Jedním z pomyslných zlatých hřebů letošní 11. mezinárodní přehlídky vín International Wine Show Prague byla jistě účast konsorcia I VINI DEL PIEMONTE, ve kterém se představilo 21 významných vinařů z této oblasti. Jedinečnost zdejších vín spočívá v zdejších rozdílných klimatických podmínkách a speciálních zemědělských metodách pěstování révy vinné. Víno tu pěstují na 47 tisících hektarech a ročně vyrobí kolem 3 miliónů hektolitrů. Protože tu vinice vysazují po staletí v kopcovitém terénu a navíc se hrozny musí probírat, dosahují zdejší zvláště červená vína vynikající kvality. Proto se také často vybírají pro další archivaci. Pro návštěvníky, kteří si potrpí na sladké, tu mají zase vynikající špičková bílá muškátová vína se zbytkovým cukrem. Na region Piemonte a samozřejmě na jeho mnohá vinařství jsme se proto zeptali presidenta zmíněného konsorcia, vystavovatele a vzácného hosta, Andrea Faccio

Jak byste v krátkosti charakterizoval váš region?

Pro mě je ctí mluvit o našem regionu, o naší kultuře, gastronomii a vínu. Na tyto záležitosti jsme oprávněně hrdi, zvláště proto, že v Torino (Turín) byl hlavním městem Savojska, sídlil v něm savojský královský rod po dvě stě let. Proto také najdeme v Turínu monumentální chrámy a stavby, stejně tak jako královský palác, podobně jako máte vy v Praze. S ohlédnutím na naši historii musím podotknout, že právě s ní je spojená i naše gastronomie. Máme tu totiž mnoho historických hradů, jako například v Albě nebo Asti, což byly v historii rezidence velice historicky důležitých rodů, které se mimo jiné po generace zabývaly produkcí vína a měly v tom úspěch, ze kterého těžíme dodnes. Stejně tak považujeme naši gastronomii a nápoje za národní poklad a věnujeme jim proto velkou pozornost. Není náhodou, že v regionu máme mnoho restaurací, které se honosí michelinskými hvězdami. Restaurace Muan v Albě má například dokonce tři. Ale je tu ještě dalších dvacet restaurací, které mají alespoň jednu hvězdu, a to vše v okruhu necelého sta kilometrů. Něco podobného snad nenajdete nikde jinde. Je velice potěšitelné, že vynikající nejsou jenom špičková menu v proslavených restauracích, ale i naše prosté tradiční každodenní pokrmy v malých provozovnách, kterým říkáme „Osterija“. Jejich úroveň je velice dobrá. Když k tomu přidáte, že se k těmto jídlům podává velmi dobré víno z hroznů historických odrůd barola, barbaresko, muškát a barbera, která se v regionu pěstují již po staletí, není divu, že jsou naši hosté spokojeni. Některá z těchto vín dokonce můžete ochutnat pouze v Piemontu. Je to součást naší tradice.

Jak jste spokojení s  prezentací vašich vín na IWSP 2013 (International Wine Show Prague)v pražském hotelu Hilton?

S naší účastí jsme velice spokojení a děkujeme pořadatelům, že poskytli našemu konsorciu příležitost představit naše vína pražským potencionálním zákazníkům. Je pro nás důležité, že jsme tu mohli představit vinaře z různých oblastí kraje Piemonte, protože každá z nich znamená jiné hrozny a odlišná vína z každého doslova kopce. Každá oblast má svůj osobitý charakter a půdu. Přitom oblast pěstování vína není nijak velká. Ale pěstujeme tu od muškátových vín s ovocným nádechem, přes svěží vína jako například Roero, Dolcetto nebo Gavi až po vysoce kvalitní červená vína jako jsou Barolo, Barbera nebo Barbaresco.

Tvrdíte, že každá z oblastí Piemontu má jiný vinařský charakter. Můžete nám přiblížit alepoň některé z nich?

Začal bych s kopcovitou oblastí Langhe na jihu regionu, vklíněnou mezi řeky Tanaro a Bormida, což je kraj ušlechtilých červených vín Barolo, Barbaresco, Barbera d´Alba, Dolcetto di Diano d´Alba, Nebbiolo a jiných vynikajících vín. Dále na sever za levým břehem řeky Tanaro najdete hornatou oblast Roero, kde se rodí především mladá a svěží bílá vína Roero Arneis a Favorita. V provincii Asti máme zase oblast Alto Monferrato, kde produkují vynikající sladká vína Asti Spumante, Brachetto d´Acqui a Moscato d´Asti. V oblasti Alessandria v kopcovitém terénu Basso Monferrato zase pěstujeme zajímavá vína jako Barbera del Monferrato, Gabiano a Malvasia. O trochu níže na úrodných půdách Alto Monferrato Alessandrino najdete odrůdy Brachetto, Gavi a Cortese. Ve Vercelli na vinařských tratích Novara pěstují kultivary pro výrobu vín Ghemme, Sizzano, Lessona, Boca, Gattinara a Fara. Mezi provinciemi Torino a Biella najdeme oblast Canavese a a také vynikající klasická bílá vína Erbaluce di Caluso. Zajímavá je i krajina kolem Carema, kde se vyrábí stejnojmenné víno z hroznů kultivaru Nebbiolo. A tak bych mohl ještě dlouho pokračovat. Naše rodinné vinařství Villa Giada, například leží v samém srdci Piemontu, na půl cesty od oblasti Asti a Alba, poblíž Monferrata a Langhe, tedy dvou enologicky nejtypičtějších oblastí Piemontu.

Pokud jako turista navštívím Piemonte, co byste mi doporučil?

Až si prohlídnete naši krásnou přírodu, podíváte se na naše kulturní a historické bohatství, doporučím cestu po našich hradech, kde povětšinou najdete významná i menší vinařství. Každé z nich má svůj osobitý půvab a společně se srdečností místních obyvatel nejspíše získáte nezapomenutelný zážitek. Samozřejmě nesmíte zapomenout na naše známé lázně a již ve středověku významná města Alba a Asti, kde doporučuji pod širým nebem a se sklenkou Barbera vychutnat ono neopakovatelné kouzlo místa. Na rozdíl od pobřeží tu považujeme za nejkrásnější měsíce září, říjen a listopad, což jsou mimochodem i měsíce spojené s vinobraním a také s dalším pokladem našeho kraje, bílým lanýžem. Ten zdejší je naprosto unikátní s fantastickou vůní a chutí a tvrdíme, že je to král každého menu a každého stolu.

