
Stalo se neuvěřitelné. V rámci členství v EU muselo Německo uvolnit trh s dopravou, který do té doby ovládala mohutná státní firma Deutsche Bahn. Uvolnění znamenalo velký rozvoj především evropské autobusové dopravy. Tehdy, roku 2013, tři studenti dali dohromady aplikaci na prodej lístků, ze které vznikla firma Flixbus. V současné době ji najdeme na čtyřech kontinentech ve 44 zemích světa.
Flix začal a stále se prezentuje především jako technologická firma. Dodnes její berlínská pobočka dává dohromady data z míst, kde Flix působí, dokonce i z oblastí, kam se teprve chystá. Zkoumá, odkud a kam se cestující přesouvají a v jakém množství. A na tomto základě následně plánují trasy autobusových linek. „V Berlíně na to máme celé oddělení, kde dopravní a počítačoví experti hloubají nad směry a destinacemi, kam ještě nejezdíme nebo kde dává smysl spojit linky do většího kontextu. Zmíním předlouhou linku Praha - Barcelona. Když to vezmu tak, že bych nastoupil v Praze a jel až na konečnou v Barceloně,byl by to zážitek pro opravdového autobusového fandu. Letadlem jste v Barceloně za dvě a půl hodiny, autobus tam jede celý den. Pro nás je ale důležité, že cestující často jezdí mezi Prahou a Mnichovem, na to navazuje spojení mezi Mnichovem a Bodamským jezerem, tedy pro Mnichovany zajímavá turistická destinace a tak linka pokračuje dál přes Švýcarsko a Francii až do Katalánska. Cestující se na lince obměňují a autobus jede zaplněný. Takovou linku ale nezvládne jeden řidič. My to řešíme tak, že na určitém místě čeká dvojice dalších řidičů, ta autobus přebere a dojede do další štace, kde se vše opakuje. Na lince Praha Barcelona takových výměn proběhne několik,“ přibližuje praxi dálkových tras tiskový mluvčí a manager PR českého zastoupení firmy Tomáš Beránek. Nejdůležitější je pro partnerské dopravce fakt, že autobus pracuje neustále. To dává smysl především ekonomicky. Autobus je plně vytížený a krom nutných přestávek, kdy autobus potřebuje umýt, vyčistit, zkontrolovat motor apod, je neustále v provozu. To je v tomto případě důležité, protože pořídit autobus není laciná záležitost. „My máme v naší flotile autobusy maximálně pět let staré, čili musíme řešit jejich amortizaci. Ve službě u Flixu stroj nezahálí!

Firma Flix vznikla v roce 2013, na základě liberalizace německého trhu. U nás se moc neví, že až do roku 2012 na dopravu cestujících mezi německými spolkovými státy měla monopol železniční společnost Deutsche Bahn. To znamená, že neexistovala linková spojení krom jmenované firmy, která by spojovala města například mezi Bádenskem a Bavorskem apod. Protože v rámci EU mělo dojít k liberalizaci veškerých trhů, v tomto případě tedy v dopravě, i v Německu k tomuto rozhodnutí dospěli. Přes odpor zmíněného monopolního hráče vznikla celá řada dopravců a poskytovatelů služeb, která se této podnikatelské příležitosti věnovala. Dopravců bylo velké množství, takže pro cestující byl problém se v nich vyznat, a navíc sehnat jízdenky. Mezi nimi se začal prosazovat speciálně jeden projekt založený třemi studenty z Mnichova. Od ostatních se od začátku odlišoval. To byl začátek firmy FlixBus, která se během doby rozšířila na čtyři kontinenty, do 44 zemí a obsluhuje touto aplikací miliony lidí denně. Sám o sobě je to velice zajímavý příběh. Dotyční studenti: André, Daniel a Jochen totiž vymysleli aplikaci a založili webový portál, který sdružoval dopravce operující na různých trasách. FlixBus umožnil prodávat jízdenky na jednom místě, nastavil jednotný standard kvality a společné obrandování zúčastněných dopravců. Nasmlouvaní dopravci z řad menších a středních rodinných firem spoluprací s FlixBusem získaly jistotu celoroční práce, zatímco předtím byly vázány na sezonu a provoz na objednávku. Úspěšný koncept brzy ovládl celé Německo.

