Text a foto: Jaromír a Věra Hamplovi
První premiérou opery Národního divadla v novém roce je poslední opera Giacoma Pucciniho Turandot. Puccini složil celkem dvanáct oper, k nejhranějším patří mimo Toscy, Bohémy, Madame Butterfly, Manon Lescaut jeho poslední opera Turandot. Z ní je i patrně nejslavnější operní arie Nessun dorma (Ať nikdo nespí!), vedle arie E lucevan le stelle (A hvězdy zářily) z Toscy a valčíku Musetty z Bohémy.
Předlohou opery je stejnojmenná commedia dell‘arte Carla Gozziho. Její námět pochází z perského či mongolského Orientu, oblasti obdivované zejména stoupenci secese. Puccini nebyl spokojen s libretem, které mu Adami a Simoni předložili a nechal je přepracovat, což trvalo 4 roky. Mezitím onemocněl a v roce 1924 zemřel. Poslední dvě scény opery dokončil na žádost Pucciniho syna podle skladatelových náčrtů jeho žák Franco Alfano. Alfano vytvořil dva závěry, první rozsáhlejší a druhý kratší s větším zřetelem na dochované hudební náčrty Pucciniho. Většinou se hraje druhá kratší verze, jako v současné inscenaci.
Při světové premiéře 25.dubna 1926 nezazněl ani jeden závěr. Pucciniho přítel dirigent Arturo Toscanini provedl pouze část zkomponovanou Puccinim odložil taktovku a publiku oznámil: „Zde opera končí, protože v tomto okamžiku Mistr zemřel.“ Teprve při druhém a dalším představení byla opera provedena celá.
Libreto děj zasazuje do středověkého Pekingu a v příběhu zesilují mytologické prvky, oblíbené symbolisty. Pro romantickou operu zásadní téma milenecké lásky zde obestírají tajemné motivy ledu, ohně, měsíce a slunce a erotická vášeň tu záhadně plane v těsném sousedství s prudkou, bezcitnou nenávistí, což bychom hledali spíše u děl inspirovaných dekadencí.
Tvůrci, pěvci, kostyméři
„Ten příběh vypráví o ženě, která odmítá lásku, odmítá muže z nejrůznějších důvodů. Těch verzí příběhu o Turandot je celá řada. Puccini vsadil na takovou psychologickou až psychoanalytickou notu,“ vysvětlil Ondřej Hučín, šéfdramaturg Opery ND. Oproti dalším Pucciniho operám mají v Turandot velký rozsah sbory. Je to vlastně jediná Pucciniho opera, která je sborová. Pro sólisty je tato opera jednou z nejtěžších. Role Turandot – vysoký dramatický soprán půvabně předvedla ostřílená Anda Louise Bogza. I když při pohybu po strmém mostě musela dávat pozor na bezpečnost a trochu ztratila na jistotě. V alternaci se budou střídat ještě Iveta Jiříková a Eliška Weissová. „Co se týká role Turandot, tak sopranistka potřebuje vysoký dramatický hlas. Pochopitelně je to fyzicky náročné a i psychicky. Turandot musí být razantní paní, když to tak řeknu, královna,“ mínila Anda-Louise Bogza. Nádhernou roli Kalafa se slavnou árií Nessun dorma ztvárnil Sergej Poljakov rovněž výtečně. Bude ho alternovat Michal Lehotský. Marie Fajtová zazářila v roli Liu.Výborní po pěvecké i herecké stránce byli ministři Ping, Pong a Pang v podání Jiřího Hájka, Jaroslava Březiny a Martina Šrejmy.
Národní divadlo Turandot uvedlo v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. Učinkoval Sbor ND pod vedením Pavla Vaňka, Kűhnův smíšený sbor pod vedením Jaroslava Brycha a sbormistr Jiří Chvála vedl Kűhnův dětský sbor. Režie a scéna jsou dílem Zuzany Gilhuus, slovenské výtvarnice, režisérky a producentky, která žije v Norsku a spolupracuje s významnými evropskými scénami
Všechny postavy výpravné perské pohádky oblékl Boris Hanečka, osobní módní návrhář prezidentky Zuzany Čaputové a slovenských celebrit, který je zároveň autorem stylingu vizuálů. Kostýmy dobře souzní tvarem i barvou s minimalistickou scénou, z toho se vymykají pouze tři ministři v černomodrých skoro komických oděvech.