 

Rozhovor připravil: Antonín Karoch

 

 

Srbské město Novi Sad je co do počtu obyvatel i rozlohou druhé největší město republiky Srbsko. Kdysi dokonce soutěžilo s Bělehradem o status města hlavního. Neuspělo, snad protože se tak trochu vymyká z toho, jak si představujeme běžné město v této zemi. Jakoby tu dodnes vládl duch Rakouska Uherska. Je totiž trochu multietnické. Podtrhuje to i podoba samotného města, kde se střídá baroko, neorenesance, secese, styl bauhausu spolu s modernou a samozřejmě socialistickým realismem. Všemu tomu kraluje pevnost Petrovaradin na druhém břehu Dunaje, která prý nebyla nikdy dobytá a naopak znamenala hráz proti pronikání Turků do Evropy. Zdejší obyvatelé tvrdí a oficiální prameny to potvrzují, že v něm našlo své domovy krom Srbů minimálně devět dalších národností. Mezi nimi nechybějí ani Slováci, Maďaři a kupodivu dokonce i Rusíni. Nejvíce je asi Maďarů, neboť Novi Sad je od maďarských hranic vzdálený sotva sto kilometrů. Multietničnost má pro město mnohé výhody. Mnoho lidí je tu tzv. bilingvních, tedy ovládají stejně dobře svůj rodný jazyk a zároveň i srbštinu. Proto pro ně není problémem k tomu přidat ještě nějaký další. Právě pro tento lidský potenciál i příjemné klima na břehu Dunaje dávají zahraniční firmy městu Novi Sad přednost před Bělehradem a budují svá zastoupení právě zde. Proto je vcelku přirozené, že tu najdeme i výstavní areál zhruba ve velikosti našeho budějovického areálu Země živitelky.

Zdejší výstaviště se jmenuje Novosadski sajam a může se pochlubit areálem s mnoha menšími i většími expozicemi a také kongresovým centrem. První říjnový týden se tu konal nejenom 46. Mezinárodní turistický veletrh spojený s workshopem, ale také veletrhy věnované lovu, rybaření, sportu a jízdě na koni. Turistickému veletrhu samozřejmě kralovala expozice Vojvodiny. Presentovali se tu i další oblasti, státy či vystavovatelé, a to nejenom ze Srbska, ale také ze Slovinska, Bosny a Hercegoviny, Chorvatska, Makedonie a nechyběli ani zástupci Maďarska. Také turistický workshop, pořádaný v kongresovém paláci se alespoň podle počtu účastníků vydařil. Srbsko bohužel přišlo o moře a vnitrozemí moc turisty, přiznejme si, neláká. Přesto tu Srbové měli co nabídnout. Země je plná klášterů, chrámů a dalších sakrálních památek, horských terénů, či loveckých nebo rybářských enkláv. Najdeme tu také rozsáhlé přírodní rezervace, jezero Palič se stejnojmenným lázeňským městečkem, které se v bývalé rakousko-uherské monarchii srovnávalo s Karlovými Vary a které zdatně konkurovalo maďarskému Balatonu. Je tu poměrně ucházející turistická infrastruktura se zajímavými hotely, lázněmi či zajímavými místy k odpočinku. Také místní gastronomie si zaslouží pozornost. Střetávají se v ní vlivy blízkého Maďarska, balkánské i středomořské kuchyně. Obráží v ní místní vyspělé vinohradnictví a je jisté, že Srbové kralují nejen bývalé oblasti Jugoslávie, ale i mnohým evropským destinacím, v nabídce různých druhů ovocných pálenek, tzv. rakijí. Opravdu skvostná byla například ta s medem.

Při veletrhu také proběhlo slavnostní předávání ocenění pod heslem „Za novou kvalitu turistiky“. Akci, kterou připravila Mezinárodní organizace novinářů, píšících o turistice a gastronomii pod názvem „Turistička prizma“ předávali vedoucí představitelé této organizace v Srbsku, Chorvatsku a Slovinsku zástupcům oceněných hotelů a restauračních zařízení ze Srbska, Černé hory, Bosny a Hercegoviny, Slovinska a Makedonie. Nutno poznamenat, že ocenění si tohoto vyznamenání opravdu váží. Veletrh se ale také kromě turistiky pochlubil i přírodním bohatstvím, kvůli kterému do Srbska přijíždí čím dál, tím více turistů. Jsou tu totiž vynikající možnosti rybaření a lovu. Někteří z přítomných zástupců se dokonce chlubili úlovky kapitálních dunajských jeseterů, sumců štik či candátů. Co ovšem návštěvníka nejvíce nadchlo a co asi ještě nikdy a nikde neviděl, byla soutěž o nejlepší zvěřinový guláš. Přímo na hlavní ploše u kongresového paláce tu téměř padesátka soutěžících připravovala guláš v kotlících nad otevřeným ohněm. Nechyběly kulinářské skvosty z jeleního, daňčího nebo kančího masa a zájemce mohl ochutnat i kulinářskou senzaci v podobě bažantího či křepelčího guláše, zvláště když se přiznal, že je z České republiky a nemá nic proti našemu bývalému presidentovi V. Klausovi. Toho tu totiž považují za snad jediného člověka v Evropě, který ostře odmítl vojenskou akci NATO vůči Srbsku, které tuto zemi posunulo o dvacet let nazpět. Opačný přístup zde naopak získal první český porevoluční president V. Havel, jehož termín „humanitární bombardování“ tu asi ještě dlouho budou vyslovovat se skřípěním zubů.

Antonín Karoch

 

V Praze opět v první listopadové pondělí se uskutečnila mezinárodní soutěž o nejlepší houskový knedlík. Účastníci soutěže již popáté hnětli, váleli, vařili a pařili knedlíky částečně v kuchyních svých restaurací a finálně v pražském hotelu InterContinental, kde soutěž probíhala.

Zdánlivě humorné klání bere každý účastník ovšem nesmírně vážně. Soutěž totiž podporuje kvalitu české gastronomie a upozorňuje na jeden ze symbolů národní identity.

Pokud to nevíte, tak knedlík se vařil již vznikem monarchie a rozšířil se i daleko za její hranice. V časech Havlíčka, Palackého i Němcové býval hlavním jídlem, politý sádlem nebo máslem. Servírovali ho tehdy se zelím, kapustou či vajíčky jako přílohu. Čechy jako jediné napadlo vpracovat do těsta na kostičky nakrájenou housku, mnohdy na másle osmaženou. Jednou týdně se ke knedlíkům jako příloha přidávalo maso. S přibývající prosperitou společnosti se ovšem maso časem stalo hlavní složkou na talíři a knedlík přílohou. Knedlík býval hutný a člověka nasytil. 

Letos v porotě byli špičkoví kuchaři, labužník právník, gastronomičtí publicisté, ale i  hospodyně. Souběžně s hlavní soutěží, které se zúčastnilo přes dvacet kuchařů, se  hodnotila také kvalita tentokrát vybrané houbové omáčky. 

A jak soutěž dopadla? Nejdříve se předávaly ceny a diplomy za nejlepší houbovou omáčku, kterou nejlépe připravily Jana Podaná a Vendula Lapatová z restaurace Lesní zátiší, kterou najdete za Plzní u Vejprnic. Na druhém místě se umístila rovněž dvojice Jana Vrbová a Jaroslav Nestr z restarauce hotelu Expo v Praze v Holešovicích a třetí skončil Ondřej Eibl z hotelu Alcron.

V hlavní soutěži o Nejlepší knedlík roku 2011 skončil nejlépe Milan Pešek z pražského hotelu President. Na druhém místě se umístily dva týmy a to dvojice kuchařů Zdeněk Sklenář a Martin Svátek z Hotelu Nautilus z Tábora a mladí kuchaři učňovského střediska z InterContinentalu Praha. Třetí skončil nepřehlédnutelný, 203 cm měřící Jaroslav Zelenka z restaurace Billa u Říčan.

Vítěz Milan Pešek po předání diplomu přiznal, že se do soutěže přihlásil až na poslední chvíli a na knedlíky zadělal brzo ráno v den soutěže. "Výhodou bylo, že to mám do dějiště soutěže skutečně jen přes ulici," dodal vítěz soutěže.   