Do Česka se první zelené autobusy FlixBusu dostaly relativně brzy a jednoduše. Linky do Prahy jsou dodnes pro německé turisty velice lákavé. Tou dobou, mluvíme o roce 2014, nebylo spojení vlakem mezi oběma státy ideální, existoval tedy prostor k provozování pravidelné linkové dopravy. V té době se podnikatel Pavel Steiner, který se zabýval limuzínovým servisem, potkal s majiteli FlixBusu. Od začátku si, jak se říká, padli do oka. On se rozhodl, že do podnikání půjde s nimi. Nakoupil autobusy a pod názvem Umbrella Moblity začal provozovat linkovou dopravu. Samozřejmě pro něj byla trasa do Prahy jednou ze zásadních priorit.
Tak se stalo, že v roce 2014 přijely první autobusy do našeho hlavního města, v podstatě rok po tom, co firma vznikla. Zároveň, což je důležitější, začaly jezdit i do ostatních velkých měst okolo Německa, např. do Dánska, Nizozemí, Rakouska, Švýcarska apod. Počet linek se rychle rozšiřoval. Byla to velice rychlá expanze.
„Domácí linky v Čechách na sebe také dlouho nenechaly čekat. Česká vnitrostátní doprava naší firmou existuje od srpna roku 2017. Aktuálně obsluhujeme 106 zastávek a z Prahy nám odjíždí autobusy do 365 destinací. To znamená, že každý den v roce můžete jet do jiné destinace. Různé linky mají různé dopravce i trasy. Pokud mluvíme například o spojení Praha Vídeň, tak to existuje v několika větvích například Praha - Brno - Vídeň nebo Praha – Jihlava – Znojmo - Vídeň. Tímto způsobem pokrýváme dopravou i méně exponovaná města. FlixBus se prosadil i po období covidu. Od té doby zastavuje i v menších městech, která mají i méně než 20 tisíc obyvatel. Například na linkách mezi Krakovem a Vídní máme jednu expresní linku, která zastavuje v Katovicích, Olomouci a v Brně. Další po vzoru historických vlaků „couráků“, zastavuje například ve Frýdku - Místku, Novém Jičíně, Příboru a spojuje menší města s metropolemi,“ doplňuje T. Beránek.

Jak vlastně cestovat FlixBusem? „Nejjednodušší je použít aplikaci, kterou můžete nahrát přímo do mobilu. Tam lze vybrat destinaci i kouit jízdenku. Řidič kontroluje QR kód nebo číslo jízdenky. Pokud místo odjezdu neznáte, stačí si jen kliknout a aplikace vám ukáže konkrétní místo, kde autobus stojí nebo kde se nachází. V případě zpoždění nebo dopravní zácpy, můžete odhadnout, kdy dojede,“ vysvětluje T. Beránek. „Také můžete koupit jízdenky přes webovou aplikaci www.flixbus.cz, na Slovensku www.flixbus.sk (pozor, na Slovensku se platí Eurem) a podobně. Poslední variantou je fyzické místo, kde si lze jízdenku klasicky koupit „u okýnka“. V Praze na Florenci a v Brně na autobusovém nádraží u Hotelu Grand. Míst jako tato máme po Evropě 27. Navíc má Flix i tzv. smluvní prodejce, fungující na autobusových nádražích a samozřejmě cestovní agentury. Pokud je chcete najít, stačí, abyste na našem webu zadali adresu „servisní místa a prodejní místa“, kde vyjede mapa s místy a cestovními ageturami. Tam lze jízdenku koupit,“
Antonín Karoch