Lucie Kovandová
Minipivovary v pandemii propadly o čtvrtinu, části z nich pomáhal prodej ve velkých obchodech. Trendem jsou malé sudy, říká Globus. Aktuálně roste poptávka po pivech z minipivovarů v obchodech, čemuž napomohl uplynulý rok a půl pandemie. Potvrzují to hypermarkety Globus. Ty v současnosti mají zalistovány produkty hned ze 63 minipivovarů.
Prodej piv v hypermarketech Globus meziročně už několik let po sobě roste. Na zájmu zákazníků o tento sortiment mají svůj podíl i české minipivovary. Před čtyřmi lety tu zalistovaly do své nabídky první piva ze zmíněných miniprovozoven. Dnes jich Globus nabízí přes šest desítek a výběr je rozmanitý. Když už zákazníci sáhnou do regálu po pivu z minipivovaru, jde o ležáky nebo speciály typu ALE, APA, IPA a piva s vyšším procentem alkoholu. Úspěšně se prodávají také piva z Moravy, Českého Švýcarska a dalších regionů. „Zákazníci to ocenili a my jsme rádi, že regionální české pivovary můžeme podpořit. Spolupráci chceme i dál postupně rozšiřovat,“ řekl František Wagner, ředitel category FOOD.
„V roce 2017 jsme začali spolupracovat s Globusem a do dnešního dne jsme velmi spokojeni. Jako první jsme začali dodávat do Ostravy a do Opavy. Od roku 2019 dodáváme do Brna a v poslední době jsme přidali Havířov. Od začátku jsme brali prodej našeho piva v hypermarketu jako vzájemně prospěšnou aktivitu. Globus, myslím, že velmi správně, představil obecně craftové pivo široké veřejnosti a pro nás to samozřejmě znamenalo výhodu proniknutí do podvědomí nových zákazníků, kteří se spolupodílejí na intenzivním růstu našeho minipivovaru,“ řekl Jiří Valenta, jednatel minipivovaru Nachmelená opice.
Pandemické trápení některým minipivovarům zmírnily obchody
Minipivovary propadly ve výrobě o 25 až 30 procent. Nicméně stále přibývají, a i když se nárůst zpomalil, nezastavil se. „Definitivně zavřelo 5 minipivovarů (1 procento) a utlumilo či pozastavilo činnost 25 minipivovarů (5 procent). Samozřejmě, každý další prodejní kanál je velké plus a prodej v řetězcích je pro minipivovary sice náročný, ale v současné době nezbytný,“ potvrdil Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů. Minipivovary měly v době pandemie díky uzavřeným restauracím omezené distribuční kanály. A mnohdy stál jejich prodej na obchodech, které se snažily dostat jejich piva do povědomí svých zákazníků. „V loňském roce jsme se zapojili do projektu #zachraň pivo, kdy jsme se domlouvali s dodavateli na podpoře prodejů,“ rekapituloval František Wagner.
Pivo je regionální záležitost
Podle hypermarketů Globus je pivo silně regionální záležitost. „Minipivovary z okolí Brna zákazníci znají a častokrát také milovníci piva tyto minipivovary navštěvují osobně a po osobní návštěvě se zajímají, kde mohou pivo ve svém okolí koupit. Nejširší zastoupení minipivovarů v našich hypermarketech je právě na Moravě,“ řekl František Wagner. Globus má proto v každém z patnácti hypermarketů odlišnou nabídku piv z malých pivovarů.
Sudové trendy
Zákazníci stále více poptávají piva, která minipivovary stáčejí do malých soudků. Jde jak o praktické, tak i ekologické balení. „Rozhodně je to trend, který řešíme na letní sezónu již několikátým rokem a aktuálně jsme v červnu zalistovali dalších deset druhů patnáctilitrových sudů od různých dodavatelů,“ dodává na závěr František Wagner. To pociťují i minipivovary. „Po celou dobu dodáváme do Globusu lahvové pivo. Dnešní trendy nám ukazují, že se výrazně zvýšil, zvláště v době pandemie prodej malých sudů, které zákazníci berou na malé oslavy, přátelské posezení, nebo jen tak na zahrádku. Proto jsme rádi, že se nám letos podařilo zalistovat v rámci sítě HM Globus i 15 litrové sudy,“ řekl Jiří Valenta z minipivovaru Nachmelené opice. Podle Jana Šuráně si takové balení piv však nemůže dovolit každý minipivovar. „Kdo ale může, tak ho dělá. Budoucnost to je,“ uzavřel.