Nebyla náhoda, že letošní soutěžení opět podporovala Agentura CzechTourism a téměř všichni účastníci jsou členy Asociace hotelů a restaurací České republiky nebo obdobné národní asociace kuchařů a cukrářů. 

Prezident Asociace hotelů a restaurací České republiky a člen poroty Václav Stárek přiznal, že ochutnat více než dvacet vzorků je hodně náročné. Potěšující ale je, že je o soutěž zájem mezi kuchaři prakticky z celé republiky. "V mnohých kancelářích hotelů a restaurací bude na stěnách vystaveno zase o něco více diplomů, kterých si jejich držitelé považují," dodal Václav Stárek.

 

Milan Pešek z hotelu President  už děkuje porotě za volbu, která jej udělala kuchařem, který uvařil Nejlepší knedlík roku 2011 (Foto: Petr Skála)

Jana Podaná a Vendula Lapatová z restaurace Lesní zátiší, kterou najdete za Plzní u Vejprnic, děkuje divákům za volbu  (Foto: Petr Skála)

 

Napsali jinde ... 

Novinky.CZ

http://www.novinky.cz/vase-zpravy/praha/831-7801-nejlepsi-knedlik-letos-uvaril-milan-pesek-z-prahy.html

VIMEVITE.CZ

http://czechtravelpress.cz/clanky-gastronomie/111-nejlepi-houskove-knedliky-se-vai-v-praze.html
 

Napsali dříve ..  

Soutěž o nejlepší houskový knedlík 2010

CTPRESS  

http://czechtravelpress.cz/clanky-gastronomie/111-nejlepi-houskove-knedliky-se-vai-v-praze.html

 

.

 

 

Karlovy Vary patří mezi evropské lázně s pověstí  exklusivity,kde počet návštěvníků se během roku příliš nemění.To byl také zřejmě  jeden z důvodů ,proč se organizátoři Tourfilmu  rozhodli pořádat každým rokem   podzimní  rendez-vous cestovatelů právě v tomto neobyčejném městě.

Cestování jako snaha  vymanit se ze stereotypu každodennosti

Ukázka činnosti cestovatelů  a přehlídka jejich tvorby je zároveň vyjádřením  touhy objevovat něco nepoznané a zcela neprobádané. Pronikat do neznáma  je druh  vášně bez ohledu na  námahu, nebezpečí  a zdravotní rizika. Ale to je již osud typu lidí, kteří posouvají po staletí naše vědomosti  o planetě Zemi ve všech oblastech kupředu. A ti  ostatní, kteří se dívají na jejich fotografie i filmy a poslouchají jejich  vyprávění? I oni  občas  asi mají svoje představy a iluze ,že  se jednou  stanou účastníky nějaké dobrodružné  cesty do neznáma .Proto jsou cestovatelské programy  tak oblíbené.

Když  generální ředitel Czech Tourismu   ing . Rostislav Vondruška a ředitel Tourfilmu  Josef  Schutz zahajovali v Grandhotelu Pupp  44. ročník mezinárodního filmového festivalu filmů  a multimédií s turistickou tematikou Tourfilm, určitě již dopředu tušili, že Karlovarský týden je dobře připraven. Jeho součástí  byl  i 18.ročník Tour region filmu s projekcemi  o České republice a také  8. Lázeňský festival. Letos bylo do soutěže Tourfilmu zasláno  ze 135 zemí na  5OO filmových snímků , a též 352 příspěvků  na multimédiích . Každý ročník má svoji hlavní  hvězdu. Tou byl pro rok 2O11 cestovatel s dobrodružnou duší, švýcarský  psychiatr dr. Bertrand  Piccard.  Sám obletěl zeměkouli balónem v rekordním čase a nyní  připravuje projekt Solar  Impulse. Malé letadlo by při oblétání  Země  bylo poháněno pouze solární energií . Dědeček  B.Piccarda byl vynálezcem  batyskafu a jako první člověk  na světě vystoupil v upraveném balónu až do stratosféry. Jeho otec zase  sestoupil v Mariánském příkopu u Filipín do nejhlubšího  bodu ,který byl kdy  naměřen v   oceánu. B.Piccard je v současnosti  nominován na velvyslance dobré vůle Spojených národů pro humanitární pomoc lidem v nouzi .Ozdobou Karlovarského týdne byl doyen česk&y acute;ch cestovatelů,81. letý  dr.Miloslav Stingl.Cestovatel  a etnograf ,který  se domluví 17.jazyky,navštívil 151 zemí a je autorem 41.knih.Projektem „Co je v Evropě nejkrásnější“ propaguje v zahraničí nadále Českou republiku. A  dnes je pouze zneklidněn dávnou  předpovědí indiánských Mayů o údajném konci  světa v prosinci 2O12.

Letošní Tourfilm probíhal v himalájském duchu a byli zde početně zastoupeni  i  vynikající horolezci. Nechyběla ani Klára Poláčková ,první  Češka ,která stanula na vrcholu Mount Everestu, a také   pokořitel  řady osmitisícovek Josef Rakoncaj. Svoje himalájské zážitky zde vyprávěly dvě vysokohorské turistky- herečka Jana Paulová a zpěvačka Iveta Blanarovičová . Souběžně  probíhal křest knihy Jitky Kulhánkové „:Mizející Ladak-Útržky z Malého  Tibetu.“ Přednášejících na himalájské téma byla celá řada a poutavé byly jejich zkušenosti s nebezpečím ze strany maoistických bojůvek nebo  i vyprávění o hrozbě  ekologického znečištění hor. Část přednáškového sálu hotelu  Thermál  byla pro účely Tourfilmu vybavena dovezeným  himalájským nábytkem. Nechyběla ani  tibetská čajovna s originálně oblečenou obsluhou. Diváci  měli také možnost  se  seznámit  s ukázkami  himalájských tanců ,které   předváděly tanečnice  v tradičních kostýmech.  Podmanivá byla  rovněž  hra na tradiční himalájské hudební nástroje .Poslední den Tourfilmu  byl věnován  dětem  a  besedám s cestovateli. V Grandhotelu Pupp byly vyhlášeny a předány letošní ceny a v závěrečném rautu se personál  hotelu  Grandhotelu Pupp tradičně předvedl jako  bezkonkureční   karlovarský hostitel.

O Tourfilmu jsme již dříve informovali v článku ...    http://czechtravelpress.cz/tiskove-zpravy/382-karlovarsky-festival-cestovatelskych-fim-tourfilm-zna-vitze.html

 

Karlovy Vary -  multinárodnostní  lázeňské město

O tom,že se tyto významné lázně staly již městem kosmopolitním brzy po svém  založení císařem Karlem IV v polovině 14. století hlavně  po udělení privilegií královského  města,  podávají svědectví zachované kroniky.Za vlády Václava IV bylo město prohlášeno za tzv.  svobodné i s právem udělování  azylu.Již v této době bylo využíváno lázeňsky a koncem16.století  se nacházelo ve městě už  na 2OO lázeňských domů,  do jejichž sklepních  koupacích místností  byla termální léčivá voda přiváděna dřevěnými žlaby.

