Zdeněk Urbanovský, foto archiv CCRVM
Doba covidová
Cestovní ruch zažil za poslední měsíce nelehké časy. Podle údajů vydaných dnes Českým statistickým úřadem krize vyvolaná opatřeními proti šíření nemoci COVID vedla k výraznému poklesu počtu hostů a jejich přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních v celé ČR, včetně Zlínského kraje.
Ve druhém čtvrtletí roku 2020 dosáhl meziroční pokles počtu hostů v ČR hodnoty 82,9 %. Ve Zlínském kraji činí meziroční pokles počtu hostů „jen“ 73,6 %. Počet přenocování je v meziročním srovnání II. čtvrtletí letošního a minulého roku v celé ČR nižší o 81,7 %, ve Zlínském kraji pak o 69,4 %. Uzavření hranic se promítlo do výrazného poklesu počtu hostů ze zahraničí, ten v celé ČR činí 96,2%, ve Zlínském kraji 89,8%.
Uvedené hodnoty za II. čtvrtletí 2020 spolu s faktickým zastavením cestovního ruchu v měsíci březnu 2020 vedou k vysokému propadu počtu hostů a jejich přenocování za I. pololetí roku 2020. V celé ČR se jedná za I. pololetí o meziroční pokles počtu hostů o 58,1 % a počtu přenocování o 53,6 %. Ve Zlínském kraji se počet hostů snížil o 52,4 %, počet přenocování o 47,6 %.
„Letošní sezona se v lednu a únoru velmi pěkně rozběhla, zaznamenali jsme v těchto měsících růst počtu hostů i přenocování řádově o 7 – 10%. Krize vše otočila, výsledky I. pololetí ovlivněné nemocí COVID19 se daly očekávat a nejsou nikterak překvapující. Je na nich vidět, že tuzemští hosté se v našem kraji chovali obdobně zdrženlivě, jako ti zahraniční. Pro náš turistický region bude zajímavý výsledek hlavní turistické sezony, tedy 3. čtvrtletí, kdy pro toto období došlo k postupnému uvolňování restrikcí a oblast cestovního ruchu se mohla pozvolna začít rozjíždět. Dle informací z území našeho kraje, jsou v červenci z velké části obsazeny hotely zejména na Valašsku a Luhačovicku, což zcela jistě ovlivňuje i „psychologický“ moment a pocit turistů, být tak trochu mimo davy a v přírodě“, komentuje Petra Psotková, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.
Samostatnou skupinu v rámci cestovního ruchu tvoří lázeňství. Lázeňská zařízení ve Zlínském kraji navštívila v I. pololetí 2020 jen třetina hostů, u lázeňských hostů ze zahraničí se jedná o pokles na pouhých 6,5 % běžného počtu. Krize se promítla i do pořádání kongresů a konferencí. Zatímco v roce 2019 ve Zlínském kraji proběhlo v I. pololetí 195 akcí s účastí 21 356 osob, v letošním roce se podařilo realizovat jen 68 akcí pro 5267 účastníků. Je však nutné si ale uvědomit, že segment cestovního ruchu byl celoplošně uzavřen na období cca 2 měsíců.
„Společným zájmem všech aktérů cestovního ruchu je hledání cest k minimalizaci ztrát způsobených koronavirovými opatřeními. Proto jsme mezi prvními zahájili marketingové kampaně zaměřené na hlavní cílové skupiny, nejen na tuzemce, ale i blízké trhy na Slovensku, Rakousku či Německu. V propagaci se věnujeme zejména představování celého našeho turistického regionu Východní Moravy se všemi jeho zajímavými aspekty a specifiky. Naším cílem je lákat k nám co nejvíce turistů, budovat silnou a jasně rozpoznatelnou destinaci, a to nejenom v této „postcovidové“ době. K dosažení našich cílů využíváme rozličné marketingové nástroje a produkty. Jednou z našich aktivit bylo, mimo jiné, iniciování akce „Zlínský kraj dětem“, díky níž se např. v expozici Princip Baťa, která je součástí Muzea jihovýchodní Moravy, zvýšila v letošním červenci návštěvnost o 72%, “ dodává Petra Psotková.
Podobnou zkušenost s letošními prázdninami má zlínská zoo, se kterou Centrála cestovního ruchu Východní Moravy také intenzivně spolupracuje. Zoo Zlín se během prázdnin raduje z velkého zájmu návštěvníků. Letošní červenec jí přinesl jednu z nejvyšších červencových návštěvností ve více než sedmdesátileté historii zoo. Návštěvu areálu si nenechalo ujít téměř 150 000 návštěvníků.
"I když nás tak velký zájem velmi těší, stále vzhledem k uzavření zoo v důsledku pandemie COVIDU evidujeme za uplynulý půlrok pokles o 100 000 návštěvníků ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Věříme, že lidé nám zachovají přízeň také v druhé polovině letošního roku a svojí návštěvou nás přijdou podpořit," uvedl ředitel ZOO Zlín Roman Horský.
Komplikovanou situaci letos zažívá areál SKANZEN v obci Modrá u Velehradu, jehož návštěvnost patří v „normální době“ mezi turistickými cíli Zlínského kraje k těm nejvyšším.
„Po extrémně zdařilém rozjezdu sezony v lednu a únoru přišel pád na nulu a sčítání ztrát. Areál Archeoskanzenu a Živé vody provozuje obec a ta, na rozdíl od podnikatelů, od státu žádnou podporu nedostala. Pozitivní obrat nastal až s příchodem prázdnin, letošní červenec byl z hlediska počtu návštěvníků nadprůměrný. Pokud takový zájem návštěvníků bude pokračovat, máme naději, že se nám podaří udržet areál SKANZEN v chodu i pro příští sezonu. Velmi pozitivně se na návštěvnosti Modré a okolí projevují PR aktivity Centrály cestovního ruchu, která dokáže pracovat s médii a vytváří pozitivní image regionu. Sami bychom tuto prezentaci udělat nedokázali, uvádí Miroslav Kovářík, starosta obce Modrá.