Turistický průvodce Norsko

Marie Kysilková

Turistický průvodce Norsko z řady Rough Guides, který česky vydalo Nakladatelství JOTA, splní očekávání nejnáročnějších turistů a cestovatelů. Autor Phil Lee v úvodu poznamenává, že největšímu zájmu se těší fjordy, kam koncem 19. století dorazili první němečtí a britští gentlemani toužící poznat exotickou Skandinávii.

Většina návštěvníků volí pro návštěvu Norska letní období, nejlépe v době slunovratu. Ale dny, kdy slunce nezapadá, jsou v každé části země jiné. Například v Hammerfestu trvají od 14. května do 28. července, na Severním mysu dokonce od poloviny května do konce července. Turistický průvodce motivuje k návštěvě seznamem 24 míst, která nesmíte minout. Doplňuje je nejzajímavějšími trasami a popisuje kromě jiných cílů Velký okruh Norskem, Cestu západními fjordy a Arktickou stezku. Milovník slavností a kulturních akcí si vybere z přehledu těch nejproslulejších a rozhodně neopomene návštěvu muzeí, mezi jinými s výstavou děl malíře Edwarda Muncha, který se v roce 1863 narodil v tehdejší Christianii, nynějším Oslu.

Z přírody průvodce vybírá pět nejlepších národních parků, rozebírá outdoorové aktivity včetně vyjížděk kajakem po moři, raftingu na divoké vodě, cyklistických tras, lyžování. K oblíbeným patří lyžařské trati a sjezdovky v okolí Lillehammeru, kde se v roce 1994 konaly zimní olympijské hry. Ten, kdo jednou zamířil za sladkovodním či mořským rybolovem se obvykle cestám do Norska upíše navždy. Průvodce obdivuhodně přibližuje detaily norského životního stylu a nezapomíná ani na norské svetry z přírodní vlny – jejich nejužívanější černo-šedo-bílý tradiční vzor lusekofte je z konce 19. století.

Součástí průvodce jsou orientační mapy a stovky rad, kdy a kudy cestovat, jak a kde se ubytovat, v létě třeba i v bývalém majáku. Geografický popis je rozdělen do šesti částí – Oslo a Oslofjord, Jih, Střední Norsko, Bergen a západní fjordy, Z Trondheimu na Lofotské ostrovy a Severní Norsko.

Osobně v průvodci Norsko velice oceňuji část nadepsanou Souvislosti s kapitolami Dějiny, Legendy a folklór, Vikinské tradice a zvyky, Příroda, Filmy, Knihy a Norština. Na své si přijdou také gurmáni a fotografové a architekti. Průvodce nepostrádá podrobný rejstřík, základní norská slovíčka a fráze, výrazy z jídelního lístku.

Tento průvodce by neměl chybět v příručních knihovničkách cestovatelů a turistů, ani v knihovnách průvodců, pedagogů a všech, kteří milují encyklopedické znalosti. Je nejen pro ty, kteří se do Norska chystají, ale i pro ty, kteří tam už byli.
Autor Phil Lee spolupracoval s desítkami lektorů, kterým také adresuje své poděkování. To patří i překladateli do češtiny Janu Sládkovi a celému týmu Nakladatelství JOTA, který tohoto vynikajícího turistického průvodce připravil pro náš trh. Své postřehy a komentáře mohou čtenáři zaslat na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.