Městu se však  nevyhnuly ani katastrofy, které  doprovázely evropské  dějiny, nechyběla též dočasná ztráta svobodného statutu města jako trest za účast na   stavovském povstání, přišla velká povodeň  a dva požáry, z nichž po tom  druhém  v roce 16O4 zůstaly ušetřené pouze tři domy. A lázně byly také vystaveny hrůzám třicetileté války, přestože v roce 1623 obdržely  privilegium, které je osvobozovalo od ubytování  a průchodu vojsk.  Během 17.století nastal rozvoj řemesel. Začíná výroba lázeňských oplatek  a v následujícím 18. století se dosavadní  městečko kolem  Vřídla tak rozro stlo ,že se postupně stalo  známé v celé Evropě. V roce 1871 dostalo město železniční spojení a tak  se významně zvýšil příliv hostů. V počátku 19.století  začala  výroba proslulého skla Moser, karlovarského porcelánu Thun, bylinného likéru Becherovka  a začala  se stáčet  minerální voda Mattoni. V době  Rakouska-Uherska  a  první  Československé republiky se Karlovy Vary staly předními evropskými lázněmi, kam přijížděly špičky vědeckého uměleckého a politického života .Nejen za léčením, ale  také si odpočinout  a   užít si  společenského života. Často  mezi nimi byli i hosté  z vládnouch elit  panovnických rodů. Tuto tradici zpřetrhala druhá světová válka, protože  se lázně staly lazaretním městem a následoval  neblahý poválečný vývoj, když   všechny lázně byly v roce 1948 znárodněny a  staly se    místem  pro nemocné“. Teprve po roce 1989 se předválečná slavná tradice začala opět obnovovat .Ze zahraničních návštěvníků je dnes  nejvíce zastoupena ruská a německá klientela .

 Nejvyšší popularity v historii lázní dosáhl z lázeňských  hostů zřejmě ruský car Petr Veliký, který s početným doprovodem pobýval v Karlových Varech dvakrát, v letech 1711 a 1712.  Ještě dnes vyvolávají  záznamy kronikářů sympatie a úsměv na tváři ,když se uvádí, jak car vyjel na neosedlaném  selském  koni prudký kopec nad Zámeckou věží až na Jelení skok. Z obdivu nad takovým husarským kouskem  nese pahorek dodnes jeho jméno. Ruský car projevoval také sympatie k prostým lidem, když jim  pomáhal se stavbou domu“ U páva“ ve Vřídelní ulici. Panovník měl  ve městě i řadu schůze k   s důležitými  osobnostmi včetně toho,že se setkával  s významným německým  univerzálním  filosofem G.W. Leibnitzem,a společně se zamýšleli  nad dalším vývojem v Evropě. Památku na návštěvu ruského cara  dodnes představují i některé důkazy jeho zručnosti-dóza na tabák ze slonové kosti  kterou sám vyrobil,  různé jeho  kovářské výrobky  nebo ochranný štít pro střelce. Ve výčtu významných hostů z různých zemí, kteří  navštívili Karlovy Vary, je více než stovka jmen velmi známých po celé Evropě. V Karlových Varech se někteří Rusové rovněž  natrvalo usadili. Občas se  kritizuje , že postavení ruské me nšiny je údajně privilegované .Například dráždí i ruské nápisy na vybraných  obchodech. Stačí však navštívit luxusní střediska třeba na Francouzské riviéře, ve Švýcarsku ,v  Řecku i v Turecku  a zjistíme ,že domorodí prodavači tam mluví obstojně rusky  a ruské nápisy jsou samozřejmostí. Zřejmě tam místní obchodníci rychleji  pochopili pravidla tržní ekonomiky .A ruská mafie? Ano, vyskytly se ojedinělé případy, ale ve sférách kriminality, která se běžného českého občana příliš  nedotkne. Je třeba vidět, že některé stavební  a   podnikatelské podvody,  nebo případné  daňové úniky by byl y nerealizovatelné bez úplatnosti a chamtivosti domácích pomocníků. Bez jejich pomoci by často medializování mafiáni zůstali zcela bezzubí. Je zvykem, že bohatí ruští  návštěvníci si potrpí na tradici i okázalosti,  a velikost  útrat  jim vrásky na  čele zřejmě   nezpůsobí. Což často vyvolává  u místních obyvatel zdání jejich  nadřazenosti. Ale ekonomové  z  oblasti cestovního ruchu si  již určitě spočítali, že  pokles počtu ruských návštěvníků a konec  jejich značných výdajů  by nepříznivě ovlivnil  ekonomiku lázeňského města.

Mezi  lázeňskými hosty je také značný pokles  Němců. U nich ale hrozí v  budoucnosti ,hlavně mezi mladší generací, kde tradiční úcta ke karlovarské tradici už  mizí.V Německu a Rakousku se navíc  nedávno otevřela řada termálních aquaparků, některé přímo na české hranici, tak proč by odsud jezdili do Čech? Trochu nadřazená, arabsky hovořící klientela, je v návštěvnosti českých  lázní dost nevyzpytatelná.Navíc se v propagaci českých  lázní poněkud zapomnělo na Čínu, Indii a Brazilii , tedy země v explozivním ekonomickém růstu,odkud by v budoucnosti mohlo přicházet mnoho lázeňských klientů.

 

Dilema současnosti-léčení,wellness,nebo rekreace?

Řada českých lázní zaspala dobu modernizace  i  rozmanitých programů zdravotní prevence,  protože lázně  byly  orientovány téměř jen na nemocné české pacienty .Statisíce Čechů se  proto naučilo jezdit  do slovenských a maďarských lázní nebo odjíždí relaxovat k moři .Až nedávné změny  poměrů v legislavitě, a  nové politické ,sociální a ekonomické faktory nutně naznačovaly potřebu změny ve vyjasnění  organizace lázeňských pobytů. V poslední době vidíme,jak katalogy cestovních kanceláří hýří už  nabídkami  rekondičních, relaxačních,,regeneračních    pob ytů, někde  včetně kosmetických služeb .Na různé relaxační pobyty přijíždí návštěvníci  většinou pouze krátce, na pár dnů. Význam komplexní nebo doplňkové lázeňské léčby   indikované lékařem- specialistou, pro   nemocné české občany,  samozřejmě  nelze  nadále  podceňovat. Zvláště u pacientů po odeznění akutního stavu  vážné nemoci. Dnes se však množství přidělovaných poukazů této bezplatné  komplexní lázeňské  léčby hrazené pojišťovnou   pro české občany  výrazně  zmenšilo  a tak vedle samoplátců a platících cizinců je právě prevenc e zdraví   v různých formách placené relaxace  možností , jak zabránit ekonomickému propadu lázní.Do Karlových Varů  jezdí  v současnosti    mnoho   mladších turistů, domácích i  zahraničních, na rekreaci  a také za poznáváním kraje. Na rozdíl od řady slovenských nebo maďarských lázní  zde zatím ale chybí v nějaké podobě celoročně provozovaný termální aquapark, kde  by se  mohl návštěvník koupat ve skutečně léčivé termální vodě  s teplotou do  38 stupňů C po celý den, jak to existuje běžně v zahraničí.Současné  balíčky nabízených procedur p ro prevenci zdraví  jak je nabízí některé lázeňské domy, jsou  pro značnou část návštěvníků   hlavně  finančně nedostupné. Wellness  v různých podobách  by  nás měl vždy  osvěžit na těle a povzbudit na duši. Nesmí se však stát univerzálním a komerčním zaklínadlem na všechny zdravotní potíže.

