Antonín Karoch
Z tiskové konference
Dobré jídlo vám spolehlivě zvedne náladu, zatímco to špatné ji dokáže stejně spolehlivě zkazit. Tak by se dal charakterizovat hlavní smysl soutěží o značky Česká chuťovka a Dětská chuťovka. Potravina, oceněná těmito tituly, pochází zaručeně od českého výrobce a její výtečnou chuť ověřili renomovaní znalci. K dobré náladě zákazníků tak za předchozích 12 let přispělo již ohromujících 1196 potravin od 226 skvělých českých výrobců, oceněných značkou Česká chuťovka. Dalších 225 výrobků od 97 producentů potěšilo zejména děti, protože získaly od dětské poroty značku Dětská chuťovka.
„Česká chuťovka“ je soutěž, která vznikla na základě spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků a výrobců, kteří si zakládají na kvalitě a chuti svých potravin. Soutěž, přestože se jedná, na rozdíl od mediálně propagovaných a státem podporovaných soutěží, o soukromou iniciativu, si po dobu své historie neustále získává větší a větší prestiž. Například i v Senátu. Od roku 2017 poskytuje soutěži aktivní záštitu Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, která tím deklaruje svůj zájem o stav českých potravin, což je vyjádřeno i dlouhodobým působením jejího místopředsedy senátora Petra Šilara přímo v hodnotitelské porotě a přípravném výboru soutěže. Předseda jmenované komise senátor Jiří Vosecký vyjádřil na tiskové konferenci pokračující podporu projektu Česká chuťovka, protože soutěž zviditelňuje kvalitní a chutné české potraviny. Zdůraznil, že 13. ročník soutěže Česká chuťovka už znamená jistou tradici a on by chtěl všem, kteří tuto soutěž zakládali, poděkovat nejen za soutěž, ale především za vizi normálního přístupu k českým potravinám a podporu našich potravinářů.
Senátoři P. Šilar a J. Vosecký
Senátor Petr Šilar, dlouholetý příznivec soutěže a její propagátor v Senátu České republiky, objasnil, že je potřeba podpořit české potravináře, často malovýrobce, aby se mohli alespoň trochu se postavit nekonečnému přílivu produktů ze zahraničí. „Právě soutěže, jako je například tato, ukazují zákazníkům, že naše potraviny jsou nejen kvalitní, ale mnohé dokonce vysoce kvalitní a chutné. Ocenění Českou chuťovkou je svým způsobem i projevem vlastenectví.Já jsem se potkal se spoustou přátel i spolužáků, kteří mají tento titul vystavený všem na očích v kanceláři či provozovně jako čestnou záležitost a jsou na něj patřičně hrdí. Soutěž nám také ukazuje cestu, jak se chutně a zdravě stravovat,“ potvrdil. Mimochodem, senátor P. Šilar, sám člen hodnotitelské komise, připustil, že samotné a korektní hodnocení přihlášených potravin je opravdu velice náročná záležitost.
Předsedkyně hodnotitelské komise, Prof. Ing. Jana Dostálová zavzpomínala na loňský 12. ročník, který komise stihla vyhodnotit ještě před nastoupením velké podzimní pandemie, tzv. lockdownu. Následně už bohužel mohli předávat diplomy a ocenění výrobcům pouze poštou. Zadoufala, že letošní ročník stihne hodnotitelská komise ohodnotit a slavnostně předat ocenění v krásných historických prostorách Senátu, což je pro výrobce velice atraktivní a nezapomenutelné. „Doufám, že číslo 13 nějak nepříznivě dle své pověsti nezaúřaduje a vše proběhne, jak má,“ zadouvala. S potěšením konstatovala, že zájem výrobců o přihlášení do soutěže neklesá, ale naopak mírně stoupá. „To je velice pozitivní. Potraviny na našem trhu by měly bít především chutné. Jídlo je součástí radosti ze života. Když si pochutnáme, tak si rozšíříme toto spektrum radosti. Potraviny by měly být také zdravé a přispívat k prevenci řady onemocnění, které se v naší populaci vyskytují. Časté obavy leckterých zastánců „zdravého životního stylu“ z tzv. nezdravých potravin bych chtěla trochu rozptýlit. Žádné potraviny nejsou nezdravé. Nezdravé je pouze jejich konzumované množství. Je to i doporučení Společnosti pro výživu, které jsme letos inovovali a naše doporučení jsme pojmenovali jako „Zdravá třináctka“!“
Vysokou prestiž značce Česká chuťovka totiž zajišťuje od počátku to, že ji uděluje zcela nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 13 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 13. ročníkem soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2021“ převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, společně s VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka. Značku Dětská chuťovka bude již pojedenácté udělovat dětská porota, složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku střední potravinářské školy „Podskalská“ a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si je vybraly v senzorickém testování přímo děti a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference, které jsou často jiné než u dospělých. V neposlední řadě se organizátoři snaží propagací této značky podpořit zájem mladé generace o uplatnění v potravinářském průmyslu.
Třináctý ročník soutěže proběhne opět pod záštitou Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova a rovněž pod záštitou ministra zemědělství Miroslava Tomana. Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže je 16. září. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 2. listopadu v reprezentativní atmosféře historických prostor Valdštejnského paláce. Samozřejmě, pokud se covidová pandemie opět nezhorší. Navíc i letos počítají s tím, že tři něčím výjimečné výrobky získají „Cenu novinářů – Česká chuťovka 2021“. Také v pořadí již jedenáctou výraznou osobnost českého potravinářství slavnostně poctí titulem „Rytíř české chuti“. Spoluorganizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s.
Zástupkyně akce Jarmark chutí v Teplicích Eva Helisová
Organizátoři také připomněli spolupráci s organizací Jarmark chutí ze severočeských Teplic, která už 25 let spolupořádá mezinárodní odbornou konferenci „Výživa a zdraví“, letos doplněnou právě jarmarkem, který se koná 24. září na kolonádě Domu kultury Teplice.
Přihlášku i pravidla soutěže, jakož i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin, lze nalézt na www.ceskachutovka.cz . Českou chuťovku je možné také sledovat na facebooku, kde organizátoři uveřejňují aktuální informace a novinky od držitelů ocenění. Všem zájemcům, obchodníkům, zákazníkům či zástupcům médií apod., je k dispozici také Databáze vítězů soutěže Česká chuťovka a Dětská chuťovka, která usnadní přehledné vyhledávání oceněných potravin i výrobců za celou historii soutěže podle zadaných kritérií. na adrese http://www.mark-as.cz/chutovka
Generálním partnerem soutěže je řetězec Albert ČR, tradičním partnerem je opět Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne jejím účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění, a dále Český porcelán Dubí, firma, která opět potěší držitele České i Dětské chuťovky vkusnými porcelánovými závěsnými plaketami s logem soutěže. Staronovým partnerem České chuťovky bude po letech opět i Národní zemědělské muzeum. Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně Dětská tisková agentura.