Česká chuťovka – značka, která si na nic nehraje

 

To se sice snadno řekne, ale k tomu, aby taková byla, potřebuje stálou přízeň skvělých českých výrobců, kterým záleží především na spokojeném zákazníkovi, a proto si k němu nacházejí v náročné konkurenci složitou cestu vysoké kvality a výtečné chuti. Neobejde se to však ani bez spolehlivých partnerů, kteří spolu s odborníky z hodnotitelské komise a organizátory sdílí jejich nadšení pro dobrou věc.

 

Na slavnostním vyhlášení výsledků 8. ročníku soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2016 a 6. ročníku soutěže o značku Dětská chuťovka2016, které se konalo v Senátu Parlamentu České republiky, si převzalo plakety a diplomy opravňující pyšnit se značkou Česká chuťovka 2016 celkem 63 výrobců (o 10 víc než loni), kteří uspěli se 130 výrobky (o 32 víc než loni). Nejvíce výrobců bylo oceněno v kategorii masné výrobky-22 a pekařské a cukrářské výrobky-13. Značku Dětská chuťovka2016 pak může od letoška používat dalších 24 českých potravinářů (o 5 víc než loni) pro 32 svých výrobků (rovněž o 5 víc než loni). Dětem nejvíce chutnaly také masné výrobky-7 výrobců a pekařské a cukrářské výrobky-6 výrobců. Titulem Rytíř české chuti byl za svůj celoživotní přínos dekorován pan Václav Bozděch, respektovaný odborník v pekárenském odvětví. Přímo na místě ještě přítomná novinářská porota ocenila  výrobky i Cenou novinářů: Podle slov novinářské poroty by je nejraději udělili všem. Byli však limitováni počtem 3 diplomů, které jim organizátoři připravili:
Eva Nechvátalová – Café Charlotte, Železná Ruda: Banánový dort bez mouky
Jatka Lanškroun, s. r. o.: Staročeské hovězí
Řeznictví-Uzenářství Hakalík, Lanžhot: Oškvarky.

„V loňském roce o ocenění soutěžilo 177 značek od 70 výrobců, letos to bylo téměř 200. Do letoška bylo během existence soutěže oceněno 380 českých chuťovek a 92 dětských. V letošním klání také příjemně překvapilo, že velká většina přihlášených výrobků splňovala nadprůměrné standardy, pokud jde o kvalitu a chuť," vysvětluje Ing. Josef Sléha, ředitel projektu Česká chuťovka ze společnosti Sympex. Do soutěže se mohli hlásit pouze čeští výrobci, kteří dodávají potraviny na český trh. Aby uspěli, musely mít jejich produkty zejména vysoké chuťové vlastnosti a kvalitu, hodnotil se také například design. Soutěž o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobekČeská chuťovka" a „Dětská chuťovka“ především pomáhá spotřebitelům objevit chutné české potraviny. Výrobcům naopak pomáhá proniknout s výrobky, které splňují vysoké chuťové parametry, do povědomí spotřebitelů. Umožňuje dát o sobě vědět i malým a středním výrobcům, kteří jinak nemohou konkurovat velkovýrobcům v nákladech na reklamu. Nediskriminuje ale ani velké tuzemské výrobce, pokud vyrábějí kvalitní a chutné potraviny opravdu v České republice. Soutěž je tak otevřena všem poctivým tuzemským výrobcům a jejich chutným českým potravinám, pokud si toto označení opravdu zaslouží.

Češi jsou podle statistik označováni za největší plýtvače potravin v Evropě, ročně se jich u nás vyhodí více než 80 kg na osobu, například jen v domácnostech okolo třetiny nakoupeného jídla. Nejvíc přitom plýtvají mladí lidé, kteří na jedné straně často bojují za čistou planetu, ovšem vyhazováním nespotřebovaného jídla paradoxně životní prostředí významně zatěžují (energie, půda, voda, tvorba skleníkového plynu na skládkách apod.). Potraviny se často nakupují v akcích v nesmyslném množství, aby se nemalá část z nich následně vyhodila. Spotřebitel tak nakonec ani neušetří ve srovnání s nákupem přiměřeného množství možná ne tak levných, ale zato kvalitních a chutných potravin, označených logy Česká chuťovka nebo Dětská chuťovka, které se nedají vyrobit bez odpovídajících surovin a šetrných technologií. Jinak by totiž tolik nechutnaly. Je proto potěšitelné, že i letos se kvalita a chuť přihlášených českých potravin dále znatelně pozvedly, a procento jejich úspěšnosti v soutěži se tak zvýšilo. V letošním klání také příjemně překvapilo, že velká většina přihlášených výrobků splňovala nadprůměrné standardy, pokud jde o kvalitu a chuť. Obě hodnotitelské komise - odborná i dětská - tak měly opět o poznání těžší úlohu. Navíc musely znovu vybírat z rekordního počtu přihlášených výrobků – oproti loňsku se zájem o získání značek Česká chuťovka a Dětská chuťovka zvýšil zhruba o 10%. To je jistě dobrá zpráva zejména pro zákazníky – čeští výrobci potravin se v náročné konkurenci na trhu zaměřují stále více na kvalitu a potažmo i chuť svých výrobků. Seznam nejen těch letošních, ale i v předchozích letech oceněných potravin, pyšnících se značkou ČESKÁ CHUŤOVKA nebo DĚTSKÁ CHUŤOVKA, i bližší informace o soutěži naleznou zájemci o kvalitní a chutné české potraviny na www.ceskachutovka.cz či www.facebook.com/ceska chutovka.

Jaromír Hampl