   Wellness  má samozřejmě také další úskalí, bývá náročný jak na čas tak i  na peníze …

 

 

 

 

 

 

 

Plánují vycestovat bez cestovního pojištění, počet asistencí v zahraničí přitom vzrostl o pětinu

Více než desetina českých turistů cestujících letos v létě do zahraničí se může dostat do vážných finančních problémů. Plánují vycestovat bez cestovního pojištění. Vyplývá to z exkluzivní bleskové ankety, kterou pro pojišťovnu Generali realizoval partnerský web Turistika.cz. Bez platného cestovního pojištění riskují v případě zdravotních komplikací v zahraničí úvěr, o který nepožádali. Cestovní pojištění Generali lze přitom sjednat na internetu i sociálních sítích během několika minut. Jen za červen letošního roku vrostl meziročně počet asistenčních zásahů v zahraničí až o 20%. Náklady na nejdražší asistenční zásah překročily 1 milion korun. Nejvíce pomáhala asistenční služba klientům v Egyptě. Nejčastěji se jednalo o zažívací potíže.

Podle výsledků bleskové ankety realizované pro pojišťovnu Generali partnerským webem Turistika.cz (přes 118 tisíc reálných živitelů měsíčně) vycestuje letos do zahraniční 12% procent českých turistů bez platného cestovního pojištění.

Pojistíte se letos na dovolenou do zahraničí? A jak? (www.turistika.cz)
Ano, mám pojištění u platební karty 20%
Ano, koupím si pojištění on-line 20%
Ano, pojistím se jinak 26%
Letos do zahraničí nepojedu 22%
Risknu to a nepojistím se 12%

Zatímco v červnu loňského roku pomáhala asistenční služba linky Generali Assistance ve 468 případech, v červnu letošního roku se jednalo už o 554 zásahů. To je meziroční nárůst přibližně o 20%. Přes 210 asistencí využili čeští turisté v Egyptě, více než 74 v Řecku a přes 40 v Turecku. Asistenční služba také pomáhala několika klientům z havarovaného autobusu, který se v Maďarsku srazil se slovenským kamionem. Většinou se jednalo o drobná poranění. Nejvážnějším úrazem byla zlomenina stehenní kosti. Pro klientku zajistila asistenční služba převoz sanitkou do ČR. Neobvyklým asistenčním případem bylo zajištění lékařské péče pro tříleté dítě v Chorvatsku, které spolklo tužkovou baterii.

Nejčastěji diagnózou byly potíže zažívacího traktu. Následovaly infekční onemocnění horních cest dýchacích, úrazy a obtíže spojené s pobytem na slunci. Nejnákladnějším zásahem letošního června byla repatriace (přeprava leteckým speciálem) mladého muže, u kterého se v Egyptě z dosud nevyjasněných příčin projevila cévní mozková příhoda. Po několikadenní hospitalizaci v místním zdravotnickém zařízení byl klient ve velmi vážném stavu dopraven leteckým speciálem do nemocnice v ČR. Náklady na asistenční zásah překročily jeden milion korun.  

 

 Počty zásahů asistenční služby ve vybraných destinacích


Destinace     červen 2010     červen 2011
Egypt                    206               211
Řecko                     48                74
Turecko                   29               44
Bulharsko                 13               40
USA                         6               10
Peru                        0                 1
Barbados                   0                1
Hong Kong                 0                1
Maršálovy ostrovy        0                1

    

 

Pevnou součástí zahraničního cestovního pojištění Generali je pojištění léčebných výloh včetně repatriace, asistenčních služeb a nákladů na přivolání opatrovníka. Je určeno všem, kteří chtějí minimalizovat rizika vyplývající z nepříjemných událostí v cizině. Jeho sjednání na www.generali.cz zabere pouze několik minut. Navíc s 15% slevou. Prostřednictvím aplikace „Klikni si pro slevu“ na Facebooku (www.facebook.com/generali.cz) dokonce až o čtvrtinu levněji.

Před návštěvou lékaře v zahraničí doporučujeme našim klientům kontaktovat asistenční službu na lince Generali Assistance +420 221 586 666 a konzultovat postup. To samé platí i při vzniku pojistné události. Důležité je nikde nenechávat doklady jako zástavu. Při hospitalizaci v zahraničí by měly doklady, mobilní telefon s nabíječkou, kartička cestovního a zdravotního pojištění vždy zůstat u pacienta. Jejich absence případy velice komplikuje.

Příklad asistence:
Mladá žena – pobyt v Itálii na ostrově Ischias – v blízkosti Neapole. Klientka, která v minulosti absolvovala transplantaci ledvin, při akutním infekčním onemocnění omdlela a při pádu si zlomila obratle. Celkový stav byl vzhledem k početným chronickým onemocněním velmi špatný. Případ se navíc komplikoval tím, že se klientka nacházela na malém ostrově, na kterém nemohlo přistát repatriační letadlo. Asistenční služba tedy zajistila přepravu trajektem na pevninu a následně sanitkou na letiště v Neapoli. Pojišťovna Generali v součinnosti s asistenční službou zajistila a uhradila letenky manželovi, který přiletěl za klientkou na místo, protože byla ve velmi špatném psychickém stavu. Celkové náklady na asistenční zásah dosáhly 330 tisíc korun.

Bylo napsáno podle vydané  tiskové zprávy

Foto: V Egyptě je ve vybraných destinacích nejvíce  zásahů asistenční služby

 

KRKONOŠE -  Při setkání marketingové skupiny pracovníků krkonošských informačních center v harrachovském muzeu Správy KRNAP „Šindelka“, jejíž expozici si se zájmem všichni prohlédli, proběhla rekapitulace nedávných veletržních prezentací v Drážďanech, Berlíně, Ostravě, Hradci Králové, Jablonci nad Nisou a Praze.

Profesionální průvodce Josef Zelený, který pravidelně Krkonoše – svazek měst a obcí zastupuje v německy hovořících zemích, připomněl, že je to letos právě dvacet let, kdy se vydal na podobné podniky cestovního ruchu do zahraničí poprvé. Shrnul své postřehy  z obou veletrhů. Upozornil, že ze strany návštěvníků vnímá pokles zájmu o Krkonoše. „Generace lidí, která měla dříve víceméně rodinné vazby na krkonošský region zestárla. Ti mladí už, i s ohledem na velkou konkurenci, o nejvyšší české pohoří prý příliš nestojí. Mladí, pokud přijdou a zastaví se u stánku,  ptají se na mapy a hlavně internetové kontakty. Z 80% jsou pak na veletrhu přítomni zájemci z řad seniorů. Z poptávky jednoznačně vyplývá, že na veletrzích profitují exotické destinace. Cestovní kanceláře se specializují na jednu dvě daleké země a o cesty do nich mají zájem právě i starší lidé.“

V rámci regionální prezentace Královéhradeckého kraje se v Hradci Králové uskutečnil „Infotour“.  Podle slov Mirky Chaloupské, ředitelky Regionálního informačního centra Krkonoše, byla dostatečně velká plocha k prezentaci tiskovin. „Po městě však bylo velmi málo upoutávek, možná i právě proto nebyl zájem o veletrh ze strany návštěvníků příliš vysoký,“ shrnula Mirka Chaloupská.
 
