• info@czechtravelpress.cz
Czech Travel PressCzech Travel Press
  • Úvodní stránka
  • O nás
    • Úvod
    • Aktuálně
    • Historie CTP
    • Osobnosti
  • Co nabízíme
  • Stát se členem
  • Kontakty
Doporučujeme
Lákavá pozvánka z Rakouska - 2. 12. 2022 20:03
Zpráva z výboru CTP 11.5.2022 - 24. 5. 2022 21:16
Do Německa za událostmi - 11. 3. 2023 21:29
Historický skvost Holešovické tržnice, Dobytčí burza, opět pomalu ožívá - 28. 3. 2023 12:17

Vyhledávání

  • Naši členové
  • Pozvánky
  • Kronika
  • SOUTĚŽE
  • Travel Magazine
  • Recenze

Naši partneři

czechtourism
BVV
Klub českých turistů
Anno vino
Templářské sklepy
Znovín
Panevropská univerzita
Alpy
Alpenverein
Travelink

Na veterány Laurin & Klement a Škoda do Arkády Pankrác

V pražském obchodním centru Arkády Pankrác odstartovala v pondělí 6. března výstava historických automobilů a motocyklů značky Laurint & Klement a ŠKODA. Přehlídka několika desítek modelů z historie slavné tuzemské automobilky bude k vidění až do 26. března. Návštěvníci si mohou prohlédnout stroje z úplných počátků automobilky ze začátku 20. století, unikátní podélný řez závodního vozu Škoda Fabia WRC a další skvosty

V obchodním domě je k vidění 22 automobilů, 5 motocyklů, a dokonce jedno jízdní kolo. Exponáty pro výstavu zapůjčilo mladoboleslavské Škoda Muzeum a rodina Samohýlů ze své sbírky historických vozidel. “Když mne oslovili s nápadem t presentovat po naší vlasti skvosty naší rodinné sbírky se značkou Laurint & Klement a později Škoda, tak jsem neváhal a hned se toho pustil do práce,“ vzpomíná sběratel a majitel unikátní sbírky veteránů ze Zlína Ladislav Samohýl. Začal sestavovat seznamy aut a motocyklů, které na výstavy zapůjčil. Prý něco vybrat z téměř stovky nasbíraných exponátů Laurin & Klement, později ŠKODA, bylo horší, než ke každému autu napsat jeho příběh. „Vyzdvihnul bych určitě model L&K G z roku 1909, se kterým můj otec Alois podnikl společně s legendární závodnicí Eliškou Junkovou jízdu na 60. výročí závodu Targa Florio nebo spanilou jízdu ke 100. výročí Monte Carla!“

 

V centru Arkády Pankrác si mohou milovníci veteránů prohlédnout unikátní Laurin & Klement Voiturette A-190.Patří k nejvzácnějším exponátm sbírky rodiny Samohýlů ze Zlína a bezesporu také jeden z nejvzácnějších historických kousků v České republice. Jde vůbec o jeden z prvních automobilů, který v roce 1905 vyjel z mladoboleslavské automobilky. Ta se tehdy ještě jmenovala Laurin & Klement po svých zakladatelích a soustředila se nejprve na výrobu jízdních kol, posléze motocyklů, až přešla k výrobě automobilů, přičemž Voiturette A byl zároveň prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku.

