
Chorvatsko na letošním turistickém veletrhu ITB Berlín podpořilo více než milión turistů v soutěži o „Evropskou nejlepší destinaci pro rok 2025“. S působivými 118 261 hlasy zanechalo za sebou Španělsko (2. místo), Rakousko (3. místo), Itálii (4. místo) a Řecko (5. místo).
Byl to jistě pro Chorvatsko slavnostní den. Na předním světovém veletrhu cestovního ruchu ITB Berlin 2025, dne 4. března, osobně převzali jeho zástupci, a to ředitel Chorvatského národního turistického sdružení a chorvatský ministr cestovního ruchu, prestižní trofej. Toto ocenění, udělované „European Best Destinations“, vyzdvihuje každoročně nejoblíbenější prázdninové destinace v Evropě.
Chorvatsko okouzluje turisty více než 1 000 idylickými ostrovy, téměř nedotčeným pobřežím, smaragdovými lesy a okouzlujícími středověkými městy. Od jiskřivě modrého moře na krásných oblázkových plážích dalmatského pobřeží, přes pulzující města jako Záhřeb a Split, až po velkolepé turistické stezky v národních parcích, je Chorvatsko skutečným rájem pro dovolenkáře. Připočteme-li možnosti luxusních plaveb po malebných pobřežních trasách, nezapomenutelné výlety do měst, plných historie a rušného nočního života, nebo relaxační pobyty v přírodě, je Chorvatsko prostě to, co všichni na dovolené hledáme.

Titul "Europe's Best Travel Country 2025" má pro tento stát obrovský význam, protože s sebou přináší rozsáhlou možnost sebeprezentace na „European Best Destinations“, předním evropském turistickém portálu, který oslovuje miliony cestovatelů po celém světě. Kromě toho to znamená i důraznější propagaci země v renomovaných mezinárodních médiích, jako jsou Forbes USA a Condé Nast Traveler.
Při letošní soutěži hlasovalo 1 202 024 turistů ze 139 zemí. To z jmenovaného titulu činí nejvlivnější cestovatelské ocenění v Evropě. Navíc desítku zemí, které získaly nejvíce hlasů, označují pravidelně organizátoři na webových stránkách o cestování a kultuře tituly Nejlepší místa k návštěvě v Evropě či Nejlepší destinace Evropy.
Podobná ocenění mají také často znatelný ekonomický dopad. Výrazně zvyšují počet turistů v oceněné destinaci. Například v případě Záhřebu, který porotci vyhlásili nejlepší evropskou destinací pro vánoční trhy v letech 2016-2018, se zvýšila návštěvnost města o 41 %.
TZ/Antonín Karoch