Foto z archívu Dubrovnik-Neretva County Tourist Board
Most Pelješac (chorvatsky Pelješki most) je vícepolový most o délce 2,4 km, šířce 21 m a výšce 55 m. Na mostě najdeme čtyřproudou silnici s jedním jízdním pruhem a jedním pruhem pro zastavení na každé straně. Mezi další prvky patří výstavba obousměrných přístupových cest o délce 12 km na obou stranách mostu, dvou tunelů (0,5 km a 2,47 km), dvou menších mostů (0,51 km a 0,008 km), jednoho viaduktu (0, 16 km) a dvou odpočívadel.
Chorvati také plánují 7,9 km dlouhý obousměrný obchvat kolem města Ston, který bude zahrnovat dva tunely, most, viadukt a smyčku. Tento důležitý stavební úspěch výrazně zkrátí dobu jízdy na tomto úseku chorvatské státní silnice D8, přesněji z hodiny na 20 minut. Problémy s bouřkami a větry stavbaři neočekávají, jako v případě mostu Franjo Tuđman v Dubrovníku nebo u Maslenice. I tak ale musí odolat větru o rychlosti 180 km/h. Vzhledem k výšce a šířce konstrukce rozpětí mohou pod mostem proplout po vodní cestě i velké křižníky směrem k přístavu Neum.
Celková investice do tohoto projektu činí 526 milionů eur. Evropské fondy se na financování mostu podílí 357 miliony eur. Kromě historicky významné skutečnosti, že Chorvatská republika byla po více než 300 letech znovu propojena po celé své délce, bylo konečným cílem tohoto projektu také usnadnit přístup do regionu v rámci příprav na vstup do schengenského prostoru (zákonná povinnost). Také tím posílili regionální soudržnost a dopravní spojení regionu s důležitými centry.
Foto: Igor Kralj
Most Pelješac navrhl Marjan Pipenbaher (IGH) a odborníci ho hodnotí jako "jeden ze stavebních projektů, které budou charakterizovat naši generaci". Tak ho alespoň charakterizoval jeho architekt, když hovořil o mostě Pelješac jako o svém životním díle. "Tento most je megastavba, ale nejen kvůli své velikosti a délce. Byl postaven v oblasti, kde jsme měli velké problémy se základy, navíc v seismické oblasti jižní Dalmácie, Černé Hory a Albánie, kde jsou častá zemětřesení. Za druhé jsme ho museli postavit v místě, kde vanou silné větry. To vše bylo třeba při výstavbě zohlednit, ale vyřešili jsme to inovativním konceptem," dodává M. Pipenbaher. "Řadí se mezi pět největších a nejnáročnějších mostů v Evropě, postavených od počátku století. Všechno jsou high-tech mosty, přes 2 km dlouhé. Most Pelješac patří k nejnáročnějším stavbám na světě."
Obřad v Brijestě začal dne 26. července v osm hodin ráno vigilií a vystoupením dubrovnických mažoretek. V devět hodin na se mostě Pelješac konal závod Du Motion. Na pódiu v Brijestě, se vystřídalo od rána do 8 hodin večer množství umělců, členů dechových kapel, folklórních a kulturně-uměleckých společností, sdružení z údolí Neretvy, Pelješace, ostrovů Lastovo a Korčula, Dubrovníku a celé Dubrovnicko-neretvanské župy. Večerní program tu zahájili prvním provedením skladby Fanfare 304 skladatele Mateje Meštroviće, a po ní následovaly projevy představitelů vlády.
"Stavba mostu Pelješac je jedním z nejdůležitějších strategických projektů v historii Chorvatska, zejména pokud víme, že jeho výstavba spojila jih Chorvatska se zbytkem země. Výše uvedené znamená ještě lepší dopravní dostupnost Dubrovníku, naší turistické perly a jedné z nejoblíbenějších chorvatských destinací, stejně jako celého poloostrova Pelješac. Cestování touto částí země bude od nynějška mnohem praktičtější a příjemnější a jsme obzvláště hrdí na to, že most se svým komplexním a jedinečným designem zajímavým způsobem změnil výhled na Malostonský záliv," řekl ředitel Chorvatského turistického sdružení Kristjan Staničić.
Foto: Igor Kralj
Po projevech si návštěvníci poslechli Meštrovićovu druhou skladba "Let them pass", která vyvrcholí v souboru Linđo za doprovodu symfonického orchestru. Vše zakončila "Óda na svobodu" v podání Dubrovnického symfonického orchestru, Lado a Linđo Ensembles, sboru Chorvatského národního divadla Split Opera a Klapy Sveti Blaž a velkým ohňostrojem. Nakonec, když pyrotechnici a policie most vyčistili, přejel přes něj vůz "Nevera" výrobce Rimac, v současné době nejvýkonnější elektromobil na světě. Ten se na mostě setkal s trojnásobným mistrem Evropy v motorismu Niko Pulićem v automobilu chorvatské výroby. Více informací o regionu Dalmácie-Dubrovník naleznete zde:https://croatia.hr/cs-cz/region/dalmacie-dubrovnicka-oblast
Luděk Hladiš