Památkáři, kasteláni a muzejníci z Českého ráje se setkali na zámku

V pátek 8. dubna 2011 se v prostorách nedávno opraveného zámku v Lomnici nad Popelkou v sousedství Husova náměstí konal  Miniveletrh cestovního ruchu, které bylo zároveň i prvním  historickým  setkáním  zástupců regionálních muzeí a galerií, památkových objektů, odborů krajských a městských úřadů působící v oblasti kultury a památkové péče a zástupců dalších turistických atraktivit. Setkání proběhlo pod patronací Sdružení Český ráj a tak ke zhruba čtyřiceti hostům měl co říci ředitel tohoto sdružení.

 

 

 „Pravidelně se scházíme s pracovníky informačních centrem v našem regionu, s podnikateli v cestovním ruchu, s ochranáři, ale s muzejníky či kastelány jsme se dosud nesetkali. Je to dluh, který jsme dlouhodobě cítili, protože je velmi důležité jednotlivé kroky v oblasti podpory cestovního ruchu vzájemně koordinovat,“ uvedl ředitel Sdružení Český ráj Aleš Hozdecký.

Podívejme se do zámku v Lomnici nad Popelkou, kde zástupci  památkových objektů, muzeí i pracovníků specializovaných odborných pracovišť, jako jsou například Národní památkový ústav, CHKO Český ráj a Správa jeskyní České republiky – Bozkovské dolomitové jeskyně na jedné straně měli si co říci se  zástupci hradů a zámků v regionu (Staré Hrady, Mnichovo Hradiště, Valdštejn, Humprecht…), muzeí (Mladá Boleslav, Turnov, Jičín, Nová Paka, Železný Brod…), odborů krajských a městských úřadů, které mají ve své kompetenci památkovou ochranu (Liberec, Turnov, Nová Paka…) na druhé straně. Přínosná byla i účast i zástupců jednotlivých informačních center.

„Hlavním smyslem tohoto prvního setkání bylo zjistit, jestli především správci památkových objektů stojí o větší spolupráci. Myslíme si, že by bylo dobré naučit se s návštěvníky více a lépe pracovat, nabídnout jim alternativy v podobě návštěvy dalšího zajímavého objektu, či účasti na některé z aktivit, které jsou pro turisty připraveny,“ shrnula Pavla Bičíková, projektová manažerka Sdružení Český ráj. Jak dodala, ohlasy na setkání jsou nad očekávání dobré, do budoucna se budou konat minimálně dvě podobná setkání v roce, jedno před a druhé po sezoně.
„Kalendář má v roce pouze 365 dnů a hlavní turistická sezona jen asi tři nejvýš čtyři měsíce, už jen koordinace jednotlivých akcí, které se na památkových objektech pořádají, by byla přínosná, aby se nabídka minimálně v jednom menším regionu nepřekrývala,“ dodala k tématu předsedkyně sdružení Hana Maierová.

V rámci setkání pracovníci Sdružení Český ráj představili vlastní fungování sdružení, které má v současnosti 61 členů, mezi něž patří města, obce, neziskové organizace a podnikatelé v cestovním ruchu. Představeny byly jednotlivé projekty, jako je Greenway Jizera, Regionální produkt Český ráj, nové aktivity ve vydávání propagačních materiálů, turistického informačního systému, propagace regionu ad. Zde si budou moci sami správci památkových objektů a muzejníci říci, co je pro ně důležité. Podle Pavly Bičíková chce sdružení do budoucna spíše než jednotlivá místa více propagovat uceleně celé území. V nově vydávaných materiálech tak návštěvník dostane komplexní informace o regionu, případně o jeho částech.

„Důležité je uvědomit si, kdo je typickým návštěvníkem Českého ráje. Díky jednotlivým informačním centrům v regionu víme, že ubývá zahraničních návštěvníků, že k nám ve větší míře začínají přijíždět domácí turisté ze všech koutů republiky, že jsme vyhledávanou destinací pro rodiny s dětmi a že se v poslední době objevila nová skupina návštěvníků, kterou jsou aktivní senioři s vnoučaty. Na tohle všechno musíme umět včas a dobře zareagovat,“ řekl Aleš Hozdecký. Podle něho klesla vloni návštěvnost památkových objektů v celé republice, Český ráj nevyjímaje. Pokles v Českém ráji ale není nějak výrazně dramatický, krásná příroda v kombinaci s památkami je pro turisty stále atraktivní.

Podporu, které se turistickému ruchu a zejména propagaci Českému ráji navenek dostává, připomněla v krátkém vystoupení i náměstkyně hejtmana Libereckého kraje Lidie Vajnerová.

Na setkání se hovořilo i o budoucnosti nabízených turistických produktů pro celé rodiny, jakou jsou „Putování za pověstmi Českého ráje“ a „Po stopách Albrechta z Valdštejna“, resp. o nových impulsech a vylepšení těchto staronových nabídek.

Závěr přínosného setkání patřil semináři pod vedením Blaženy Huškové, která se léta věnuje vedle cestovního ruchu i ochraně přírody. Přítomní se společně zamysleli nad skutečnostmi, které ovlivňují prožitek z návštěvy památkového objektu. Zaznělo zde, co by ve vztahu průvodce a návštěvník mělo převládat. Uvedeny byly i některé příklady z praxe. „Lidé nechtějí být od historie oddělováni, chtějí být její součástí, měli bychom jim umožnit porovnávat to, co při výkladu od průvodce slyší, se svým životem a svými hodnotami. Každý by si z návštěvy hradu, zámku či muzea měl odnášet něco navíc, co obohatí jeho život,“ zmínila mj. Hušková.

Setkání zástupců památek, muzeí a galerií a dalších turistických atraktivit Českého ráje je součástí realizace projektu  „Marketingové a koordinační aktivity v Českém ráji“ (reg. č. CZ.1.13/3.2.00/14.00947).  Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj.