Letos chce strávit zimní radovánky ve vlasti 47 % rezidentů, o 4 % více než loni. V průměru plánují sedmidenní pobyt a počítají s tím, že utratí cca 8 342 Kč na osobu. Nejčastěji zamíří do Libereckého a Královéhradeckého kraje. Kromě lyžování a běžkování je přitažlivá i pěší turistika a relax. Říkají to výsledky nejnovějšího prázkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Zimní dovolenou v Česku plánuje téměř polovina dotázaných. Více než pětina respondentů počítá s tím, že si letos připlatí, naopak necelá desetina plánuje nižší výdaje. „Nespornou výhodou českých hor je jejich blízkost a snadná dostupnost. Tuzemské sjezdovky nejsou tak extrémní, tudíž jsou ideální pro rodiny s dětmi a perfektním místem pro aktivní odpočinek i pohodovou dovolenou. Je skvělé, že roste počet Čechů, kteří plánují strávit zimní dovolenou právě u nás a že domácí lyžaři a snowboardisté zůstávají věrní českým horám. Každé zdejší horské středisko má co nabídnout – od moderní infrastruktury přes atraktivní lyžařské tratě až po klid a čerstvý vzduch, který tolik chybí v městském prostředí. A připraveny jsou i Jeseníky, které navzdory nedávným povodním opět vítají návštěvníky. Nejen tam, ale napříč všemi českými horami platí, že vaše návštěva má smysl“, komentuje František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu- CzechTourism.
Odpočinek i aktivní pohyb, Češi na horách hledají rovnováhu
Z výzkumu Institutu turismu vyplývá, že nejčastěji plánovanou aktivitou na zimní dovolené v Česku je pěší turistika (64 %) a lehčí procházky (56 %). Sjezdové lyžování zůstává populární u 33 % Čechů a běžkování si chce užít 29 % dotázaných. Pro 31 % lidí bude mít dovolená odpočinkový charakter s lehčími aktivitami, zatímco 17 % preferuje aktivní sportovní dovolenou. Zcela pasivní relaxaci plánuje 21 % respondentů.
Přednost mají osvědčená místa a rodinný komfort
Většina lidí (72 %) plánuje cestovat autem, které je tak nejčastěji využívaným dopravním prostředkem. Češi si pro pobyt vybírají především penziony (46 %) nebo hotely vyšší kategorie (36 %), přičemž klíčovými faktory při výběru ubytování jsou cena (88 %), kvalita služeb (86 %) a vlastní zkušenosti (85 %).
“Zajímavé je, že 40 % dotázaných plánuje navštívit nová místa, zatímco 33 % se vrátí na svá oblíbená. Zimní odpočinek si lidé chtějí nejčastěji užívat s rodinou (43 %)a partnerem či partnerkou (39 %),” shrnuje vedoucí Institutu turismu Petr Janeček.
Výdaje rostou, Češi s nimi počítají
Plánovaná útrata za zimní dovolenou vzrostla o 1 509 Kč na průměrných 8 342 Kč na osobu. Největší část výdajů tvoří ubytování (48 %) a stravování v restauracích (19 %). Pouze 9 % lidí plánuje, že za zimní dovolenou utratí méně než loni. Naopak 21 % Čechů počítá s tím, že jejich výdaje budou vyšší.
Advent a Silvestr doma - s návštěvou vánočních trhů
Během adventu se tři čtvrtiny občanů chystají navštívit tuzemské vánoční trhy, které dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější výletní cíle. Polovina respondentů si chce užít vánoční atmosféru s vůni svařeného vína a punče v místě svého bydliště, čtvrtina plánuje návštěvu trhů i v jiném městě a 8 % pak zamíří do zahraničí. Až 72 % Čechů plánuje být na Silvestra doma nebo u přátel.
Za hranice v zimě vyjede třetina Čechů
Mírně vzrostl počet těch, kteří se chystají v zimě vyrazit do zahraničí. Častěji se jedná o muže (39 %), mladší osoby do 29 let (48 %) a respondenty s vysokoškolským vzděláním (40 %). Ti, kteří do ciziny v zimě nevyjedou, uvádějí jako nejčastější důvod zvyk zůstat doma (59 %), nebo že na zahraniční pobyt nemají dostatek financí (45 %).
Investice do zimních středisek – aktuální motivace pro návštěvníky
Horská střediska v Čechách letos investovala do modernizace rekordní jednu a třičtvrtě miliardy korun. Nabízejí jak kvalitnější služby a zázemí, tak i nové atrakce. Lidé se mohou těšit na komfortní apartmány či třeba nové lanovky. Čisté investice středisek přímo do letošní zimy dosáhly zhruba 800 milionů korun. Dobrou zprávou pro lyžaře je, že ceny skipasůnestouply. Ve dvou třetinách středisek se ceny nemění, některé dokonce zlevnily
„Díky moderním technologiím, jako jsou účinnější sněžná děla nebo akumulační nádrže, se nám daří nejen šetřit vodu a energii, ale také garantovat vysokou kvalitu sněhových podmínek. Navíc stále více areálů přechází na plovoucí ceny, což umožňuje návštěvníkům ušetřit při včasném nákupu skipasů,“ doplňuje ředitel Asociace horských středisek Libor Knot.
Kampaně oslovují i hosty ze zahraniční
Na tuzemské sjezdovky a běžkařské tratě láká milovníky zimních sportů také kampaň agentury CzechTourism. Cílem je motivace domácích, ale i zahraničních turistů z vybraných zemí k návštěvě českých hor. Regiony jsou připraveny na návštěvníky, kteří svou přítomností pomohou oživit místní ekonomiku a zároveň si užijí nezapomenutelnou zimní dovolenou. Aktuální informace o sněhových podmínkách a tipy na výlety jsou k dispozici na portálech Kudy z nudy a Holidayinfo.
Miroslav Navara/TZ