Češi své jazykové schopnosti zlepšují jen těžko ...

Nedávno proběhl průzkum, který potvrdil, že   Češi hledají moderní metody výuky, neboť  nemají čas své jazykové schopnosti zlepšovat klasickým způsobem.

 

Skutečně, Češi mají velké problémy se zlepšováním svých jazykových znalostí, na studium cizího jazyka totiž obvykle nemají dost času. Většinou jsou totiž samouci a i proto by ocenili při výuce jazyků moderní metody výuky či maximální využití možností počítače či mobilního telefonu. Vyplývá to z průzkumu, který začátkem letošního roku provedl mezi bezmála 1200 svými návštěvníky portál cestovního ruchu www.turistika.cz ve spolupráci s jazykovou školou Evropské vzdělávací centrum.


„Přestože stále více lidí u nás využívá své jazykové znalosti v práci, hlavní motivací k učení cizích řečí zůstává především touha cestovat a domluvit se v zahraničí, prostě využít cizího jazyka ve volném čase. I proto jsme se rozhodli mezi návštěvníky našeho portálu, kteří obvykle hledají turistické cíle, provést průzkum spokojenosti s jejich jazykovou výbavou. Výsledky jsou zajímavé a velice nás překvapily,“ řekl novinářům na tiskové konferenci autor projektu, ředitel cestovatelského portálu www.turistika.cz  Jiří Pilnáček.


Podle průzkumu se učení a zlepšování úrovně cizího jazyka věnují Češi nejvíce ve věku mezi 25 a 35 lety. Kupodivu do 25 let se podle průzkumu věnuje studiu cizích jazyků méně než čtvrtina populace. Přestože se ke studiu cizím jazykům stále vracíme, více než polovina z nás zůstává neúspěšná: buď se nezlepšujeme nebo se dokonce zhoršujeme. Často totiž nemáme na učení dost času nebo nám způsob výuky prostě nevyhovuje.


Ukázalo se například, že Češi, kteří se při studiu jazyků spoléhají hlavně sami na sebe, současně chtějí, aby se jim jazykové kurzy maximálně přizpůsobovaly. A nejčastějším jmenovatelem je přesto především nedostatek volného času a z toho vyplývající přání, aby jazykový kurz vycházel vstříc jejich potřebám. „Jazykové kurzy časově šité na míru s využitím moderních technologií jako je mobilní telefon či počítač by přivítaly více než tři čtvrtiny dotázaných,“ upřesnil Jiří Pilnáček.


Tomuto volání vychází vstříc například projekt SMS jazyky. S tímto novým fenoménem, který propojuje možnosti mobilního telefonu s výukou řečí, přichází jazyková škola Evropské vzdělávací centrum. Výukový systém studenta pravidelně oslovuje a nutí ho udržovat znalosti jazyka v živé formě.

 

„Systém nabízí naprosto revoluční možnost učit se sám podle svých potřeb a tempa. Počítač či mobilní telefon slouží studentovi k jeho individuálnímu studiu. Zpracované MP3 poslechy rozvíjí schopnost rozumět a přináší dokonalou výuku výslovnosti. Pravidelné zasílání slovíček a frází buduje nejen slovní zásobu, ale dokáže naučit správné využití větších gramatických celků bez nutnosti drilu či zbytečného biflování. Souhrnné minitesty rozvíjí nejen schopnost psát, ale celkovou orientaci v cizím jazyce. Na rozdíl od papírové učebnice je výhodou systému schopnost studenta neustále oslovovat a využívat jeho nevyužitý volný čas ke studiu,“ popsal základní výhody nové metody výuky ředitel EVROPSKÉHO VZDĚLÁVACÍHO CENTRA Tomáš Morávek.

Textové SMS zprávy přichází do mobilu denně a jednou týdně jako souhrn sedmi lekcí ve zvukové podobě prostřednictvím MP3 souboru. Vědomosti a nabyté znalosti rekapitulují jednou týdně mini testy, které student obdrží do emailové schránky. Touto metodou se lze za rok naučit 2 tisíce slovíček a frází, které student zapojí do své aktivní slovní zásoby.



Zcela ideálním nástrojem pro samouky pak bude kompletní virtuální jazyková škola, která vzniká v rámci projektu www.online-jazyky.cz. Tam studenti naleznou vedle klasických lekcí zvukové nahrávky v podání rodilých mluvčích, testy, video výklady i rychlý kontakt s lektorem. „Online-jazyky připravujeme jako ucelenou jazykovou školu přístupnou na internetu. Projekt umožní zcela časově flexibilní studium v jakoukoli denní dobu. Kurz se tak studentovi přizpůsobí podle jeho potřeb,“ doplnil Tomáš Morávek.

 

Systém, který má vyjít vstříc potřebám a požadavkům českých studentů cizích jazyků, nyní testuje a konzultuje Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové. Projekt zastřešil specialista a metodik výuky cizích jazyků, autor knih vydavatelství Cambridge University Press, Steve Flinders. Ten  letos v lednu konzultoval a sestavoval strukturu výukových kapitol či způsob vzdělávání studentů a intenzivně školil a vedl lektory.

 Tiskovou konferenci spoluorganizovala Asociace novinářů a publicistů píšících o cestovním ruchu CTPRESS

Foto:  Miroslav Feszanicz

 

Napsali jinde ...

ČESKÉ NOVINY (7.4.2011)

ČTK: Průzkum: Více než polovina lidí je při učení se jazykům neúspěšná

http://www.ceskenoviny.cz/domov/zpravy/pruzkum-vice-nez-polovina-lidi-je-pri-uceni-se-jazykum-neuspesna/620386


ČT 24  (7.4.2011)

Češi své jazykové schopnosti zlepšují jen těžko

http://www.ct24.cz/domaci/120437-cesi-sve-jazykove-schopnosti-zlepsuji-jen-tezko/


FINANČNÍ NOVINY  (7.4.2011) 

Průzkum: Více než polovina lidí je při učení se jazykům neúspěšná

http://www.financninoviny.cz/kariera/zpravy/pruzkum-vice-nez-polovina-lidi-je-pri-uceni-se-jazykum-neuspesna/620386