Text: Jakub Turek Foto: Koloshop / komerční prezentace
Se sportovním kolem na silnici se od boomu horských kol před 30 lety odvážil jen málokterý český cyklista. Jenže časy se mění a silniční cyklistika se vrací v podobě závodů, kondičního ježdění i cykloturistiky do Čech i na Moravu. Za tento slavný návrat dílem mohou čeští a slovenští cyklisté, kteří soutěží na nejlepších závodech světa, zlepšené povrchy asfaltových silnic, nové cyklostezky a ve velké míře také ohleduplnější řidiči aut, autobusů a náklaďáků. Důležitý je také skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.
Kotoučové brzdy jsou účinné za jakýchkoliv podmínek
Silniční kola dokonala brzdovou revoluci. Jako poslední ze všech cyklistů přešli silničáři z klasických ráfkových brzd na kotoučové brzdy. Kromě jiných výhod je na nich podstatné, že jsou velmi účinné a svůj brzdný účinek neztrácejí ani ve špatném počasí. Kolo ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.
Pro milovníky klasiky se sice ještě tak zvané véčkové brzy na kola montují, ale to už je jen jejich labutí píseň. Některé největší cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami. Je to logické, neboť na horských kolech se už dávno o kotoučových brzdách vůbec nediskutuje, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují.
Karbonové a duralové rámy
Velké věci se dějí při výrobě rámů. Tradiční ocel vytlačily ve střední cenové kategorii hliník a duralové slitiny, a ve vyšší a nejvyšší cenové kategorii karbon. Vysokopevnostní ocel se dnes používá jen na výrobu levných modelů. Je to příliš těžký materiál a navíc po nějaké době rezne. Hliník a dural jsou oproti oceli velmi lehké. Nejlepší materiál na výrobu rámů je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna lze jednoduše tvarovat přesně podle požadavků konstruktérů i cyklistů. Znamená to, že kde je potřeba zpevnit rám, tam se prostě karbon přidá, a na místech, kde není potřeba, tam se ubere. Výhodné je to z hlediska aerodynamiky, nižší hmotnosti a také přesně spočítané pevnosti.
Středně drahé silniční kolo je vybavováno duralovým rámem a karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola.
Elektrické řazení je komfortní a přesné
Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačky i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně. Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.
Nejen na silnice a nejen na závody
Silniční kola dávají cyklistům nezapomenutelné zážitky. Jedou rychle, umožňují dlouhé cesty, náročné výjezdy do vysokých kopců a dostanou z jezdců všechny jejich síly. Liší se drobnými detaily podle toho, v jaké disciplíně se používají.
Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti. Cyklisté jsou na nich neustále v zápřahu a nemají čas vychladnout a konec konců ani si na trati nemohou vydechnout.
Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly a končí aerodynamickým rámem.
Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.
Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly odolnější, pláště mají silnější a hrubší.
Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.
Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením a cyklistickými brašnami.