativní ředitel Studia Najbrt.
Kromě zadání zahrnovala analýza i řadu procesních doporučení pro interní tým pražského magistrátu. Další doporučení výtvarníci zaměřili na proces následné implementace nové vizualizace od představení a schválení revidovaného systému Radou hl. m. Prahy až po školení zástupců magistrátních odborů, městem zřizovaných organizací i městských částí. „Na základě zpracované analýzy vizuální identity města jsme prostřednictvím pracovní skupiny se Studiem Najbrt hledali řešení pro aktuálnější prezentaci města. Praha má silné logo. Je inspirativním příkladem, že může vizuální styl stavět na silných základech, dlouhodobě pracovat s existující značkou a zároveň odpovídat aktuálním potřebám pomocí revize či doplnění dalších prvků systému,“ popisuje roli pracovní skupiny Radek Sidun, grafický designér a typograf. Ukázky revidované vizuální identity naleznete zde.
TZ/Antonín Karoch