Zahraniční i tuzemské průzkumy ukazují, že při nákupu hraje jednu z nejdůležitějších rolí důvěra zákazníků ve značku. Tento fakt se stal základem pro marketingový program „Nejdůvěryhodnější značka“, který slaví letos své desáté výročí. V rámci programu oceňují odborníci značky a brandy, které si získaly nejvyšší míru důvěry mezi českými zákazníky. Na základě rozsáhlého průzkumu společnosti NIQ, do kterého se zapojilo více než 4000 účastníků, respondenti v 95 kategoriích vybrali značky, které v očích zákazníků vynikají především svou spolehlivostí a kvalitou.
Společnost Atoz Marketing Services (AMS) se už od roku 1993 zabývá B2B komunikací v oblastech retailu, logistiky, obalového průmyslu a farmacie. Není divu, že AMS organizuje i nezávislý marketingový program „Nejdůvěryhodnější značka“. Letos proběhl již jeho 10. ročník v ČR a 9. na Slovensku. Společnost od roku 2001 také organizuje program „Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka“.
O oblíbenosti programu „Nejdůvěryhodnější značka“ svědčí především zájem samotných zákazníků, kteří logo s oblibou vyhledávají. Značky najdeme všude. V oblasti služeb, institucí, prodejců, výrobců, ale i v segmentu lékárenství, zdravotnictví, a dokonce i technických odvětví. Letos ty nejoblíbenější zástupci firmy AMS slavnostně odhalili začátkem listopadu na slavnostním večeru v Radiopaláci v Praze. „V letošním ročníku máme vítěze v 95 kategoriích, z čehož je 9 kategorií zbrusu nových. Velice nás těší, že 92 % loňských vítězů obhájilo svoji pozici a vyhrálo i letos. I to svědčí o stabilitě značek na trhu, loajalitě a důvěře zákazníků,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti ATOZ Marketing Services: „Nové kategorie tentokrát zastupují v segmentu „Prodejci rostlinné kosmetiky“, značka Yves Rocher, v kategorii „Prodejci knih“ knihkupectví Knihy Dobrovský nebo v kategorii „Očních optik“ značka GrandOptical.“
Zajímavý je i přetrvávající fenomén oblíbenosti ryze českých značek. Důkazem může být opětovné vítězství figurek Igráček, který i v konkurenci silných zahraničních brandů stále dominantně vede. Stejné je to v nové kategorii „Dekorativní kosmetika“, kde zvítězili výrobci s tradiční českou značkou Dermacol. Čeští zástupci tak obstáli jako jediný, ryze český brand mezi konkurencí nadnárodních společností. Kategorii „Kuchyňská a koupelnová studia“ zase ovládla oblíbená česká značka Siko. Výrazné posílení na trhu zaznamenala značka prodejců elektra Datart. Podle marketingových odborníků prý nejspíš v důsledku propojení se sítí Electroworld. Naopak se ztrátou skončila značka čerpacích stanic Orlen, nejspíš kvůli odstranění původního označení Benzina ze svého názvu. Vítězem v kategorii „Privátní značky“ se nově staly značky produktů obchodního řetězce Penny. Firma Best nově zvítězila mezi výrobci betonových prvků. V trendy kategorii „Quick-Service Restaurant“ zákazníci ocenili řetězec McDonald’s, především kvůli faktu, že zákazníky neklame a jejich produkty koupíte ve stejné kvalitě a stejným názvem kdekoli na světě.
Důvěra je klíčovým prvkem, který ovlivňuje nejen spokojenost zákazníků, ale také jejich loajalitu a dlouhodobou přízeň. Značky, které se těší vysoké důvěře, získávají nejen stabilní zákaznickou základnu, ale také podporují pozitivní povědomí o svých produktech a službách. Díky důvěře se zákazníci cítí jistě ve svých rozhodnutích, jsou ochotni se k známému tovaru vracet a sdílet své pozitivní zkušenosti. Pro samotné značky je důvěra silným nástrojem pro budování a upevňování svého postavení na trhu a rozvíjení dlouhodobého vztahu se svými zákazníky. Vítězné značky mohou označení a logo „Nejdůvěryhodnější značka 2024“ používat ve své marketingové komunikaci. "Silná nezávislá ocenění, jako jsou ta naše, patří mezi zajímavé nástroje komunikace především v současné době, kdy se po několika letech stabilizuje inflace. Zároveň také rostou reálné mzdy a zlepšuje se nálada spotřebitelů u nás i v celé Evropě,” upřesňuje Viktorie Škorvagová z výzkumné agentury NIQ, která průzkum realizovala. Důležitost ocenění potvrzuje i aktuální průzkum společnosti MNFORCE, dle kterého toto logo pozitivně motivuje k nákupu téměř dvě třetiny zákazníků.
Marketingový program "Nejdůvěryhodnější značka", zaměřený na důvěryhodnost značek na trhu v České republice, je rovněž partnerem NROS – Nadace rozvoje občanské společnosti a jejího sbírkového projektu „Pomozte dětem“, který je známý svým maskotem, žlutým Kuřetem se záchranným kruhem.
Kateřina Goroškov