Ředitel agentury CzechTourism František Reismüller v úvodu strategie konstatuje: strategie pro období 2026 – 2030 je dalším evolučním krokem v přístupu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism ke strategickému i věcnému plánování aktivit na podporu rozvoje cestovního ruchu v Česku, ale i k postupné pozitivní proměně instituce samotné. Základním pilířem, který vytyčuje misi agentury je Zřizovací listina příspěvkové organizace s názvem Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism ve znění pozdějších dodatků, která jasně stanovuje, že „účelem zřízení CzechTourism je zajišťovat propagaci České republiky a soustavně vyvíjet činnost k vytváření image České republiky jako destinace cestovního ruchu jak v zahraničí, tak v samotné České republice a svou činností přispívat k udržitelnému rozvoji odvětví cestovního ruchu (….)“.
Tato strategie zároveň rozvíjí, doplňuje a následuje východiska, obsažená ve Strategii rozvoje cestovního ruchu ČR 2021 – 2030 a návazných akčních plánů Ministerstva pro místní rozvoj jakožto zřizovatele agentury. V neposlední řadě strategie pro roky 2026 – 2030 navazuje, rozvíjí, ale i kriticky přepracovává, upřesňuje a zjednodušuje předchozí strategické dokumenty agentury a navrhuje novou, jednotnější a logičtější strukturu plánování i vyhodnocování jednotlivých aktivit, které z ní vyplývají. Cestovní ruch je nezastupitelným a důležitým hospodářským odvětvím Česka. Zaměstnává více než 200 000 občanů a přináší stovky miliard korun do veřejných rozpočtů. Je tedy třeba k němu přistupovat s pokorou, respektem a jasně vytyčenou strategií jeho dalšího rozvoje ku prospěchu všech občanů Česka i zahraničních návštěvníků.
V první části se strategie opírá o význam cestovního ruchu jako důležitého ekonomického odvětví. Charakterizuje třístupňovou strukturu plánování a hodnocení aktivit CzechTourismu, jeho vize a hodnoty i roli agentury v ekosystému cestovního ruchu. Závěrem první části strategie stanovuje svá východiska, klíčové ukazatele a cílový stav, o jehož dosažení půjde v nadcházejícím pětiletém období.
Destinace Česko
Druhá část materiálu zpracovává proces tvorby ´destinace Česko´. Charakterizuje stávající image České republiky na světovém turistickém trhu – jeho pozitiva i rezervy, včetně odlišností dle jednotlivých zemí v zahraničí. Stanovuje brandovou pyramidu české nabídky v současnosti, rozložení turistické poptávky v čase, potenciál zdrojových trhů. Nechybí popis produktového portfolia v roce 2025, cílových skupin, vývoje proměn cílení, strategie východisek a konečně i ukazatelů průběhu naplňování strategie.
Vývoj návštěvnosti České republiky v posledních letech se ubírá velmi uspokojivým směrem. Právě v těchto dnech – během podzimních měsíců – se zejména v Praze ukazuje, jak se daří i prodlužovat turistickou sezonu. Není sporu, že agentura CzechTourism na tomto vývoji má výrazný podíl. Kvalita v těchto dnech do života vstupující strategie pro období let 2026 – 2030 o tom jednoznačně svědčí.
Miroslav Navara
