V naší republice je zvykem spíše nadávat než chválit. Snad nejvíce to od lidí schytává po aktuální energetice potravinářský průmysl. Celkem pochopitelně. Každý z nás běžně alespoň třikrát denně jí a snad ještě více pije. Bohužel, díky mnoha lobbistům a svépomocně pasovaným odborníkům na výživu vládne v naší současné populaci zmatek. Je proto potěšitelné, že existuje platforma, která dokládá, že na české potraviny zas až tak moc nadávat nemusíme. Svědčí o tom i právě ukončený 13. ročník soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2021“ a „Dětská chuťovka 2021“.
Před třinácti lety napadlo skupinu uznávaných potravinářských odborníků najít mezi výrobky, tehdy produkované se snahou o nejnižší cenu, takové, za které by se výrobce nemusel stydět. Rozhodli se uspořádat bez jakýchkoliv dotací soutěž o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka“. Potravináři, kteří se do soutěže tehdy přihlásili, se dali spočítat na prstech obou rukou a nějaké té nohy. Vzhledem k tomu, že šlo o spontánní iniciativu nadšenců bez jakékoliv finanční podpory z veřejných zdrojů, byly tyto skromné začátky kupodivu vcelku povzbudivé. Organizátoři totiž zjistili, že má smysl poukázat na kvalitní český potravinářský výrobek a veřejnost tuto skutečnost ráda ocení.
„Česká chuťovka“ je značka, která si na nic nehraje. Tolik slogan. Vznikla na základě soukromé spontánní iniciativy renomovaných potravinářských odborníků, a soukromou iniciativou zůstala. Proto také ji neuvidíme na obrazovkách veřejnoprávní televize či jiných kanálech. Tito potravinářští fachmani chtěli a chtějí přispět k zviditelnění těch českých výrobců, kteří si na kvalitě, a zvláště chuti svých surovinově a technologicky nešizených potravin, zakládají. Součástí soutěže se od roku 2011 stala i Dětská chuťovka, kde hodnotitelskou komisi tvoří děti a mládež od 6 do 16 let. Ti posuzují výrobky, určené právě dětem. Dětská porota je složená z členů Dětské tiskové agentury, žáků Základní školy Londýnská a VOŠES a SPŠ potravinářských technologií Podskalská. Podle odborníků jsou to prý nejpřísnější hodnotitelé, se kterými se dosud setkali. A do třetice v roce 2012 přibylo ocenění pro jedinou výraznou osobnost českého potravinářství, a to titul „Rytíř české chuti“.
Potraviny by měly být především chutné
Předsedkyně hodnotitelské komise Prof. Ing. Jana Dostálová zavzpomínala na loňský 12. ročník, který komise stihla vyhodnotit ještě před nastoupením velké podzimní pandemie, tzv. lockdownu. Následně už bohužel mohli předávat diplomy a ocenění výrobcům pouze poštou. Zadoufala, že letošní ročník stihne hodnotitelská komise ohodnotit a slavnostně předat ocenění v krásných historických prostorách Senátu, což je pro výrobce velice atraktivní a nezapomenutelné. „Doufám, že číslo 13 nějak nepříznivě dle své pověsti nezaúřaduje a vše proběhne, jak má,“ zadouvala. Letos se to na rozdíl od loňska povedlo a vítězní potravináři se opět sešli v hlavním sálu Senátu Parlamentu ČR, kde obdrželi patřičná ocenění.
Profesorka s potěšením konstatovala, že zájem výrobců o přihlášení do soutěže neklesá, ale naopak mírně stoupá. „To je velice pozitivní. Potraviny na našem trhu by měly být především chutné. Jídlo je součástí radosti ze života. Když si pochutnáme, tak si rozšíříme toto spektrum radosti. Potraviny by měly být také zdravé a přispívat k prevenci řady onemocnění, které se v naší populaci vyskytují. Časté obavy leckterých zastánců „zdravého životního stylu“ z tzv. nezdravých potravin bych chtěla trochu rozptýlit. Žádné potraviny nejsou nezdravé. Nezdravé je pouze jejich konzumované množství. Je to i doporučení Společnosti pro výživu, které jsme letos inovovali a naše doporučení jsme pojmenovali jako „Zdravá třináctka“!“
Senátor Petr Šilar, dlouholetý příznivec soutěže a její propagátor v Senátu České republiky, objasnil, že je potřeba podpořit české potravináře, často malovýrobce, aby se mohli alespoň trochu postavit nekonečnému přílivu potravinářských produktů ze zahraničí. „Právě soutěže, jako je například tato, ukazují zákazníkům, že naše potraviny jsou nejen kvalitní, ale mnohé dokonce vysoce kvalitní a chutné. Ocenění „Českou chuťovkou“ je svým způsobem i projevem vlastenectví. Já jsem se potkal se spoustou přátel i spolužáků, kteří mají tento titul vystavený všem na očích v kanceláři či provozovně jako čestnou záležitost a jsou na něj patřičně hrdí,“ potvrdil. Mimochodem, senátor P. Šilar, sám člen hodnotitelské komise, připustil, že samotné a korektní hodnocení více než dvou set přihlášených potravin je opravdu velice náročná záležitost.
