Po dvou letech máme před sebou první turistickou sezónu konečně snad bez koronavirových opatření. Protože šedesát dva procent Čechů plánuje prožít jarní dovolenou právě u nás, tuzemské hotely, penziony, restaurace, lázně, hrady, muzea a turistické i sportovní areály se chystají na příval návštěvníků. To alespoň vyplývá z dubnového průzkumu České centrály cestovního ruchu, společnosti CzechTourism
Podle průzkumů, pokud se týká návštěvnosti, vede krom Prahy v počtu turistů Jihočeský kraj a po něm následuje Jihomoravský kraj. Naopak nejhůře turisticky jsou na to Kraj Vysočina a Východočeský kraj. O dovolených se čeští turisté chtějí věnovat především cyklistice, pěší turistice a procházkám. Tak alespoň odpovědělo 35 % respondentů. Poměrně velká část našinců, přesněji 19 %, plánuje navštívit hrady a zámky a další kulturní památky. Relaxovat se hodlá 17 % a výpravu s dětmi plánuje 13 % občanů České republiky.
„Cestovní ruch přináší peníze a práci do našich regionů, měst, vesnic i vesniček. Máme krásnou zemi se spoustou památek, unikátních přírodních lokalit, lázní a dalších atraktivit. Jen je tam třeba zahraniční i domácí turisty dostat,“ říká ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. „Na druhé straně musíme zajistit, aby to příliš nezatížilo místní ekologii a zároveň zvýšilo regionální životní úroveň. To je mimochodem i velký úkol pro CzechTourism.“ Ředitel organizace CzechTourism Jan Herget k tomu poznamenal: „K lepší informovanosti veřejnosti nám stále lépe a lépe slouží náš portál www.kudyznudy.cz, který zdarma prezentuje až 80 tisíc nabídek pobytů a služeb. Náš týdenní newsleter odebírá 54 tisíc čtenářů. Stránky mají regionální členění, další jazykové verze, sekce „Zážitky do hodiny“, a také možnost propojení s mobilní aplikací vyhledávání dopravního spojení přes ONTcket a Idos, usnadnění správy obsahu a podobně. Vloni návštěvnost tohoto portálu překročila 21,5 miliónu návštěvníků.
I. Bartoš
Podle I. Bartoše musíme cestovní ruch především v regionech maximálně rozjet. V době před covidem činil obrat v této oblasti 309 mld. Kč, odvody do veřejných rozpočtů 1235 mld. Kč, a jen za víza vybral stát téměř jednu miliardu korun. To ovšem znamená i návrat zahraničních návštěvníků. Vzhledem k situaci nemůže Česká republika počítat s návratem ruských a čínských turistů, ale lze nabídnout krásy Česka v evropských zemích i jinde. Proto ministerstvo plánuje jarní vlnu on-line kampaně v zahraničí a další vlnu napodzim. „Rozpočty rozdělujeme mezi 14 zemí. Z nich bereme jako klíčové Německo, Spojené státy, Velkou Británii, Polsko a samozřejmě Slovensko,“ upřesnil I. Bartoš. Ten si také klade za svůj osobní cíl zdigitalizovat cestovní ruch. „Chceme postupovat touto cestou, například prosazováním evropské digitální identity nebo zapojováním umělé inteligence všude tam, kde je to žádoucí. Například projekt e-Turista umožní elektronicky registrovat hosty v ubytovacích zařízeních v reálném čase. Krom cenných informací jde i o nástroj pro obce, jak odstranit byrokracii při výběru místních poplatků z pobytu nebo zautomatizovat odesílání povinných hlášení cizinecké policii,“ zdůraznil ministr.
Text a foto: Antonín Karoch