Jaromír Tůma (1946) - Vyznavač opusu 333



Hudební publicista, dramaturg, moderátor, novinář věnující se i cestovnímu ruchu má kořeny na Mělnicku.

Když totiž mělnickému školákovi matka odklepala každodenní půlhodinu houslového vrzání, přežil to Mirek Tůma jen díky co nejrychlejšímu úprku od nenáviděných stupnic  k „brakové literatuře“, a k  snadným úpravám našlechtěných melodií vídeňského skladatele Johanna Strausse. Jedna z   tvorby krále valčíků – shodou okolností 333  – nesla název Víno, ženy a zpěv. Z Jaromíra se nakonec sice houslista nestal, ale opus 333 jako by předurčil jeho životní kroky. 


Ve svém rodišti maturoval v roce 1964 na gymnáziu a odchodem do Prahy ukončil i amatérské hudební aktivity v Souboru lidových písní a tanců kapitána Jaroše (housle, tanec), ve školním dixielandu (leader, trubka) a v beatové skupině (leader, kytara, zpěv, vlastní tvorba). V novém bydlišti pak v roce 1968 přerušil studium ve čtvrtém ročníku Vysoké školy ekonomické (obor ekonomika zahraničního obchodu) a v následném složitém období ho už nedokončil.

Od ledna 1965 ale začal hojně publikovat v měsíčníku Melodie resp. v Aktualitách Melodie, kde vedl pravidelné rubriky (Co, kdy, kde, jak se hraje, ABC pop music, Co se kde hraje a zpívá). Podílel se na dramaturgii a práci poroty tří legendárních beatových festivalů v Praze, externě moderoval hudební pořady v Čs. rozhlasu a pro Supraphon (později také pro Panton) vyhledával a sestavoval významné gramofonové tituly.


Do roku 1991 působil jako hudební publicista, rozhlasový moderátor a diskžokej. Psal stránku Echo v Mladém světě, vybíral a moderoval hudbu v rozhlasovém Větrníku a Mikrofóru a společně s Alešem Jurdou komentoval pořad ostravského studia Hudební navštívenka. V roce 1989 se podílel na rekonstrukci festivalu Bratislavská lyra jako dramaturg za českou stranu. Počátkem roku 1990 byl zvolen do čela pracovní skupiny pro populární hudbu Klubu českých publicistů. V lednu 1991 přijal místo šéfredaktora časopisu Melodie a v září 1993 nastoupil do funkce šéfdramaturga hudebních pořadů v TV Nova. Od března 1995 do prosince 2002 pracoval jako editor v měsíčníku Playboy, kde na jedné straně rozšířil hudební rubriku, zároveň ale objevil další témata pro svou publicistickou činnost, takže nyní, opět jako volný novinář, píše pro pestrou paletu časopisů, která sahá od metalového Sparku až po vinařského Sommeliera. Zároveň moderuje každý pátek od 19 do 22 hodin obnovený oblíbený pořad Větrník na Radiu Beat, který nedávno měl již 365 pokračování. "To je přesně tolik pořadů, kolik  je dnů v roce", připomněl protagonistovi  Větrníku  unikátní počet hudebních tříhodinovek nedávno jeho kolega.  "Přehrál jsem přes několik tisíc  skladeb a žádnou jsem neopakoval," pochlubil se nedávno svým kolegům Jaromír Tůma, který své 65 narozeniny oslavil právě v těchto dnech 28. dubna 2011.

Články  Jaromíra   Tůmy jste mohli číst i  v Mělnickém deníku, kde v nedávných letech působil jako redaktor.  Zájem o cestovní ruch a gastronomii, vyjádřený mj. v knihách Amfora – gigant na góly a fóry (1998), Pán nad sklenkou (2000) a Amfora na cestách (2002), k nimž v roce 1993 přistoupil autobiografický Bigbít s podtitulem Pendl mezi somráky a veksláky, ho přivedl do řad sdružení Asociace novinářů a publicistů píšících o cestovním ruchu. V Czech Travel Press  založil a vedl Gastronomickou sekci a působil jako viceprezident až do února 2009, kdy se vzdal funkcí. Nadále se však zajímá o dění v cestovním ruchu, s Miroslavem Navarou odevzdal pro knižnici CTPress  text společné publikace o Holandsku a nadále rozděluje své sympatie mezi dobré víno a rockovou a klasickou hudbu, zatímco arzenál žen ve svém okolí po odchodu z Playboye striktně omezil na manželku a dvě dospělé dcery.

Asociace novinářů a publicistů píšících o cestovním ruchu Jaromírovi Tůmovi děkuje za několikaletou spolupráci pro sdružení novinářů a přeje všechno dobré do dalších let.

 

 

© 2017 CzechTravellpress. All Rights Reserved. Designed By MaraXa & KraX