Text: Jaromír Hampl a Věra Hamplová Foto: Singapore airlines
Poradenská společnost Skytrax bylo založena v roce 1989 v Londýně. Zabývá se hodnocením leteckých společností a letišť. Ocenění World Airline Awards vyhlásil Skytrax poprvé v roce 1999. Ocenění je považováno za Oscary leteckého průmyslu. Letos získaly prvenství singapurské aerolinie a zároveň singapurské hlavní letiště.
Cestující po celém světě hlasují v největším průzkumu spokojenosti cestujících v letecké dopravě, aby rozhodli o vítězích. Skytrax platí veškeré náklady na udílení cen. Letecké společnosti neplatí žádný registrační poplatek a udělení ocenění se mohou zúčastnit zdarma. Neplatí se ani žádné poplatky za využívání log a ocenění leteckou společností.
World Airline Star Ratings jsou uznávány jako globální měřítko leteckých standardů, vyvinuté díky dlouholetým odborným zkušenostem a unikátním znalostem Skytraxu o světovém leteckém průmyslu.
Hodnocení leteckých společností
Online průzkum probíhal od srpna 2017 do května 2018. Hlasování se zúčastnilo celkem 20,36 milionů zákazníků ze 100 zemí světa. Formuláře pro průzkumy zákazníků byly nabízeny v anglickém, francouzském, španělském, ruském, japonském a čínském jazyce.
Nejvyšší nárůst národností v průzkumu v roce 2018 představovali čínští zákazníci s dalšími 3,5 miliony zákazníky. Ve výsledcích se objevilo 333 leteckých společností. Webové stránky společnosti Air Travel Review jsou nezávislé fórum pro zákazníky a vedoucím recenzním místem pro letecké společnosti, letiště a přidružené recenze cestujících v letecké dopravě. Tato webová stránka nemá žádné finanční přidružení k žádné letecké společnosti nebo letišti.
Letošní výsledky: Singapurské aerolinky vítězí
Slavnostní ceremoniál se uskutečnil 17. července v hotelu Langham v centru Londýna. Tento proslulý londýnský hotel s nezaměnitelným kouzlem a charakterem byl otevřen v roce 1865 jako první evropský grandhotel.
Společnost Singapore Airlines byla zvolena nejlepší leteckou společností na světě, Qatar Airways se umístila na druhém místě a ANA All Nippon Airways na třetím místě.
SIA také získala první místo v kategoriích Nejlepší první třídy ve světě, Nejlepší letecká společnost v Asii a kategorie Nejlepší první třída letadel v žebříčku roku 2018.
SIA získala ocenění nejlepší leteckou společností na světě již po čtvrté. "Společnost Singapore Airlines obdržela cenu Skytrax za nejlepší světovou leteckou společnost, věnuji ji 26 000 zaměstnancům skupiny SIA, kteří se každodenně zaměřují na to, aby naši zákazníci získali nejlepší zkušenosti z cest. Ceny World Airline Awards jsou založeny na přímých zpětných vazbách od zákazníků, o kterých víme, že mají v tomto vysoce konkurenčním globálním prostředí na výběr více leteckých společností. Uznání nás dále motivuje ke zlepšení tří hlavních pilířů naší značky – dokonalé vedení, špičkové služby a síťové propojení – abychom zajistili naši konkurenční výhodu a nadále plnili a překonali očekávání našich zákazníků.," uvedl generální ředitel SIA Goh Choon Phong, při převzetí ceny.
Generální ředitel společnosti Skytrax Edward Plaisted dodal: "Gratulujeme Singapur Airlines k tomuto báječnému úspěchu, které jsou v historii ocenění nejlepší světovou leteckou společností již po čtvrté. Klíčovým faktorem pro zákazníky je soudržnost, což se ukázalo skutečným přínosem pro společnost Singapore Airlines, která zaznamenala značný úspěch jak v oblasti produktů, tak i služeb. Jsem si jistý, že Singapore Airlines budou také hrdé na získání ocenění nejlepší první třída na světě, méně než rok poté, co představili své nové first-class suites."
Nejlepší letiště je v Singapuru
Již dříve byly zveřejněny výsledky o Cenu nejlepších letiště na světě za sezonu 2017- 2018. Zvítězilo již po páté letiště Singapore Changi International Airport, které je jedním z hlavních dopravních uzlů v Jihovýchodní Asii. Ročně přepraví 55,4 milionů pasažérů. Druhé místo obsadilo Incheon International Airport nedaleko Seulu, hlavního města Jižní Koreje, a třetí Tokyo Haneda International Airport. Pražská Ruzyně se vešla těsně do první stovky.
V letošním ročníku hlasovalo téměř 14 milionů klientů leteckých společností ze 105 různých zemí světa. Průzkum byl prováděn na 550 světových letištích.