Vrchotovy Janovice, autor Libor Sváček
Největší návštěvnost za posledních 12 let zaznamenaly střední Čechy v zimních měsících. To bývá v tomto regionu bez hor a lyžařských středisek neobvyklé. Podle údajů Českého statistického úřadu, který zveřejnil počty návštěvníků hromadných ubytovacích zařízení ve Středočeském kraji, přijelo do regionu v prvním čtvrtletí letošního roku celkem 188 361 návštěvníků.
První čtvrtletí patřilo z hlediska turismu ve středních Čechách vždy k nejslabším z celého roku. V letošním roce však nárůst zaznamenaly všechny tři měsíce. Jde o rekordní návštěvnost za posledních 12 let. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se ubytovalo o 59 500 hostů více, což představuje meziroční nárůst o 46,1 %. Meziročně se zvýšil i celkový počet přenocování, a to o 37 %. Nejvíce turistů přijelo z Česka, Německa a Slovenska, ale vrací se i hosté z Číny. „Střední Čechy nejsou typickou destinací, kterou turisté vyhledávají pro zimní sporty. Z čísel je patrné, že se nám daří přesvědčit zejména návštěvníky, kteří tolik neholdují bílé stopě, ale hledají vyžití i v dlouhých chladných měsících. Ukazujeme jim, že ani v zimě nemusí být v nížinách nuda a mohou zde strávit aktivní čas. Zároveň se snažíme bořit mýty, že v zimě jsou památky zavřené a ve městech nenajdou vhodné aktivity. Zima v regionu naopak láká na netradiční prohlídky hradů a zámků, odpočinek v zámeckých hotelech a lázních. Návštěvníky lákají i zábavní parky s programem pro celou rodinu a mnoho dalšího,“ říká Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu.
Co trochu kazí dojem, je průměrná délka pobytu jednoho hosta. Ta představovala v prvním čtvrtletí 2,16 nocí, což byla naopak nejnižší dosažená průměrná doba ubytovaného hosta za posledních dvanáct let. „Potenciálním návštěvníkům se snažíme prezentovat střední Čechy i jako destinaci, kde stojí za to strávit více dní. Kampaně budeme proto nadále zaměřovat také tímto směrem,“ tvrdí J. Kulhánek.
Na návštěvnosti se ze 78 % podíleli domácí hosté, kterých se ubytovalo o 38,2 % více než ve stejném období předchozího roku. Nejvíce zahraničních hostů přijelo tradičně z Německa a Slovenska. Tvořili téměř 50 % ze všech zahraničních hostů. Na dalších místech se umístili hosté z Ukrajiny, Polska a Rakouska. Středočeská centrála cestovního ruchu dlouhodobě představuje region také zahraničním návštěvníkům. Od dubna vítá ve středních Čechách také novináře z různých zemí v rámci press tripů, marketingové kampaně pak směřuje i do sousedních zemí. „V rámci německých veletrhů, kterých se účastníme, vidíme velký zájem klientů o střední Čechy. Němci dlouhodobě projevují značnou pozornost o náš region a jsou zvyklí si domlouvat dovolenou přímo na výstavišti. V těchto týdnech máme také reklamu na autobusech na Slovensku a plánujeme inzerci v oblíbených slovenských titulech. Prezentace středních Čech se v červnu ve formě digitální venkovní reklamy objeví i na letišti v Polsku nebo ve velkých městech u českých hranic,“ upřesňuje Jakub Kulhánek.
Lucie Vrubsová