
Nový projekt pro školy a školská zařízení je výsledkem spolupráce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Spolku Stezka Českem a Klubu českých turistů (KČT). Je „klonem“ již úspěšně fungující Stezky Českem. Ve stejném duchu, nastavení a dle jejích hodnot se mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí.
Stezka Českem pro školy je určena všem, kdo chtějí ukázat dětem a mládeži krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní účinek pobytu v přírodě, atraktivitu vzdělávání v terénu a společně s dětmi naplánovat a prožít výlet plný trvalých zážitků, spojený s aktivním a zdravým pohybem. „Stezka dokázala za dobu své existence zasáhnout lidi a nadšence všech věkových kategorií. Trendem posledních dvou sezon byly rodiny s malými dětmi a studenti ve středoškolském věku. Navíc v posledních letech vyrazilo i několik tříd, jejichž učitelé pak byli doslova bombardováni dotazy od svých kolegů, jak na to,“ vysvětluje důvod vzniku celého projektu zakladatel Stezky Českem, Martin Úbl. Dodává, že příprava projektu trvala půl roku a klíčové bylo propojení s organizacemi, v jejichž gesci projekt startuje, tedy MŠMT a KČT.
„Podpora pravidelného a zdravého pohybu dětí a mladých lidí je důležitou prioritou resortu, kterou reflektuje také národní koncepce podpory pohybu dětí, žáků a studentů, schválená vládou. Chůze přitom patří mezi jednoduché a současně velmi efektivní nástroje, jak rozsah pravidelného pohybu podpořit. Za propojení se Stezkou Českem jsme proto velmi vděčni a věříme, že soubor námětů, návodů a informací, který je pro tyto aktivity připraven, motivuje školy či školská zařízení k tomu, aby některou z připravených tras se svými žáky vyzkoušely,“ říká státní tajemník MŠMT Ondřej Andrys a dodává, že při pěším putování stezkou se mohou žáci atraktivním způsobem vzdělávat v tématech, souvisejících se zeměpisem, přírodovědou či historií, což je v souladu s moderními vzdělávacími přístupy.
Pro učitele je nyní na stránkách Stezky Českem připraven podrobný soubor všech forem podpory, jež se v tomto projektu osvědčily. K dispozici jsou vytipované etapy, jejich itineráře, předjednaná ubytování, mapové podklady a veškeré relevantní informace tak, aby svůj výlet mohly školy spolehlivě naplánovat. Využít lze i podkladů pro organizaci výletu, návodu, jak Stezku pojmout více než jen jako výlet: jak propojit jednotlivé předměty, další subjekty nebo jak pojmout výlet plně v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Užitečný může být také návrh seznamu věcí pro žáky tak, aby svůj batoh unesli a přitom měli s sebou vše potřebné. MŠMT vnímá pozitivně i sociální rozměry projektu. „Vedle podpory pohybu a atraktivní terénní výuky je společné putování v přírodě užitečné pro rozvoj sociálních vazeb, zvyšování dovedností žáků fungovat v týmu, zvládat méně komfortní podmínky, spojené s pobytem v přírodě i pro zvýšení celkové odolnosti,“ doplňuje státní tajemník Ondřej Andrys.
„Cílem projektu není jen, aby třídy a školy vyrazily, ale je pro nás důležité i to, že se dozvědí, kudy jdou a co je po cestě zajímavého,“ poukazuje Martin Úbl na partnerství s institucemi, které mohou učitelé oslovit s domluvou ohledně doprovodu po cestě, či přednášky. Mezi partnery tak patří např. Horská služba, Lesy ČR, Krkonošský národní park, NP Šumava, DA Krušnohoří, CHKO Orlické hory či Agentura ochrany přírody ČR.
Skupiny, které plánují vyrazit, se mohou registrovat na stránkách projektu. Prvních sto dostane balíček od partnerů na cestu, který obsahuje např. placky Stezky pro žáky, knížku Stezky pro učitele a věci k využití v přírodě. Mohou se také zúčastnit soutěže o natočení nejkreativnějšího videa na téma „My a naše Stezka“ s cenami od partnerů Alza, Nadace ČEZ, BENU a RockPoint. Jak k celému projektu přistoupí, je na každé škole a na každém učiteli. Mohou jít přesně podle itinerářů, opačně, zčásti jinudy, nebo se třeba jen inspirovat. Důležité je, aby vyrazili. Stezku může jít každý. Aktivity projektu Stezka Českem pro školy jsou plně v souladu s konceptem Aktivní školy, který jako soubor metodických námětů a inspirací pro školy, orientovaných na zvýšení pravidelného pohybu mladých lidí připravila Česká školní inspekce. „Jde o další zajímavou možnost, jak nenásilnou formou zvýšit rozsah pohybových aktivit dětí a žáků, podpořit péči o jejich celkové zdraví a motivovat je ke zdravějšímu životnímu stylu,“ doplňuje náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář. Projekt je nepochybně veskrze pozitivním způsobem, jak přispět k zatraktivnění školní výuky a modernizaci všestranného ovlivnění žáků v jejich zdravém vývoji.
Miroslav Navara/TZ