Uzávěrka přihlášek do 14. ročníku soutěže o značku „Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „ČESKÁ CHUŤOVKA 2022" a 12. ročníku soutěže o značku „DĚTSKÁ CHUŤOVKA 2022“ je za dveřmi. Soutěž, kterou iniciovali a stále garantují uznávaní nezávislí potravinářští odborníci, neztratila důvěru potravinářských firem a spotřebitelů ani během dvou nečekaně komplikovaných covidových let. Snad proto, že Česká chuťovka je značka, která si na nic nehraje.
Tato soutěž potravinářů vsadila na tradice a vynikající chuť českých potravin už před 14 lety. Tehdy trh zaplavovaly levné potravinami z dovozu a čeští výrobci se museli často proti své vůli kvůli konkurenceschopnosti uchylovat k levným náhražkám. Od té doby se mnohé změnilo k lepšímu. Naši spotřebitelé se naučili lépe rozlišovat kvalitu od nekvality a nehledět jednostranně jen na nízkou cenu. To se následně projevovalo v rostoucím množství a kvalitě potravin oceněných Českou a Dětskou chuťovkou. Obě značky si vydobyly pevné postavení mezi dalšími značkami kvality potravin, od nichž se liší právě akcentem na chuť. V předchozích 13 letech se tohoto uznání dostalo v podobě slavnostního udělení Českých chuťovek již 227 českým firmám za 1381 výrobků a Dětskými chuťovkami bylo za tu dobu poctěno 97 českých výrobců za 241 potravin, které zase preferují děti.
J. Dostálová
„Chuťovka má velký význam nejenom pro výrobce, ale i pro spotřebitele. Samo logo, které sice zřídka, ale přece, vidím, upoutá, aby si koupili kvalitní výrobek. „Chuťovka“ je přece jen něco hmatatelného a něco zákazníkovi, na rozdíl od jiných označení, říká. Vím, že pro výrobce není současná situace jednoduchá, náklady stoupají, ale přesto se do soutěže hlásí. Podle mne je hlavně proto, že hodnotitelská komise soutěže hodnotí především chuť,“ tvrdí prof. Ing. Jana Dostálová, CSc. A zároveň předsedkyně hodnotitelské komise.“ Jak řekl jeden bohužel již zesnulý potravinář, jídlo je kousek radosti ze života. Právě chutné výrobky nám dělají radost, a to si myslím, že je v této složité době velice potřeba. Co je chutné, bývá také kvalitní, alespoň podle toho, jak je vnímají odborníci na výživu. Já říkám, nejsou zdravé a nezdravé potraviny, ale je zdravé a nezdravé jejich množství. Když nám výrobek chutná, tak ho nemusíme sníst nepřiměřená množství. Stačí málo, abychom si udělali z chuti radost!“
„Ekonomické turbulence, tentokrát v podobě skokového zdražování cen energií a nebývalé inflace, pokračují a s tím rostou i obavy, spojené s budoucností,“ podotkl předseda Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova Jiří Vosecký. „Podle průzkumů již dvě třetiny lidí například začínají šetřit při nákupu potravin. Paradoxně se tak dále posiluje úloha České chuťovky ve zviditelňování těch výrobců, kteří budou i nadále dbát na vylepšování kvality a chuti nabízených potravin a nepodlehnou pokušení jít opět cestou levných náhražek. Výrobci to nebudou mít samozřejmě za stávající situace jednoduché. O to víc si ale zaslouží všemožnou podporu, aby se o nich vědělo a byli po zásluze i veřejně ocenění.“
Již od pátého ročníku soutěže se díky podpoře vedení Senátu předávají ocenění nejúspěšnějším českým potravinářům v krásném prostředí Rytířského sálu Valdštejnského paláce (až na nejtěžší covidový rok 2020) a slavnostní chvíle si v těchto důstojných prostorách budou moci nejlepší čeští potravináři užít i letos na podzim. Od roku 2017 poskytuje soutěži aktivní záštitu Stálá komise Senátu pro rozvoj venkova, která tak deklaruje svoji podporu českých potravin. Mimochodem senátor Petr Šilar působí přímo v hodnotitelské porotě a přípravném výboru soutěže.
Novinkou, kterou pro letošní ročník připravují organizátoři soutěže, je nové grafické ztvárnění značky Česká chuťovka v podobě medaile pro ocenění nápojářů. Podobné medaile totiž dostávají například vinaři i pivovarníci na soutěžích za své oceněné nápoje. Pro ně je kulaté ocenění vhodnější na etikety.
Záštitu soutěži letos poskytli místopředseda Senátu Jan Horník, ministr zemědělství Zdeněk Nekula a prezident Agrární komory Jan Doležal. Odbornou úroveň a prestiž soutěže pak podtrhuje odborná garance renomované Vysoké školy chemicko-technologické v Praze společně s VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, která zajišťuje vysoce profesionální zázemí oběma hodnotitelským komisím – jak odborné, tak i dětské. Odborným patronem soutěže pak je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka.
Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže je 15. září. Slavnostní předávání ocenění se uskuteční 31. října v reprezentativní atmosféře historických prostor Valdštejnského paláce. Přítomní novináři tam i letos na základě vlastní ochutnávky předají tři ocenění „Cena novinářů – Česká chuťovka 2022“. V pořadí již dvanáctá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem „Rytíř české chuti“. Spoluorganizátorem slavnostního předávání ocenění je Česká cesta – Via Bohemica, z.s.
Přihlášku, pravidla soutěže i seznam historicky všech úspěšných výrobců a oceněných potravin najdete na www.ceskachutovka.cz
Generálním partnerem soutěže je Albert ČR, tradičním partnerem je opět Hasičská vzájemná pojišťovna, která poskytne jejím účastníkům zvýhodněné podmínky při sjednávání pojištění, a Český porcelán Dubí, který opět potěší držitele České i Dětské chuťovky vkusnými porcelánovými závěsnými plaketami s logem soutěže. Váženým partnerem České chuťovky je i Národní zemědělské muzeum. Hlavními mediálními partnery soutěže jsou vydavatelství AGRAL, vydavatelství RIX a Regionální televize CZ, partnerem Dětské chuťovky pak je tradičně Dětská tisková agentura.