Naproti tomu pražský „For Bike“, který za Svazek Krkonoše zastupoval Radek Vich a Pavel Klapuš, ve společném stánku s Libereckým krajem, byl zájemci o cykloturistiku  navštívený hojně. Vystavovatelé si, dle slov Pavla  Klapuše, také sami mezi sebou vyměnili zkušenosti a tištěné propagační materiály věnované cykloturistice. Svazek Krkonoše pro tyto a podobné příležitosti připravuje aktualizaci celokrkonošských propagačních materiálů, které se jízdě na kole v Krkonoších a Podkrkonoší věnují. Například letní vydání turistických novin Krkonošská sezona je monotématicky zaměřeno právě na cyklovýlety.              

"Na veletrhu Dovolená a region 2011 v Ostravě zástupci Krkonoš nabídli zájemcům pestrou nabídku propagačních materiálů z celého regionu, včetně odpovědí na konkrétní dotazy návštěvníků výstavy. Ti nejvíce projevili zájem o cyklistiku, pěší turistiku, výlety pro rodiny s dětmi a možnosti ubytování. Konkrétní dotazy se týkaly lanovek v letním období s možností přepravy jízdních kol a cyklobusů. Zajímali se i o jednotlivá města a obce. Z nabídky zimní turistiky poptávali materiály s lyžařskými běžeckými trasami, " uvedla Alena Jahodová, pracovnice Regionálního informačního centra Krkonoše, která obsluhovala za veletržním pultem.

 

Mottem 11. ročníku veletrhu Euroregion Tour 2011 v Jablonci nad Nisou byla „Rodinná dovolená“, podpořená prezentací ze sousedních zemí, prodejní výstavou regionálních produktů nejen z Čech, výstavou fotografií, cestopisnými besedami, tiskovou konferencí a dalším programem. Kamila Hlinková, ředitelka Svazku Krkonoše, k tomu uvedla: „Kromě odborného programu jsme se zúčastnili zasedání  Rady Sdružení pro rozvoj cestovního ruchu v Libereckém kraji. Tématem jednání bylo, kromě dalších, hodnocení návštěvnosti veletrhu. Nemalý vliv na nižší počet návštěvníků má dosavadní absence koordinace termínů konání akcí s dostatečným časovým předstihem mezi jednotlivými pořádajícími subjekty. Připomínka byla projednávána i v rámci mezinárodní pracovní skupiny EUREX >Turistika<, kde jsou členy zástupci turisticky významných destinací z Čech, Polska a Německa. Souběh termínů byl například nyní při veletrzích v Berlíně, Ostravě a Jablonci nad Nisou. To má v důsledku nemalý vliv na počet návštěvníků, kteří se logicky rozdělí. Členové mezinárodní marketingové skupiny ujednali, že se musí začít s pořádajícími subjekty jednotlivých veletrhů jednat. Termíny je nutné koordinovat minimálně rok předem, což jistě přispěje ke zvýšení návštěvnosti.“

 

 

 

 

 

Mapa pivovarů v měřítku 1:500 000 vydaná  Kartografií Praha se ve specializovaných  knihkupectvích velmi úspěšným prodává a Kartografie neudělala chybu, když s tímto dobrým nápadem přišla na trh. Rozhledny vydané  vydavatelstvím  Cykloknihy je také potřebná publikace pro turisty. Je v ní vložena mapa a tak  vedle rejstříku si čtenář potřebnou rozhlednu může najít  i podle mapy, na které jsou zakresleny stránky, kde se o na mapě nalezené rozhledně píše. Průvodce pěšího turisty Morava a Slezsko byl představen na veletrhu Regiontour zástupci čtyř krajů, které se na mapě a průvodci podílely," komentoval vítězná díla uznávaný knihkupec a člen poroty, která vybírala po sedmi titulech ve třech kategoriích ankety Tomáš Lejsek.

PRAHA (28.1.2010) - Členové asociace novinářů, publicistů, fotografů a rozhlasových pracovníků, zkátka ti všichni, kteří píší, fotografují a natáčejí události spojené s cestovním ruchem každoročně od roku   1998  na své výroční schůzi hlasují o nejlepších publikacích roku v kategorii průvodců a  kartografických děl a regionálních průvodců. Ne jinak tomu bylo i na výročním setkání publicistů začátkem tohoto roku, kdy se rozhodovalo o nejlepších publikacích z nabídky 3  x 7 vydaných v roce 2009. V prostředí restaurace Mánes, kde se  výroční zasedání  konalo, hlasovalo rekordních 45 členů asociace.

"

 

 

Výsledky soutěže   3 x 7 publikací a map 2009

Kategorie mapy a atlasy

1.  Pivovary Česká republika   1:500 000 (Kartografie Praha)  18 hlasů

http://www.kartografie.cz/tituly-pro-verejnost/pivovary-ceske-republiky

2.  Labské pískovce 1:25 000  - Turistická a cykloturistická mapa  (EUROKART)  6 hlasů
3. - 4. Krkonoše -  západ  1:25 000  turistická a lyžařská mapa  (ROSY - Mělník)  5 hlasů
3. -4.  Atlas města a obcí Střední Čechy - Praha 1:20 000   (Žaket Praha)  5 hlasů
5.-6.  Mapa tajemných míst  Brno - okolí   (Mapcentrum České Budějovice)  4 hlasy

5.- 6.  Praha cyklistická  1:16 000  (SHOCart Zádveřice)  4 hlasy
7.  Autoatlas Česká republika "Cestujeme bez brýlí" 1:150 000  (Freytag a berndt)  3 hlasy
Kategorie průvodci
1.  Štekl Jiří: Rájem rozhlednovým na kole, pěšky, lanovkou i tramvají (Cykloknihy) 14 hlasů
2.  77 výletů s dětmi po Čechách (Universum)   11 hlasů
3. Cyklovýlety po Česku (Flétna)   7 hlasů
4. - 5. Krupková a kol.: Na in-linech křížem krížem po Česku  (Fragment)  4 hlasy
4. - 5.  Schusser František: Druhé putování za růží a Lilií   (Bohumír Němec - Veduta)  4 hlasy
6.   Oberfalcer Eduard: Turistický průvodce Pošumaví a Povydří  (3.)   (Oberfalcer Eduard)  3 hlasy
7.   Lounsko a Dolní Poohří  Průvodce po Čechách, Moravě a Slezsku    (Soukup a David)  2 hlasy
Kategorie regionální průvodci
1.  Průvodce pěšího turisty  Morava a Slezsko (publikace vydaná čtyřmi kraji ) 14 hlasů
2.   Turistický průvoce Olomoucký kraj  léto 2010   (Olomoucký kraj)  8 hlasů
3.  Průvodce městem   (město Brno)  7 hlasů
4.   Krok za krokem  (Obec Orlické Záhoří)  6 hlasů
5.   Liblice    ( Konferenční centrum)   4 hlasy
6.- 7.   Plzeňský kraj  -  Pohledy z výšek a další prospekty  (Plzeňský kraj)  3 hlasy
6. - 7.   Louny   (město Louny)   3 hlasy
Všechny nominované tituly a výsledky ankety si budete moci prohlédnout v zaskleném regále uvnitř prodejny KIWI v Praze v Jugmannově ulici naproti ulici Palackého.
Členové CTpress si zde všechny mapy a průvodce mohou po předložení legitimace   zakoupit s 10 % slevou.

