Sólově, s dcerou, či partou kamarádek, ženy dnes patří mezi „tahounky“ cestovního ruchu. Tvoří více než 64 % světových cestovatelů a stojí za 82 % všech cestovatelských rozhodnutí. Stojí za povšimnutí, jak zásadní roli ženy v cestovním ruchu hrají a jak na jejich měnící se cestovatelské zvyklosti reaguje domácí i příjezdová turistika v Česku.
Trend sólového cestování žen je v plném rozkvětu. Podle průzkumu Skift Research z loňského roku plánuje letos až 40 % cestovatelek cestu bez doprovodu. Jde především o ženy nad 55 let, pro které představuje sólo cestování formu seberozvoje i odpočinku. Nejde přitom o osamění, ale o svobodnou volbu, jak trávit čas. Vyhledávání výrazu "sólo cestování žen" na Googlu za poslední dekádu vzrostlo o 1 000 %, což potvrzuje zájem příslušnic něžného pohlaví cestovat podle vlastních představ.
„Ženy dnes utvářejí podobu cestovního ruchu – rozhodují, vybírají destinace, inspirují ostatní. Tvoří důležitou a stále silnější cílovou skupinu. Sledujeme nárůst sólového cestování, ale i vícegeneračních nebo přátelských výletů, kde ženy hledají zážitky šité na míru jejich potřebám. Jde o příležitost jak pro tvůrce produktů, tak pro propagaci jednotlivých destinací a my tento fakt samozřejmě zohledňujeme i v našich kampaních. Ženy patří mezi jednu z podstatných cílových skupin, které se snažíme efektivně oslovit a motivovat k návštěvě naší krásné země,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Dámské jízdy i výlety s dcerami
Stále více žen vyráží na tzv. „girl trips“ výlety s přítelkyněmi, sestrami nebo dcerami. Ať už je cílem wellness víkend, kulturní festiva,l nebo gastronomické toulky, jde především o sdílený zážitek. Podle průzkumu Solo Female Travellers plánuje letos cestu výhradně s jinými ženami 14 % dotázaných. Pozornost si zaslouží také vícegenerační cestování. Víkendová dovolená matky s dcerou nebo celou rodinou napříč generacemi je na vzestupu.
Co ženy na cestách po Česku nejvíce zajímá
Ženy tvoří významnou část domácího i příjezdového cestovního ruchu a jejich preference při cestování po Česku jsou poměrně jednoznačné. Nejčastěji je lákají kulturní památky (46 %), pěší turistika (39 %), přírodní krásy (29 %), gastronomie (25 %) a relaxace či wellness (11 %). Téměř každá čtvrtá žena navštěvuje během cesty známé a příbuzné. V dopravě převažuje automobil, zahraniční návštěvnice pak při cestách do tuzemska využívají také leteckou dopravu. Sólo po Česku cestuje zhruba 13 % žen.
Češky nejčastěji vyrážejí po vlastní ose – autem (69 %) a téměř polovina z nich na jednodenní výlety (47 % bez přenocování). Nejčastěji je láká pěší turistika (47 %), kulturní a přírodní památky (38 %, resp. 27 %), návštěvy blízkých (26 %), relaxace (12 %) a gastronomie (18 %). Převážně cestují s partnerem (36 %) nebo s rodinou (32 %), ale téměř pětina žen vyráží sama
Cizinky přijíždějí do Česka nejčastěji autem (65 %) nebo letadlem (20 %). Zůstávají zpravidla déle než domácí turistky – téměř třetina z nich stráví v Česku 3–4 noci, dalších 18 % až týden. Nejvíce je přitahují kulturní památky (52 %), pěší turistika (33 %), gastronomie (31 %) a příroda (31 %). Cestují především s partnerem (53 %), samostatně se na cestu po tuzemsku vydává 9 % z nich.
Ženy, které cestují po Česku úplně samy, tvoří různorodou skupinu. Více než třetina z nich (37 %) navštěvuje během cesty známé a příbuzné, čímž se sólo cestování často proměňuje ve společenský zážitek. Češky volí spíše kratší výlety bez noclehu (51 %), zatímco zahraniční návštěvnice tráví v tuzemsku delší čas – téměř pětina z nich zůstává 8 až 14 nocí. Nejčastěji využívají auto, cizinky k nám pak cestujíi letecky (35 %). Z aktivit převažují klidnější formy cestování, jako je návštěva kulturních památek, relaxace, pěší turistika, ale také wellnes či gastronomie. Domácí ženy častěji volí pěší turistiku (21 %), cizinky se více soustředí na poznávání kulturních míst (27 %).
Ženy mění cestovní ruch
Za rostoucím zájmem o cestování mezi ženami stojí kombinace hned několika faktorů: větší finanční nezávislost, ochota investovat do sebe, touha po osobním rozvoji a sdílených zážitcích i rozvoj komunitních platforem, zaměřených na cestovatelky. Podstatnou roli pak hrají bezpečnost, autenticita a udržitelnost. Podle průzkumu agentury Expedia Group tvoří ženy 64 % světových cestovatelů a činí 82 % cestovatelských rozhodnutí. Celých 85 % z nich považuje za zásadní čistotu, 75 % bezpečnost a 70 % preferuje ubytování s komfortním vybavením – od fénu až po pohodlnou postel.
Zvýšený zájem žen o cestování ladí s důrazem na udržitelnost. Podle šetření agentury CzechTourism se 64 % cestovatelů snaží cestovat udržitelně, přičemž tuto snahu deklarují hlavně ženy (68 %), společně s respondenty z nejmladších a nejstarších věkových skupin. Ženy častěji zohledňují environmentální i společenské dopady během cest. Tento trend plně potvrzují i mezinárodní studie.
Destinace napříč Českou republikou – od měst, přes lázně, až po hory – mohou nabídnout přesně to, co ženy hledají: pocit bezpečí, rozmanité aktivity, pohodlí i prostor pro sdílené zážitky. Je to příležitost, jak zaujmout silnou skupinu cestovatelek – ať už sólových, rodinných, vícegeneračních, nebo přátelských. Její využití agentura CzechTourism rozhodně nezanedbává.
Miroslav Navara/TZ