Ali Marzouki
Konečně se blýská na lepší casy i v turistice. Mezinárodního veletrhu Holiday World & Region World 2022 se zúčastnilo 227 vystavovatelů z 21 zemí, a to na výstavní ploše 5 740 m². Mezi vystavovateli nechyběla ani exoticky vyhlížející expozice Thajska. Tato země má už evidentně pandemii za sebou a zdejší, stejně jako u nás potlačený, turistický průmysl se pomalu rozjíždí. Více nám o tom v Letňanech porozprávěl Ali Marzouki z Thajského turistického úřadu.
Když jsme spolu mluvili naposled, bylo to těsně před pandémií covidu. Jak v ohledu na toto virové onemocnění vypadá situace v Thajsku dnes?
V současné době se domnívám, že máme covid v Thajsku pod kontrolou. Mohu potvrdit, že úroveň onemocnění je stejná jako na úrovni evropského standardu. Úmrtí je minimální a nová varianta Omicron prakticky není nebezpečná a hospitalizace jsou opravdu výjimečné. Prostě evropský standard.
Jak to vypadá u vás s hotely, restauracemi a vůbec s jednotlivými destinacemi?
Otevřeli jsme kompletně všechny destinace. Není problémem vyjet za dovolenou na naše krásné ostrovy. Všechny jsou v provozu a těší se na turisty. Letiště, jako například v Puketu nebo Bankoku, je otevřené pro mezinárodní lety z Evropy přes Istambul, Dubaj.
Thajsko je plné historických a kulturních památek
Jak se Covid podepsal na thajské turistice?
Stejně, jako všude na světě. I u nás byla pandemie velkým problémem. Tedy především pro ty firmy, které byly propojené s turistickým průmyslem. Ale víte, v Thajsku je ekonomika tzv. multiškálová. Pro nás platí, když něco nefunguje, jde něco jiného. Máme rozvinuté zemědělství, průmysl, rybářství, služby a ledacos jiného, takže kdo mohl, si práci našel. Ale žádná sláva to nebyla. Zavřeli jsme hotely a hotely přitom zaměstnávaly mnoho pracovníků, kteří přišli o práci, a museli si hledat něco jiného. Prostě i u nás to žádná sláva nebyla. Všichni se upřímně těšíme, že se dostaneme opět v září na předcovidovou úroveň. Hotely totiž otevírají pomalu a čekají, co nastane a zda se turisté vrátí. I tak už máme půlku těchto zařízení otevřenou. Počítáme zhruba tři měsíce na rozjezd a doufáme, že čtvrtý kvartál letošního roku už přinese zisk. Nyní v dubnu začínáme a začátky jsou pomalé. Budeme brát jako úspěch, když v nejbližší době dosáhneme třicetiprocentní úrovni návštěvnosti před covidem. Vezměte to podle sebe. Znám mnoho pražských hoteliérů, kteří mají prázdné hotely. Například pan Sivek by mohl vyprávět. I v Praze hoteliéři berou v současnosti třicetiprocentní obsazenost jako ucházející. Až se i u nás dostanou hoteliéři na tato čísla, mohou přežít. Musí zaplatit kuchaře, pokojské a další personál a k tomu třicetiprocentní obsazenost už dostačuje. Myslím, že to do září stihneme.
Jak toho chcete dosáhnout. Existuje u vás nějaká státní podpora?
Státní podporu mohou čerpat především touroperátoři. Právě v začátcích potřebujeme účinnou propagaci, takže je zapotřebí, aby každý z nich měl svůj marketingový plán. Thajsko toho může hodně nabídnout, jako například golf, jachting, potápění, úžasné treky. Na každý takový segment, musejí touroperátoři vymyslet marketingový program. Proto se účastníme zahraničních turistických veletrhů, vydáváme propagační příručky a informační letáky a pořádáme novinářské cesty nejen pro novináře, ale pro blogery a influencery, protože jejich náhled a názory patří k nejsledovanějším.
To bude asi velice důležité. Například pro nás v Česku, když někdo řekne Thajsko, všichni si představí především pobřeží. Jak je to s vnitrozemím?
Thajsko bez severní oblasti by nebylo Thajsko. Pobřeží je krásné, ale stále více turistické. Bankok je téměř Evropa s asijským nádechem. Ale například Sukhothai a další jsou velice perspektivní destinace. Tam člověk ještě uvidí původní Thajsko, najde původní kulturu, ochutná pravou thajskou kuchyni a navštíví mnoho vzácných a méně známých historických památek. Navíc náklady na ubytování a stravování jsou oproti pobřeží téměř čtyřicetiprocentní. Takže mnoho touroperátorů spojuje návštěvu severu a pobyt na mořské pláži.
Mnozí tvrdí, že Češi jsou národem tzv. koníčkářů tedy milovníků nejrůznějších hobby činností. Například kolega se vydal do Thajska navštívit farmy, které se zaměřují a pěstění orchidejí. Nabízí vaši touroperátoři turistům podobné zážitky?
Tady bych zmínil pověstnou řeku Kwai, která je nejenom známá z období druhé Světové války, ale také uměleckou činností. Jsou tu vesnice, které se po staletí zabývají výrobou osobité keramiky, kterou si tu může každý návštěvník pod dohledem místních mistrů osobně vyrobit. Pěstitelů orchidejí je také mnoho. Existují i další atrakce, kterých mají touroperátoři v zásobě tisíce. Když k tomu připočtete místní přírodní krásy, jako například vodopády, výlety do autentických džunglí apod. , tak snad se ani nedopočítáte.
Phuket Beach
Co byste osobně doporučil vy?
Mým známým jednoznačně doporučuji návštěvu severu země a potom pláž. Ale z plážových destinací vybírám hlavně malé ostrovy. Ty jsou unikátní, krásné, málo lidí a velmi příjemní obyvatelé. Člověk se tu může ubytovat přímo v rodinách a zkusit žít jako rybář. Mně to osobně velice baví.
Zpracoval: Antonín Karoch
Bangkok