Česká asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu z.s.

Národní organizace novinářů a publicistů cestovního ruchu, původně užívající zkratku ATchJET a v současné době Czech Travel Press. V současné době sdružuje specializované novináře, redaktory, publicisty i spisovatele v počtu cca 120 osob. Členy CTP najdeme jak v tištěných a internetových mediích, tak i v rozhlase a TV.

Czech Travel Press

IČO: 70882959
DIČ (neplátce DPH)
Sídlo: Novozámecká 397
190 12 Praha 9, Dolní Počernice

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.czechtravelpress.cz

Datová schránka ID : mvqzyft

 

Předsedkyně asociace:

Marie Kysilková, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Místopředseda asociace:

Miroslav Navara, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

 

 

 

Stanovy České asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu -

Czech Travel Press– CTP, z.s.

 

 

 I. NÁZEV, SÍDLO, PŮSOBNOST

      1. Název organizace je Česká asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu – Czech Travel Press – CTP, z.s.dále jen Asociace.

      2. Česká asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu – Czech Travel Press – CTP z.s. je spolkem ve smyslu § 214 a následujícího zákona 89/2012 Sb. Občanského zákoníku

      3. Sídlo Asociace je Praha.

      4.Asociace působí na celém území České republiky.

 

 II. CHARAKTER SPOLKU

      1.Asociace je dobrovolným výběrovým samosprávným profesním spolkem. Sjednocuje novináře, publicisty a spisovatele zabývající se především problematikou cestovního ruchu a s tím souvisejících témat. Jedná se o samostatnou právnickou osobu s působností na území České republiky.

      2.Asociace je politicky a ideologicky neutrální, není závislá na politických a ekonomických státních ani soukromých strukturách.

      3.Asociace a všichni její členové se aktivně angažují a působí v rámci zajištění svobodného shromažďování, analýzy a šíření informací prostřednictvím všech typů medií. Asociace prosazuje zajištění možnosti svobodného vyjadřování vlastního názoru.

 

III. POSLÁNÍ A CÍLE SPOLKU

 Hájit dodržování Listiny základních práv a svobod, zvláště pak jejích ustanovení o svobodě projevu a práva na informace a nezávislost novinářů a novinářek.

       2.Dodržovat a prosazovat Etický kodex novináře. Udržovat profesionální standardy novinářské a publicistické činnosti, zlepšovat je a napomáhat profesionální přípravě novinářů a publicistů.

       3.Prosazovat redakční nezávislost novinářů a publicistů  - viz rezoluce 2. Evropské ministerské konference, Praha – 7. - 8. prosince 1994.

       4.Podporovat odbornost, informovanost, technickou způsobilost a publicistické renomé členů při jejich práci. Za tím účelem organizuje tiskové konference, besedy, semináře, reportážní zájezdy, exkurze a podobné akce, jak na vlastní náklady, tak na pozvání odborných partnerů.

       5.Pečovat o majetek Asociace a účelně s ním hospodařit.

       6.Spolupracovat se školami a dalšími institucemi, které se zabývají přípravou budoucích novinářů a publicistů, aktivně se podílet na vytváření podmínek a realizaci programů pro další odborné vzdělávání novinářů a publicistů.

       7.Poskytovat informační, poradenské, zprostředkovatelské, medializační a propagační služby státním, veřejnoprávním, i občanským institucím, domácím i zahraničním partnerům působícím v cestovním ruchu, dopravě, vydavatelské a nakladatelské činnosti.

       8.Asociace rozvíjí partnerství a spolupráci s dalšími novinářskými organizacemi, které působí na území České republiky a v zahraničí.

 

 IV. VZNIK A ZÁNIK ČLENSTVÍ

     1. Členem Asociace se může stát každý novinář a publicista, který působí v České republice (státní občan ČR a SR, EU anebo osoba s povoleným dlouhodobým pobytem v ČR), starší 18 let, dodržuje principy svobody tisku, nezávislosti novináře na politické a ekonomické moci, profesionální standardy novinářské práce vč. Etického kodexu a koná v souladu s nimi, je právně způsobilý a souhlasí s těmito Stanovami.

      2. Novinářem a publicistou se pro účel členství v Asociaci rozumí osoba, která se aktivně účastní shromažďování, analýzy a šíření informací jako profesionál ve všech druzích médií, popř. v nich jako profesionál pravidelně zveřejňuje své názory a stanoviska.

      3. Členství v Asociaci je dobrovolné, o přijetí nového člena rozhoduje Valná hromada Asociace na základě písemné přihlášky uchazeče. V období mezi konáními Valné hromady o přijetí člena rozhoduje Výbor Asociace.

      4. Členy Asociace nemohou být osoby, které se prokazatelně podílejí nebo podílely na perzekuci z politických, národních, rasových nebo náboženských důvodů.

      5. Členy Asociace se mohou stát i studenti, kteří se připravují k výkonu novinářského povolání.

      6. Členství zaniká vyloučením člena pro jednání v rozporu s těmito Stanovami.

      7. Členství v Asociaci zaniká vyloučením pro zneužití průkazu Asociace nebo pro zneužití novinářské profese ve prospěch vlastních soukromých zájmů.

      8. Členství zaniká nezaplacením členského příspěvku v termínu určeném Výborem Asociace.

      9.O vyloučení člena z Asociace rozhoduje Výbor. Návrh na vyloučení musí být řádně zdůvodněn a zdokumentován. Rozhodnutí o vyloučení musí být členovi odesláno nejpozději do 3 pracovních dnů ode dne, kdy bylo o vyloučení rozhodnuto. Člen může do 15 dnů od doručení rozhodnutí v písemné formě podat rozklad k důvodům vyloučení a případně navrhnout, aby rozhodnutí o jeho vyloučení přezkoumala revizní komise, která následně rozhodne.

     10. Při zániku členství je člen povinen vrátit neprodleně členský průkaz Asociace.

     11. Při ukončení členství ztrácí člen nárok na vrácení členského příspěvku.

     12. Asociace vede seznam členů, a to v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů č.101/2000 Sb. Seznam členů je uložen u hospodáře-pokladníka Asociace a není veřejně přístupný. Zápisy a výmazy provádí tajemník na základě rozhodnutí Valné hromady resp. Výboru, opravy v údajích na základě oznámení členů.

     13. Asociace zveřejňuje za účelem propagace a prestiže své i svých členů seznam členů, kteří s tím projevili souhlas, v rozsahu titul, jméno a příjmení člena.

     14. Výbor je povinen vydat ve lhůtě 15 dnů výpis ze seznamu členů každému členovi, který o to požádá.

 

 V. ČLENSKÁ PRÁVA

      1. Člen má právo být držitelem průkazu Asociace.

      2. Člen má právo plně se podílet na činnosti Asociace.

      3. Má právo volit a být volen do všech orgánů Asociace a hlasovat v rámci Valné hromady Asociace.

      4. Má právo být informován o činnosti a hospodaření Asociace, účastnit se na správě majetku a hospodařit s ním prostřednictvím orgánů Asociace.

