
Do 14.ledna můžete navštívit v Café Neustadt v Novoměstské radnici výstavu česko-italských fotografii Ing. Pavla Koppa, CSc. pod názvem Paralely. Výstava je instalovaná v trochu utajeném zadním traktu kavárny. Pavel Kopp začal fotografovat v roce 1967, od roku 1973 fotografuje fotoaparátem zn. Leica M5. V sedmdesátých letech pracoval poprvé dlouhodobě v Itálii, odkud pocházejí jeho vzdálení předkové. Zajímá ho živá fotografie, a z ní téměř výhradně lidé a vztahy mezi nimi. K tomu našel téměř ideální prostředí na ulicích italských měst, které jsou vlastně nikdy nekončícím divadlem. Tak vzniklo jeho několik fotografických cyklů, dokládajících chování lidí v nejrůznějších situacích, většinou umocněných kulisami italských historických památek.
Číst dál...
Než se Přeštice staly věhlasným poutním místem a daly impuls ke stavbě impozantního chrámu zasvěcenému Panně Marii Bolestné, tak musíme vzpomenout příběh listu - otisku obrazu - jehož originál pocházel z kostela Archanděla Michaela na Starém Městě Pražském.
Jeho datace je kladena do druhé poloviny 17. století. V rodině měšťanské Jakuba Hofmistra a jeho manželky Alžběty ( Přeštice 112) se tento list setkal s velkou odezvou. Alžběta si ze získaného otcova dědictví nechala namalovat obraz podle otisku obrazu - plátěný obraz u dobřanského malíře Matěje Pazourka v roce 1686.
Motiv obrazu měl vyobrazení PIETY. Obraz byla uznán 27. dubna 1711 za zázračný. Když příbuzná Alžběty přespávala ve svátky pod obrazem v domě číslo 112, kde byla znázorněna Marie, matka Kristova, potřísněna krví od týraného a umučeného syna, spatřila Lidmila BEEROVÁ v roce 1700 slzy na tváři Panny Marie. Nejprve se příhoda utajovala. Posléze se stala veřejnou senzací a komise nakonec prohlásila z Arcibikupství pražského obraz za zázračný.
Číst dál...