Letos naštěstí do soutěže Covid nezasáhl
Již 13. ročník soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2021 a Dětská chuťovka 2021 se konal pod záštitou Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova a ministra zemědělství Miroslava Tomana. Uspělo celkem 53 českých firem, jejichž představitelé převzali na slavnostním vyhlášení výsledků v úterý 2. listopadu v Senátu ocenění za nejchutnější potraviny vyrobené v České republice. Značkou „Česká chuťovka 2021“ se tak může nově pyšnit 185 výrobků a značkou „Dětská Chuťovka 2021“ pak dalších 16. Titulem „Rytíř české chuti“ byl poctěn Jiří Souček, za jehož působení v pozici obchodního ředitele získaly Uzeniny Beta i díky jeho zápalu pro zavádění nových technologií a inovačních trendů při dosahování trvale nejvyšší kvality masných výrobků již desítky ocenění Česká a Dětská chuťovka při stále rostoucí přízni zákazníků.
Letos se soutěže co do počtu zúčastnilo nejvíce řezníků a uzenářů. Po nich následovali pekaři a další potravináři, jako cukráři, konzerváři, mlékaři, pivovarníci a další potravinářské profese. Objevili se tu i některé zajímavé novinky. Například firma Beskydské uzeniny Chodura získala ocenění „Česká chuťovka“ za jejich výrobky „Pečená šunka“ a „Krkovice z pece“ uzené při vyšší teplotě. Velice chuťově zajímavý byl i výrobek „Písecký pršut“, tedy zauzená a zasušená vepřová pečeně z Maso-uzeniny Písek. Ani pražská firma Hudera a syn se krom jiných výrobků prezentovala i úžasnou Střešovickou chorizo klobásou se zeleným pepřem. Za zmínku z této oblasti stojí i novátorské Slaninové čatní s chilli, dále s portským vínem nebo uzenou paprikou z firmy Natura Bohemica II. Krom klasické pekařiny získaly ocenění i různé druhy koláčů s ovocem a tzv. Švýcarky s různými náplněmi z kladenské firmy Kompek, Rohlíček s mandlovou náplní od východočeské firmy Beas nebo Trvanlivé tyčinky solené Bella Italia s bylinkami od firmy Havlík Opal. Výrobců cukrářského zboží tu bylo letos k velkému zklamání zvláště dětské poroty pomálu. Nicméně Dort Ricotta od Evy Nechvátalové z Café Charlotte se dal označit jako opravdový chuťový zážitek. Velice zajímavou prezentaci předvedli i zástupci jednoho z mála nezávislých průmyslových pivovarů u nás, tedy Tradičního pivovaru v Rakovníku a jeho trojici piv s názvem Bakalář a Pivovaru Chotěboř s jeho pivy Chotěboř Originál a Tankové. Samozřejmě nelze vyjmenovat všechny oceněné, ale na závěr je dobré přidat sladkou tečku. Tou byly sirupy firmy FRUJO. Firma se zabývá především výrobou speciálních ovocných marmelád a náplní pro pekaře a cukráře. Uvědomili si, že s jejich technologií mohou zkusit vyrábět i nealkoholické sirupy. A vyšlo jim to. Získali „Českou chuťovku“.
„Žijeme ve zvláštní době, která na nás sesílá záhadné přírodní metly, ale i sociální inženýry,“ poznamenal ředitel této soutěže Josef Sléha. „O nich jsme si mysleli, že navždy utekli dveřmi, ale oni se nám eurookny vracejí. Houfy tzv. výživových poradců, odborných blogerů, influencerů, jejichž jedinou kvalifikací je jen drzé čelo a schopnost manipulovat lidmi skrze sociální sítě, útočí na náš zdravý rozum a vytváří až sektářské přístupy k potravinám. Různé byrokratické struktury pod vlivem lobistických zájmů také nechtějí zůstat pozadu, a tak krom semaforů na křižovatkách budeme mít asi i semafory v obchodních regálech pro ty, kteří rádi podléhají zkratkovitým heslům a obrázkům!“ V tomto ohledu má J. Sléha dobré informace. V sousedním Německu se už totiž na potravinářských obalech objevuje tzv. semafor zdraví. Ten ukazuje zákazníkovi, jak zdravá je potravina, kterou hodlá zakoupit. Bohužel evropští hodnotitelé trochu popletli kritéria, takže například Coca Cola bez cukru vychází lépe než mléko, plné laktózy a živočišných proteinů. „Proto je tady naše soutěž, která oceňuje ty naše skvělé potravináře, kteří na základě vynikající chuti svých výrobků a na spokojenosti zákazníků postavili svoje podnikání. Každý den jim připravují to nejdůležitější, a to potěšení z dobrého jídla!“
Dalo by se uvádět ještě mnoho příkladů z letošní nabídky udělených ocenění. Smyslem soutěže Česká chuťovka je, kromě vyzdvižení domácích výrobců kvalitních potravin, rehabilitace chuti jako jednoho z nejdůležitějších kvalitativních znaků každé potraviny. Bohužel dnes je český spotřebitel bombardovaný mnohdy nesmyslnými informacemi. Že se zákazník zajímá stále více o původ a složení nakupovaných potravin, proč ne? Když ale hodnotí výrobek podle obsahu tzv. éček, ale ne podle toho, zda mu chutná či nikoliv, je to na pováženou. Ani si neuvědomuje, že mnohdy jsou ona éčka zdravější než samotná výchozí surovina. Na co se dnes skoro úplně zapomíná, je fakt, že každou potravinu ve skutečnosti korunuje především její chuť. A o to jde i v soutěži „Česká chuťovka“.
Antonín Karoch