      5. Má právo vyjadřovat se k programu činnosti a rozpočtu Asociace, jakož i k jeho plnění.

      6. Má právo vyjadřovat se k přijímání nových členů.

      7. Má právo přicházet s návrhy a náměty na další činnost Asociace a využívat informace, materiály a tiskoviny Asociace.

      8. Má právo zúčastňovat se příslušných jednání a akcí pořádaných Asociací.

      9. Má právo navrhovat kandidáty na volené funkce, volit orgány Asociace a být do nich volen.

 

 VI. ZÁKLADNÍ POVINNOSTI ČLENŮ SPOLKU

 

  1. Dodržovat Stanovy Asociace a Etický kodex novináře.

       2. Platit řádně a včas členské příspěvky.

       3. Oznámit neodkladně všechny změny týkající se novinářské a publikační činnosti i změnu kontaktů.

       4. Respektovat a dodržovat všechna rozhodnutí Valné hromady a Výboru Asociace.

       5. Chránit vždy a za všech okolností dobré jméno Asociace.

       6. Se svěřenými, propůjčenými a využívanými prostředky a službami v rámci Asociace zacházet šetrně a hospodárně.

 

 

VII. MAJETEK SPOLKU

 

  1. Členské příspěvky

       2. Výnosy z akcí pořádaných Asociací

       3. Výnosy z hospodářské činnosti Asociace

       4. Dotace, dary, odkazy

       5. Výnosy z úroků

       6. Ostatní majetek

 

VIII. ORGÁNY ASOCIACE

 

  1.  Valná hromada členů Asociace

 

  • Valná hromada je nevyšším orgánem Asociace.

 

  • Valnou hromadu svolává prezident/předseda Asociace nebo jím pověřený člen Výboru 1x ročně.

 

  • Mimořádnou Valnou hromadu svolá prezident/předseda na základě výzvy nejméně 1/3 členů nebo revizní komise.

 

  • Na Valnou hromadu jsou členové zváni v dostatečném časovém předstihu, pozvánky vč. programu jednání jsou rozesílány Výborem a jednotlivými vedoucími sekcí na kontaktní adresy dodané jednotlivými členy.

 

  • V případě projednávání zásadních změn Stanov a působnosti Asociace prezident nebo jím pověřený člen výboru svolává mimořádnou Valnou hromadu.

 

  • Valná hromada schvaluje volební a jednací řád Valné hromady.

 

  • Členové, kteří nevyrovnali své závazky do data konání Valné hromady, nemohou hlasovat a nemohou též kandidovat ani být voleni do orgánů Asociace.

 

  • Valná hromada projednává a schvaluje zprávu o činnosti za uplynulé období, zprávu o hospodaření a

o jeho revizi, návrh činnosti na další období, projednává náměty a připomínky Výboru a členů Asociace.

 

  • Valná hromada stanovuje výši členských příspěvků a datum jejich splatnosti.

 

  • Valná hromada schvaluje stanovy Asociace, jejich změny a doplnění, a to nadpoloviční většinou členů.

 

  • Valná hromada volí členy Výboru a revizní komise.

 

  • Valná hromada rozhoduje o zániku Asociace a o likvidaci jejího majetku, a to nadpoloviční většinou členů.

 

  • Valná hromada uděluje čestné členství.

 

  • Valná hromada je usnášeníschopná při jakékoliv účasti řádných členů, pokud jde o předem ohlášené body programu; pro ostatní záležitosti a zvláště pro schválení změn stanov či rozpuštění Asociace je nutný souhlas nadpoloviční většiny řádných členů. V mimořádných případech časové tísně lze tento souhlas opatřit též korespondenční cestou.

 

  1. Výkonný výbor Asociace /dále jen Výbor

 

  • Výbor je výkonným orgánem Asociace v období mezi Valnými hromadami a vykonává usnesení Valné hromady, odpovídá za činnost a hospodaření Asociace, vede databázi členů.

 

  • Výbor volí v tajných volbách Valná hromada Asociace.

 

  • Volební období Výboru je dvouleté.

 

  • Výbor a revizní komise mohou kooptovat náhradní členy svých orgánů do nejbližší Valné hromady.

 

  • Výbor připravuje volební a jednací řád Valné hromady a její program.

 

  • Výbor ze svého středu volí předsedu, místopředsedu/místopředsedy, tajemníka a hospodáře-pokladníka.

 

 

  • Tajemník zodpovídá za administrativu, organizační zajištění chodu Asociace a koordinuje činnost Výboru a Asociace, vede databázi členů, je přímo odpovědný předsedovi/prezidentovi Asociace a jeho zástupci, svolává na jejich pokyn zasedání Výboru.

 

  • Výbor svým usnesením potvrzuje vznik územních, redakčních a zájmových klubů a sekcí v rámci Asociace.

 

  • Výbor navrhuje pracovní komise, kooptuje členy výboru a kontrolní komise v období mezi Valnými hromadami. Výbor se schází minimálně 1x měsíčně.

 

  • Výbor rozhoduje prostou většinou řádně zvolených členů.

 

 

  1. Prezident/předseda

 

  • Prezident je statutárním orgánem Asociace. Je oprávněn jednat v rozsahu vymezeném těmito stanovami a usneseními Asociace.

 

  • V době jeho nepřítomnosti jej v plném rozsahu zastupuje místopředseda/viceprezident.

 

  • Odpovídá za řádné hospodaření Asociace, kontroluje dodržování rozpočtových pravidel, dbá na řádnou péči o majetek a na řádné naplňování poslání Asociace.

 

  • Podepisuje smlouvy uzavírané Asociací.

 

 

  1. Revizní komise (dále jen RK)

 

  • Je volena na dvouleté funkční období Valnou hromadou.

 

  • RK je kontrolním a revizním orgánem Asociace.

 

  • Členové RK se mohou zúčastnit všech schůzí Výboru.

 

  • Členové RK nemohou hlasovat na schůzi Výboru.

 

  • RK dohlíží na hospodaření Asociace, vyjadřuje se k její činnosti z hlediska hospodárnosti a dodržování stanov.

 

  • RK svá zjištění sděluje Valné hromadě, Výboru a jedenkrát ročně vydává závěrečnou zprávu pro všechny členy Asociace.

 

  • Pokud Výbor není dlouhodobě usnášeníschopný je RK oprávněna svolat mimořádnou Valnou hromadu.

 

  • RK dohlíží na dodržování etických principů v rámci činnosti Asociace.

 

 

  1. Pobočné spolky - oblastní a zájmové sekce

 

  • Členové Asociace mohou vytvářet jednotlivé sekce

 

  • Hospodaření sekcí podléhá zásadám Asociace, jejich vznik a zrušeníschvaluje Valná hromada, popř. Výbor

 

  • Vedoucí sekcí se mohou zúčastňovat schůzí Výboru.

 

          ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

 

  • Valná hromada schválila tyto Stanovy České Asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu – Czech Travel Press - CTP, z.s.dne 12. ledna 2016 a jejich novelu (článek I, bod 3 – Sídlo Asociace) hlasováním per rollam dne 26. dubna 2023.

 

  • V otázkách výslovně neupravených těmito Stanovami platí ustanovení zákona č. 89/2012 Sb. nový občanský zákoník v platném znění. Změny Stanov je možno uskutečnit výlučně cestou projednání Valnou hromadou Asociace.

 

  • Nabytím účinnosti těchto stanov pozbývají účinnosti stanovy dosavadní.

 

 

 

 

            V Praze dne 26. dubna 2023