Další perličkou je již zmíněný automobil Laurin & Klement G-1908, se kterým otec nynějšího majitele sbírky Alois Samohýl podnikl bezpočet cest a závodů. Zúčastnili se s ním v roce 1966 spolu s E. Junkovou vzpomínkového závodu k 60. výročí Targy Florio nebo přijeli na pozvání závodníka Chirona do Monaka k vyjížďce historických vozidel na oslavu založení města Monte Carlo. Vystavený vůz je pouze jedním ze dvou dochovaných kusů tohoto modelu. Automobilka vyráběla model G v letech 1908 a 1909, a to v několika modifikacích, jako osobní i nákladní, dvoumístný, třímístný i čtyřmístný. Na otázku, jak se stalo, že L. Samohýl upsal veteránům, bez zaváhání odpověděl: „Já jsem nemohl nic dělat, protože jsem se do muzea vlastně narodil a od malička jsem otci s veterány pomáhal. To on má hlavní zásluhu. Já se snažím sbírky udržovat a doplňovat, abych je mohl v dobrém stavu předat dalším generacím. Považuji to za svoji povinnost!“ Na otázku, kolik jeho automobily stojí, bez váhání odpověděl, že asi hodně, ale na každém z nich je pomyslně napsáno “Neprodejný“!

Exponáty z Mladé Boleslavi

Další ze zajímavých exponátů je ŠKODA ENYA iV. Nejedná se sice o historický vůz, ale do historie přesto vstoupil. V roce 2021 totiž Škoda Auto poskytla dva tyto vozy pro návštěvu Papeže Františka na Slovensku. Jeden z nich je vystavený společně s ostatními exponáty na Pankráci.

V továrně ho speciálně upravili podle požadavků Vatikánu. Automobily dostaly držák pro umístění vlaječky, standardní zatmavená zadní okna v Mladé Boleslavi nahradili průhledným sklem, a drobných změn doznal i interiér. Tento vůz na výstavu zapůjčili ze sbírky Škoda Muzea Mladá Boleslav společně s dalšími vozy jako jsou např. Škoda Fabia WRC z roku 2003 nebo červený sportovní spider Škoda 1100 OHC, Škoda Favorit 136 L/R nebo koncept Škoda Fabia RS2000 Cabrio. Závodní vozy Škoda Fabia WRC má zajímavý osud. Na začátku milenia s ním mimo jiné závodil český soutěžní jezdec Jan Kopecký, mistr světa 2018 v kategorii WRC-2. Později v roce 2007 pak tento závodní automobil posloužil pro komerční účely známé značky Shell, která se na něm rozhodla demonstrovat jeden ze svých motorových olejů. Nestačilo jí ale rozříznout “pouze” motor a v reklamě ukázat, že je díky oleji čistý. Nechala rozříznout rovnou celý automobil, jehož řez zamířil do Prahy také z mladoboleslavského muzea. O neobvyklý řez vozu se postarala londýnská společnost Asylum, která se dlouhodobě zabývá výrobou modelů a speciálních efektů pro filmový průmysl. Aby mohla rozříznout celý závodní vůz Škoda Fabia WRC, vyrobila obří kruhovou pilu, jejíž čepel měla průměr 4 metry a vážila 750 kilogramů. Kromě toho museli vyrobit také speciální plošinu, díky které pila řezala přesně tak, aby se automobil elegantně rozdělila na dvě poloviny.

 Soutěže o ceny, závodní simulátor či dobový ateliér

 Organizátoři výstavy a OC Arkády Pankrác připravili pro návštěvníky výstavy také bohatý doprovodný program. Vyznáte se v historických Škodovkách? Pokud ano, je tu pro návštěvníky historický kvíz o hodnotné ceny, kterého se mohou od 13. do 26. března zúčastnit všichni hosté. Také si tu mohou zazávodit ve skutečném simulátoru závodního speciálu. Pokud se někdo bude chtít vyfotografovat v dobových kostýmech s historickými auty, bude tu v sobotu 18. března k dispozici dobový ateliér. Vstup na výstavu je zdarma. Bližší informace o soutěžích naleznete na webových stránkách www.arkad-pankrac.cz.

Petr Vrubs

  • Facebook
  • Twitter
© 2018 Czech Travel Press
  • Úvodní stránka
  • O nás
    • Úvod
    • Aktuálně
    • Historie CTP
    • Osobnosti
  • Co nabízíme
  • Stát se členem
  • Kontakty