Zájem o Česko trvale vzrůstá i při volbě destinací pro mezinárodní kongresy a odborné akce. ČR nabízí jak kvalitní infrastrukturu, tak atraktivní prostředí k tvorbě doprovodných programů, ale i konkurenceschopnou hladinu cen. Loni se v Česku uskutečnilo přes 12 tisíc akcí, které navštívilo více než 1,2 milionu hostů.
Kongresový a incentivní cestovní ruch (MICE) přivádí do země bonitní účastníky, a tedy i významné ekonomické benefity. Podporuje ubytovací a gastronomické služby, dopravu i místní podniky, což pozitivně ovlivňuje zaměstnanost a regionální rozvoj.
Česko se podle Mezinárodní kongresové asociace ICCA (International Congress and Convention Association) v roce 2023 umístilo na 19. místě v žebříčku nejžádanějších konferenčních destinací. Jde o historicky nejlepší výsledek. Praha si udržela pátou pozici mezi evropskými městy a celosvětově stanula na šesté příčce. MICE turismus představuje stabilní příliv financí do české ekonomiky tržbami za ubytování, stravování, dopravu atd. Účastníci akcí MICE utrácejí - ve srovnání s běžným turistou - minimálně 2,5x více. „Kongresový turismus je pro Česko klíčový. Pomáhá regionům prostřednictvím podpory místních podniků, zvyšuje poptávku po specializovaných službách, pozitivně ovlivňuje zaměstnanost a přispívá k dlouhodobé stabilitě tuzemského cestovního ruchu. V neposlední řadě hraje podstatnou roli, pokud jde o šíření povědomí o Česku jako atraktivní destinaci pro byznys a inovace,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Agentura CzechTourism se systematicky věnuje podpoře MICE prostřednictvím Czech Convention Bureau, které je její součástí od roku 2010. Zaměřuje se na tři hlavní oblasti – prezentaci Česka v zahraničí jako ideální cíl pro podporu a rozvoj MICE produktů v regionech a pro mezinárodní spolupráci. Členy Czech Convention Bureau jsou regionální kongresové kanceláře, přidruženými členy pak podnikatelé v oblasti kongresového cestovního ruchu, jejichž činnost pokrývá více než jeden region – typicky se jedná o hotelové řetězce, agentury, DMCs či poskytovatele služeb. Česko se účastní nejvýznamnějších MICE veletrhů po celém světě, jako je např. IMEX Americas, IBTM Mexiko nebo IBTM World. V letošním roce proběhla řada prezentací a workshopů - např. v USA, Španělsku, Polsku, Velké Británi nebo v Německu. Atraktivitu Česka si osobně přijeli prohlédnout nákupčí ze Španělska, Německa, Mexika, Brazílie či Japonska. Počátkem roku proběhl každoroční regionální workshop pro české organizátory akcí, kde jednotlivé regiony prezentují aktuální novinky. „Už tradičně jsme byli hlavním partnerem třídenního mezinárodního MICE fora „Events Club Forum“, jehož třetí ročník se konal v červnu v Praze. O významu této akce svědčí fakt, že i letos se jí zúčastnila více než stovka nákupčích z korporátních firem, agentur i mezinárodních asociací, Vznikly zde cenné obchodní kontakty. Na fórum pak navázala série poznávacích cest do regionů“, shrnuje ředitelka Odboru produktového managementu, výzkumu a B2B spolupráce Tereza Hofmanová. Czech Convention Bureau intenzivně podporuje rozvoj MICE turismu v jednotlivých regionech. Regionální Convention Bureaus spolu úzce spolupracují a inspirují se navzájem.
„Máme radost, že se nám podařilo vytvořit síť partnerů napříč celým Českem, kteří sdílejí know-how a osvědčené postupy. Regionálním Convention Bureaus nabízíme bezplatné poradenství, konzultační služby i odborná školení nejen pro jejich zástupce, ale i pro regionální partnery. Zájem je velký - jen za loňský rok proběhlo více než 150 konzultací, ať už přímo v regionech či online, jež doplnilo devět odborných workshopů a školení. Tím ale výčet edukačních aktivit nekončí. Jednou z našich stěžejních akcí je Czech Convention Bureau Inspirational Afternoon – odborná MICE konference, na kterou každoročně zveme přední zahraniční řečníky. Letos proběhla v září a témata zahrnovala nejen výběr nejzajímavějších mezinárodních MICE projektů, ale zaměřila se také na udržitelnost a aktuální trendy,” dodává Tereza Hofmanová. Kromě edukační činnosti podporuje Czech Convention Bureau také vybrané aktivity regionálních Convention Bureaus, zaměřených na edukaci či akvizici nových klientů. V letošním roce tak proběhla spolupráce v rámci šesti tripů pro domácí agentury a korporáty a dalších sedm regionálních prezentačních akcí a konferencí.
Data Českého statistického úřadu uvádějí, že z 12 tisíc akcí s 1,2 milionu účastníků se téměř polovina konala v Praze a bezmála 2 300 se jich uskutečnilo v Jihomoravském kraji. Akcí jednodenních bylo cca 70 %. „Z dostupných dat také plyne, že více než polovinu tvoří menší akce do 50 účastníků. Jde zejména o korporátní a obchodní setkání. Plusem MICE akcí pak je, že většinou probíhají mimo hlavní turistickou sezónu a pomáhají tak vyrovnávat sezónní výkyvy v cestovním ruchu,“ komentuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Czech Convention Bureau hraje rovněž důležitou roli v mezinárodní spolupráci, například v rámci Strategické aliance evropských národních convention bureaus, která letos slaví 10 let od svého vzniku. Jedním z hlavních projektů je vytvoření platformy, zaměřené na organizaci udržitelných akcí „SHE – Sustainability Hub for Events“, která sdružuje know-how všech evropských zemí v této oblasti a poskytuje praktické informace, návody a postupy všem, kteří chtějí implementovat otázku udržitelnosti do svých aktivit.
Miroslav Navara/TZ