Česko se stále častěji objevuje v hledáčku budoucích novomanželů ze zahraničí. Páry z různých koutů světa volí tuzemsko pro svůj svatební den nejen kvůli krásným a důstojným prostorám v hradech, zámcích a dalších prestižních místech, ale také na základě atraktivního poměru kvality a ceny. Svatební turistika získává v poslední době na oblibě a je klíčovým faktorem pro podporu příjezdového cestovního ruchu.
Pro svatbu v Česku se kromě čistě zahraničních párů nejčastěji rozhodují partneři, z nichž jeden je Čech, trvale žijící v zahraničí, a druhý cizinec. Největším lákadlem pro společné ANO v tuzemsku jsou jedinečné lokality, jimiž se naše země může pochlubit. Zejména jde o hrady a zámky, které nabízí nezapomenutelnou atmosféru. Kromě romantiky nabízí tyto lokality další možnosti, jako je třeba wellness či skvělé jídlo. Nejčastějšími zájemci o svatební obřady v Česku jsou páry ze západní Evropy a Spojených států, pro které je kombinace kulturního dědictví a výhodných cen velmi atraktivní.
„Svatební turistika má v Česku opravdu značný potenciál, nejen pro páry z evropských zemí, ale i ze vzdálenějších trhů, například Indie, na které se aktuálně v rámci naší činnosti více zaměřujeme. Jde o bonitní klientelu, které má Česku co nabídnout,“ vysvětluje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller. „Pokud se snoubenci rozhodnou pro svatbu v Česku, nezůstávají jen u samotného obřadu. Nezřídka si svůj pobyt prodlouží. Pro českou ekonomiku je zmíněný segment nepochybně významným zdrojem příjmů. Abychom ho ještě více posílili, podporujeme rozšíření přímých linek ze vzdálených zemí. Praxe ukázala, že hrají, nejen v rámci svatebního turismu, zásadní roli. V současné chvíli jsou pro nás prioritou linky do Severní Ameriky či na Dálný východ. Kromě New Yorku je to i Philadelphie, případně Chicago, Toronto, Montreal a čínské destinace. Nově také v blízké či střednědobé budoucnosti usilujeme o spuštění linky do Vietnamu, Thajska a už zmíněné Indie.“
Svatební průmysl je v Indii čtvrtým největším odvětvím s ročním objemem přes 130 miliard USD (více než tři biliony korun) a každoročně roste o 20 %. V globálním měřítku se řadí na druhé místo po Číně. Indické „destination weddings“ jsou komplexním a rychle rostoucím odvětvím s přesahem do cestovního ruchu, cateringu, zábavy, dekoratérství, módy, šperkařství, fotografie anebo třeba logistiky. Náklady na průměrnou svatbu dosahují 100 tisíc dolarů, přičemž zámožné rodiny investují výrazně více.
Střed Evropy jako výhoda
Česko láká nejen svým šarmem, ale i praktickými výhodami. Díky centrální poloze v Evropě je snadno dostupné pro hosty z celého světa, což z něj činí skvělou volbu pro mezinárodní svatby. V rámci podpory propagace proto uspořádal CzechTourism v říjnu press trip pro média a cestovní kanceláře z vybraných zemí. Svatební poznávací cestu si „užili“ zástupci z Finska, Tchaj-wanu, USA, Japonska a Spojeného království. „Naším cílem bylo představit Česko jako ideální destinaci pro zahraniční svatby, která zaujme svou výhodnou polohou, bezpečností, kvalitními službami a výbornou gastronomií. Díky příznivým cenám je ideální volbou pro páry hledající krásné, ale cenově dostupné místo. Věříme, že si Česko brzy zdokonalí pověst vyhledávané svatební destinace,“ dodává experience manager z CzechTourism Eva Beranová.
Při přípravě programu organizátoři vycházeli z toho, o jaké lokality mají zahraniční svatebčané největší zájem, ale zavedli účastníky svateb i na méně známá místa. Mimo jiné navštívili historické budovy v centru Prahy, luxusní hotely a malebné zámky ve Středočeském kraji. A aby dojmy byly co nejvíce autentické, zúčastnila se akce zkušená svatební koordinátorka Kateřina Fields z agentury Wedding Fields. Další poznávací cestu CzechTourism pořádala v listopadu. Tentokrát bude Fam trip určený indickým „wedding planners“ a zástupcům nejoblíbenější indické mediální platformy Wedding Vows, která se zaměřuje na svatební průmysl a životní styl.
Největším lákadlem je Praha
Většina zahraničních svateb v Česku se koná na zámcích, hradech nebo jiných historických památkách, které poskytují ideální kulisy pro slavnostní okamžiky. Prim hraje Praha, která aktuálně stojí v centru svatebního turismu v Česku. V kurzu jsou i střední Čechy, kde najdeme oblíbené barokní zámky a venkovská sídla s kouzelným prostředím a dostatkem soukromí. Svatební pochod v rámci zahraničních svateb často zní také v jižních Čechách např. na zámku v Hluboké nad Vltavou a v Českém Krumlově nebo ve středních Čechách na hradě Karlštejn.
„V Česku najdete opravdu pestrou škálu míst, která tvoří dokonalou kulisu pro nezapomenutelnou svatbu. Nádhera honosných hradů, kouzlo gotických městeček, malebných vinic a krásných zahrad odráží bohatou bohémskou kulturu, která posiluje romantický zážitek. Dalším plusem jsou pak praktické výhody. Párům plánujícím svůj velký den nabízí Česko ve srovnání s mnoha západoevropskými zeměmi stejně kvalitní služby i možnosti. Cena, kterou za ně zaplatí, je ovšem nižší. A to činí tuto zemi jako svatební destinaci ještě atraktivnější. Díky tomu mohou zamilovaní posunout svůj svatební zážitek hned o několik úrovní výš, aniž by překročili plánovaný rozpočet. Kombinace zajímavých míst, bohaté historie, rozmanité krajiny a dostupnosti dělá z Česka ideální místo pro vyslovení životního ANO,“ shrnuje své dojmy jedna z účastnic říjnového press tripu, editorka prestižního časopisu Weddings & Honeymoons Magazine Lulu Eagle ze Spojeného království.
Ekonomický přínos svatební turistiky znamená i podporu růstu a rozvoje regionů
Svatební turismus patří mezi segmenty cestovního ruchu, které mají pozitivní ekonomický dopad na regionální ekonomiku. Svatba by měla být jedinečnou událostí, kterou člověk doufejme zažije jen jednou za život. Tento typ turistiky tak nejen posiluje regionální rozvoj, ale také přináší pracovní příležitosti a významné příjmy do místních ekonomik. Zahraniční svatebčané zůstávají v Česku často několik dní, využívají místní služby, jako je ubytování, restaurace, nebo turistické atrakce. Podle studie, zaměřené na ekonomické dopady svatební turistiky tento typ cestování nejen zvyšuje počet návštěvníků, ale díky němu výrazně rostou i jejich útraty během pobytu. Autoři studie se zaměřili v rámci výzkumu na Portugalsko. Pozitivní přínosy však můžeme aplikovat i na další země, včetně Česka. Svatebčané investují do své oslavy více peněz než domácí páry.
TZ/A. Karoch