Zahraniční návštěvníci stále častěji volí Česko jako svou destinaci. Na Letiště Václava Havla Praha jich během letošní letní sezony od dubna do konce října přiletělo 2,8 milionu. Nejčastěji jde o turisty z Velké Británie, Itálie a Francie. Letos například ve třetím čtvrtletí přicestovalo do Česka celkem 3,2 milionu návštěvníků ze zahraničí, což je meziročně o 4,4 % více. Vyplývá to z dat společně prezentovaných agenturou CzechTourism, Letištěm Praha a sítí hotelů Czech Inn Hotels.
V rámci letošní letní sezóny od dubna do konce října tvořili z přilétajících cestujících většinu zahraniční návštěvníci. Konkrétně jich bylo 2,8 milionu. Na příletové turistice se tak v létě podíleli z 53 % a meziročně se jejich podíl na příletu zvedl o čtyři procentní body. Nejčastěji do Česka létají turisté z Velké Británie, Itálie a Francie. „Narůstající podíl zahraničních příletových cestujících hraje podstatnou roli v opětovném oživení cestovního ruchu Česka po koronavirové pandemii. Během letošní letní sezony jsme dohromady odbavili 10,9 milionu cestujících, což je meziročně o 14,5 % více. Blížíme se tím rekordním výkonům z roku 2019, kdy jsme za léto odbavili přes 12 milionů cestujících. Předpokládáme, že této úrovně dosáhneme již v příští letní sezoně,“ vysvětluje Jiří Vyskoč, výkonný ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha.
Jak uvádí studie společnosti KPMG, každý jeden milion odbavených cestujících na pražském letišti ročně znamená pro Česko odhadem 325 tisíc nových turistů, jejichž celkové výdaje přinesou tuzemské ekonomice téměř 8,5 miliardy korun.
„Z hlediska leteckého obchodu proto usilujeme o to, abychom stávající nabídku leteckých spojení rozšířili zejména o přímé linky z dálkových destinací. Zaměřujeme se na trhy v Asii a USA. Uspokojení budoucí poptávky po leteckých spojeních zároveň musí jít ruku v ruce s plánovaným rozvojem letiště. Proto plánujeme například navýšení terminálových kapacit a zefektivnění leteckého provozu vybudováním paralelní ranveje,“ doplňuje J. Vyskoč.
Během třetího čtvrtletí letošního roku navštívilo Česko na 7,7 milionu hostů, z čehož 41 % tvořili zahraniční turisté (3,2 milionu). Mezi nimi převažovali cestovatelé ze sousedních států, jako jsou Německo, Polsko a Slovensko, ale také turisté ze vzdálenějších destinací, jako jsou Spojené státy a Velká Británie. Celkový počet nocí, které turisté v Česku strávili, přesáhl 20 milionů. Meziročně vzrostl počet zahraničních hostů o 4,4 %, zatímco domácí návštěvníci se podíleli na mírném poklesu návštěvnosti (o 4,6 %). Celkový počet návštěvníků ve třetím čtvrtletí klesl o 1 %.
K úbytku domácích cestovatelů došlo zejména během září, kdy začíná školní rok a většina rodin s dětmi je už z dovolených zpět. Potvrzují to i měsíční data. Zatímco v červenci se v tuzemských hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo celkem 2,8 mil. turistů, v srpnu to bylo už 2,9 mil. V září pak celkový počet návštěvníků klesl na zhruba 2 miliony. V průběhu letních prázdnin se v hotelích, penzionech a dalších zařízeních v Česku ubytovalo v červenci 1,7 mil. a v srpnu 1,8 mil. Rezidentů. V září jejich počet klesl na 1,1 mil.
„I přes celkový pokles návštěvnosti ve třetím čtvrtletí Česko zůstává pro zahraniční turisty atraktivním místem. A to je pozitivní zpráva, protože zahraniční turisté utrácejí na svých cestách více než rezidenti a významně tak přispívají do tuzemské ekonomiky. Pokud budeme porovnávat celková data návštěvnosti za období leden–září, stále zaznamenáváme nárůst. Ten oproti roku 2023 i 2019 činí zhruba o 3 %,“ Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací. Nejvyšší meziroční nárůst jsme zaznamenali u cestovatelů z Číny, Izraele, Turecka, ze Saudské Arábie či z Kanady. Velkým dílem se na tomto faktu podepisují i přímé linky z těchto destinací. A my, i ve spolupráci s Letištěm Praha, usilujeme o spuštění dalších,“ shrnuje František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism,
Prázdninové měsíce byly pro české hotely velmi specifické. Zatímco v červenci rostly tržby českých hotelů meziročně o 10,2 %, v srpnu propadly o 4,1 %. V září opět došlo k meziročnímu nárůstu tržeb (+2,1 %), který ale nedokázal pokrýt inflaci. Na zářijové hotelové tržby měly částečný vliv povodně. Tržby totiž klesly především mimo Prahu, zatímco Praha, jakožto lídr tuzemského hotelového trhu, zaznamenala pětiprocentní nárůst.
„Sledujeme prohlubující se trendy. Například Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a tamní hotelové resorty dosahují skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než český hotelový trh. Zároveň ale naše data ukazují, že jsou tuzemské ubytovací služby v porovnání s Evropou cenově dostupné. Evropa byla v poslední době v průměru cenově o 42 % nad Českem. Navíc koruna oslabila, takže dovolená doma, nebo jen tranzitní přespání, se návštěvníkům vyplatilo a vyplatí. Nicméně situace v hotelovém odvětví úplně růžová není. Příkladem je fakt, že v Praze v současnosti nabízí hotelové společnosti k prodeji zhruba polovinu obrovských mezinárodních hotelů,“ hodnotí současnou situaci Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která roce 2023 ubytovala celkem 1,5 milionů turistů.
Kateřina Beránková