Troškovy Čertoviny

Jaromír a Věra Hamplovi

Po průměrných nových vánočních televizních pohádkách jsme se dočkali hned na začátku roku premiéry nové pohádky Čertoviny od Zdeňka Trošky. Režisér se vrátil k pohádce po sedmi letech od natočení Čertovy Nevěsty. "S nápadem na pohádku přišel Marek Kališ, protože měl doma 2 kluky, kteří zlobili. A Marka napadlo, že jsou to takoví dva čerti, kteří zlobí v pekle a za trest je pošlou do světa. Tak to napsal a vznikly z toho Čertoviny, tedy vylomeniny, které dva čertíci dělají," řekl Zdeněk Troška.

Film začíná v pekle, točilo se v Pekle Čertovina u Hlinska, což byla perfektní volba. Zábavní centrum Peklo je jediné svého druhu nejen v naší republice, ale i v celé Evropě. Rozkládá se celkem na pěti patrech.

Děj filmu

V pekle se uklízelo. Jeden čert zakopl, padl na druhého a oba povalili kotel s hříšnou duší. Toho využila hříšná duše. Rozběhla se k otevřené bráně, kterou zrovna staří čerti větrali a byla pryč. Nešikovní čerti Popeláč a Uhlák jsou vládcem pekel posláni za trest do světa, aby do měsíce přivedli každý jednu hříšnou duši. Pak jim bude odpuštěno. Čerti se ocitli v krásné krajině.  Před nimi se objevil starý čert a připomněl jim, že mají lidi svádět ke špatnostem a pak je odnést do pekla. Čerti slíbí a rozhlížejí selll, kde by co mohli provést. Jdou, přemýšlejí, ale nic vymyslet nemůžou. Teprve když se v přestrojení za čeledíny dostanou na statek, zdá se, že konečně budou mít úspěch. Lakomý sedlák chce svoji dceru Haničku provdat za nadutého statkáře Kopyta, přestože dívka miluje čeledína Jana, takže na pomoc přijdou pekelné síly. Příběh není tak jednoduchý a předvídatelný, jak by se mohlo zdát. Nakonec ale jako v každé pohádce zvítězí dobro a čertíci Popeláč a Uhlák vyhrají sázku s Luciferin, že láska Haničky a Jana odolá všem svodům.

Herci

Zdeněk Troška nemá v české filmové pohádkové tvorbě konkurenci. Dokonalé je zpracování ve všech detailech, včetně velmi zdařilých filmových triků. Povedený byl výběr herců, vyniká Karel Dobrý jako Lucifer, opravdu nahání strach. Dvojice čertíků Jakub Prachař a Dominick Benedikt byla rovněž výborná. „Český čert je spíš nešikovný trumbera, než zákeřný škodič; rád by se bratříčkoval s člověkem a pokud mu něco provede, je to spíš úsměvná čertovina než zlomyslnost. Takže opět uvidíme čertiska, nad jejichž snažením dostat hříšné duše do pekla se budeme usmívat,“ vysvětlil své pojetí Z. Troška. A opravdu čertíci bavili od začátku do konce filmu.

Sara Sandeva v roli krásné Haničky a Richard Jan Muller jako čeledín Jan se zhostili role milenecké dvojice na jedničku. Lakomý a chamtivý sedlák Oldřicha Navrátila je rovněž přesvědčivý stejně jako hrabivý a namyšlený Kopyto Jaromíra Noska. Volba Radka Holuba jako hříšné duše neměla chybu, Holub si roli užíval. Svými výkony zaujmuli vlastně i všichni ostatní herci, Andrea Hoffmanová jako ponižovaná selka. Jana Bernášková jako krásná kněžna i David Gránský jako hrabě v závěru překvapivě odhalili svou pravou identitu.

Natáčení filmu, kamera

Film se natáčel v jižních Čechách, malebná česká krajina tvoří vynikající kulisu, je to tedy oslava jihočeské krajiny a vlastně celých Čech. Veskrze nádherná česká pohádka navazuje na pohádky Boženy Němcové, Josefa Lady nebo Jana Drdy. Lidová architektura, krásné kroje, lidové písničky, vše sladěné do pohodového, lidového příběhu, který vás pohladí a potěší. Lidové písničky Pásla kačenička, Jetelíčku a další Vás chytnou za srdíčko. Kamera Davida Ployhara umocňuje nejen líbeznost krajiny, ale i lidové architektury a historických staveb.

Natáčelo se také ve skanzenu v Přerově nad Labem, kam se režisér vrátil natáčet po 17 letech od vzniku filmu Z pekla štěstí. Z parku zámku na Dobříši se štáb přesunul do jihočeské vesničky Vlhlavy. Točilo se rovněž na hradní tvrzi v Drslavicích a Velharticích. Režisérovy oblíbené jižní Čechy zastoupily dále Holašovice a Opatovice. V závěru se natáčelo na Kokořínsku, kde se nachází také jeskyně Rozbořenka. Nejnáročnější scény vznikaly v pekle Čertovina, kde se natáčela řada zvláštních a světelných efektů a také velké komparsní scény s čerty.

Poněkud nebezpečná byla scéna se zmijí, kdy se Sara Sandeva jako Hanička musela bosa pohybovat v blízkosti „hadího herce“. Kromě hada si ve filmu zahraje 6 koní, z toto dva fríští, mula, velké množství domácích zvířat –  slepice, kachna s housaty, ovce a beran, kozy a ve scéně s kněžnou Janou Bernáškovou také 5 cvičených papoušků. Hospodskou tancovačku pomohl natočit v krojích i soubor lidových písní a tanců.

Výprava

Kostýmy navrhl kostýmní výtvarník Národního divadla a Státní opery Praha Josef Jelínek. Ve filmu je celkem 103 kostýmů, nejnákladnější byly zdobené pro Lucifera, kněžnu a hraběte. Kostýmy doplňuje 7 paruk – po dvou mají kněžna Jana Bernášková, hrabě Davida Gránského a také Jakub Prachař jednu pro čertovskou a jednu pro lidskou podobu. Jedna paruka stačila králi pekel, naopak Dominick Benedikt se obešel bez paruky, jen s napletenými barevnými prameny, všichni hlavní čerti pak mají na míru vyrobené rohy.

Tvůrci

Vlastní natáčení filmu bylo rychlé od května do června 2017. Producentem byla společnost Fénix Film, producentky Dany Volákové a Michaely Flenerové.

Střih a triky: Dalibor Lipský