Po pandemii covidu stále častěji a ve větší míře navštěvují naše hlavní město turisté z tuzemska. Během prázdninových měsíců a září jich do metropole podle údajů Českého statistického úřadu přijelo 397 265 a jejich počet se oproti létu 2019 zvýšil o celých 32 %. Zahraničních turistů přijelo téměř 1 447 067. Nejpočetnější skupinu tvořili návštěvníci z Německa. V letním období se zvýšily i počty turistů ze Spojených států na předpandemická čísla.
Podle statistických údajů z ČSÚ (Český statistický úřad) přicestovalo do Prahy během letní sezóny (červenec-září) celkem 1 844 332 turistů. Nejčastěji se jednalo o turisty z tuzemska (397 265), Německa (256 427), USA (119 279), Polska (105 579), Slovenska (100 444) a Velké Británie (71 311). V porovnání s rokem 2021 se jedná o 77% nárůst, avšak oproti předpandemickému roku 2019 jsou čísla na pouhých 80 % návštěvnosti. Nově se do Prahy vrací turisté z USA, nicméně návštěvníci z jihovýchodní Asie spíše absentují. V letní sezóně jich přijelo konkrétně 32 883, což je o 86 % méně než ve stejném období roku 2019.
Navzdory covidu se nám společně s Prague City Tourism daří naplňovat novou strategii „Více tuzemských návštěvníků a turistický ruch rozprostřený i mimo nejvytíženější místa v centru“ a postupně kultivovat cestovní ruch v hlavním městě," říká radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.
Současný trend zvyšování poměru domácích turistů vůči zahraničním vnímají zástupci Prague City Tourism velmi pozitivně. Před pandemií tvořili domácí hosté pouhých 15 % z celkového množství turistů a Praha v tomto ohledu zaostávala za jinými evropskými metropolemi. To se ukázalo jako velmi problematické v průběhu pandemie, kdy se stal domácí turismus pro město stěžejním. Podle dostupných údajů například v sousední Vídni domácí turisté tvořili více než 21 % z celkového počtu, ve Varšavě dokonce více než 60 %. V současné době je podíl domácího turismu v Praze 21,5 %.
„Jsme velmi rádi, že se nám daří vzbudit zájem domácích turistů o návštěvu Prahy. Naše dlouhodobá kampaň „V Praze jako doma“ nepochybně zafungovala a stále motivuje domácí hosty k návštěvě prostřednictvím různých benefitních balíčků a kombinovaných slev. Rovněž registrujeme zvýšený zájem o turistickou kartu Prague Visitor Pass, díky které mají bez starostí turisté přehled o veškerých službách a výhodách na jednom místě,” uvádí František Cipro, předseda představenstva Prague City Tourism. Česká klientela je podle F. Cipra pro město velmi cenná a důležitá, protože tento typ cestovatelů zná místní reálie a přispívá tak k rozvoji místní kultury.
Společnost Prague City Tourism domácí a příjezdový cestovní ruch podpořila silným marketingem, a to zejména digitální kampaní „Stay in Prague“ a kampaní, zaměřenou na domácí cestovní ruch, „V Praze jako doma“. Kampaň, cílená na zahraniční hosty, měla vynikající výsledky na polských, italských a německých trzích a prokazatelně přilákala turisty z těchto zemí do naší metropole. Jako velký benefit při návštěvě slouží i již výše zmíněná turistická karta Prague Visitor Pass. I díky ní turisté podle dostupných dat společnosti Mastercard hojně navštěvují vedle historického centra i další části Prahy.
Klára Janderová (Malá)