Obchodníci a zemědělci na Retail Summitu 2016

 

Více než tisícovka účastníků největšího setkání obchodníků a jejich dodavatelů na středoevropském trhu- 22. ročníku Retail Summitu 2016 hledala cesty, jak obchodování vrátit hodnotu. Převážná část z více než 120 řečníků ve svých vystoupeních došla k závěru, že hodnota vzniká (nebo mizí) v celém řetězci tržních vztahů, doslova od pole až po ledničku. Maloobchod, ani žádný jiný článek tohoto řetězce, ji nemůže vytvářet na úkor partnerů – dodavatelů, zákazníků či zaměstnanců. Byly detailně diskutovány aspekty tvorby hodnoty ve vztahu ke všem významným partnerům, od zemědělců až po akcionáře. Zástupci prvovýrobců, zemědělci a pěstitelé se zúčastnili několika bloků programu.

Těžké postavení zemědělců představil Ing. Pavel Šrámek místopředseda představenstva farmy Milknatur a místopředseda Podvýboru pro potraviny a živočišnou výrobu Parlamentu ČR.

Rodinná farmu v Líních u Plzně vznikla v roce 1993 jako nástupce Státního statku Úlice na ploše 550 ha. V chovu je 250 dojnic plemena Holštýn. Včetně jalovic a telat tvoří stádo 420 kusů skotu. V živočišné výrobě je 12 zaměstnanců a v rostlinné 7. Farma hospodaří ekologicky a používá pouze vlastní organická hnojiva z farmy. Dlouhodobě se specializuje na výrobu mléka. Vyrábí a prodává čerstvé mléko Milknatur®, které je šetrně pasterováno na 72° až 75°C po dobu 15 až 20 vteřin.

„V roce 2011 jsme dodávali mléko pouze do mlékárny za výkupní cenu 7,2 Kč/l. Když si spočítáte veškeré náklady s tím spojené tak zjistíte, že za 7,2 Kč nelze vyrábět a prodávat. Tak jsme se rozhodli, že se s naším mlékem dostaneme přímo ke spotřebiteli. Tady začíná celý příběh: V 1. fázi to bylo točené mléko, koupili jsme 6 mlékomatů a paster. Mlékomaty Milknatur®jsou v Plzni a jeden je přímo na farmě. Podstatnou věcí pro každý byznys je značka, tak jsme vymysleli značku Milknatur. Jako jediní jsme prodávali čerstvé šetrně pasterované mléko. Všichni ostatní (180 mlékomatův ČR v té době) prodávali syrové mléko. Když uslyší spotřebitelé syrové mléko před použitím doma převařit tak nemají zájem, dříve to bylo úplně normální ale dnes ne. Prodávali jsme 1000 l denně, nyní se prodej stabilizoval na 600 l denně. Druhou fázi bylo vytvoření portfolia výrobků, zvolili jsme raději méně výrobků s větším obratem. V portfoliu máme mléko 1 a 0,5l, jogurty a zakysané výrobky-Bifidus. Mnoho začínajících sedláků s minimlékárnou chce, vyjít vstříc zákazníkům a dělá chybu, že chce vyrábět vše: mléko, sýry, tvarohy, jogurty. Je to velmi náročné a nákladné, protože se jednotlivých výrobků prodává málo. V další fázi jsme si pořídili 3 ozvučená auta a mléko a jogurty Milknatur®, další mléčné a jiné výrobky přímo z farmy rozvážíme na plzeňská a karlovarská sídliště a do měst i obcí v okolí Plzně. Naše 3 auta se svými stanovišti se ohlásí znělkou a zájemci pak mohou přijít k vozu a níže uvedený sortiment si zakoupit. Začátek byl skvělý, prodávali jsme 800 l ve výrobcích, dnes je to 400-500 l.“ vysvětluje Ing. Šrámek.

Cílem farmy je z 6000 l mléka prodávat 3-4 tisíce l mléka ve svých výrobcích a zbytek prodávat mlékárně. Proto nabídli výrobky řetězcům, nebylo jednoduché docílit zalistování výrobků, řetězce zalistovávají centrálně. Usilovná práce a přesvědčování přinesly výsledky, řetězce vymyslely systém pro regionální zalistování pouze v několika prodejnách. První vlaštovkou byl Globus v r. 2014, který má jeden hypermarket v Plzni. Dalším byl COOP , od listopadu 2015 Penny. Jsou rovněž v Delmartu, Bille, Rohlíku a Kolonialu.cz. „Ředitel Penny Larsen řekl, že nás zalistuje, máme mléko za 13-14 Kč, vy máte mléko drahé za 27 Kč, musíte se na mléko podepsat. Tak jsem se nechal vyfotografovat na obal a podepsal jsem ho. Dnes prodáváme v Penny 600l mléka a 400 l Bifidusu. U kvalitních farmářských potravin chce spotřebitel vědět kdo za výrobkem je a kde se vyrábí,“dodává Ing. Šrámek.

Značku Klasa má mléko Milknatur, oceněním regionální potravina se pyšní Bifidus. Farma vydává Farmářský zpravodaj, pořádá ochutnávky a věnuje se osvětě o mléku. Hlavním kritériem je, aby produkty, které farma nabízí, zůstaly takové, jak je připravila příroda.“Problémem naší doby jsou mrtvé, tedy sterilní potraviny. Rozdíl mezi zdravým mlékem z farmy a trvanlivými mléky v krabici, je v zachování živých kultur. Na trvanlivém mléku si můžete přečíst, že bylo ošetřeno technologií UHT, což je zkratka anglického Ultra High Temperature, česky tedy „extravysokoteplotní“ úprava, odborně sterilizace. Proč anglická zkratka UHT? No přece aby to málokdo rozluštil. Je založená na krátkodobém zahřátí mléka na teplotu kolem 135stupňů Celsia. Extrémně vysoká teplota spolehlivě zabíjí úplně všechny mikroorganismy. Ty špatné i ty dobré, například vitamíny a imunoglobuliny. Potravina je pak sice naprosto bezpečná, ale sterilní nepřinese žádnou přidanou hodnotu. Navíc jsou odstředěné, tedy částečně zbavené tuku, na který jsou vázány všechny kvalitní látky jako např. vitamíny, místo tuku je tam často levný škrob.

V r. 1990 byla spotřeba mléka 298 litrů na obyvatele za rok, nyní to je pouhých 58 litrů na osobu, i když spotřeba mléčných produktů stoupla. Bohužel mediální masáž je obrovská, a ta velí, že mléko by se pít nemělo, že je škodlivé a podobně. Například že zahleňuje, mléko díky své bílé bílkovině jen stále přítomný hlen v ústech obarví na bílo.

Možnosti přímé spolupráce s obchodem pak potvrdilo a společné vystoupení Petra Chmelaře (Globus) a Stanislava Štrympla (Zahrada Svádov). Rodinná farma z Ústí nad Labem, Zahrada Svádov byla založena roku 1991. Hospodaří na ploše přibližně 60 hektarů, Hlavní náplní je pěstování zemědělských plodin, hlavně jahod, brambor a zelí. Dále se zabývají pěstováním obilí, krmné řepy, cibule, hrášku, česneku a chovem ovcí. V loňském roce dostali za jahody ocenění Regionální potravina, a ocenění za brambory Laura v soutěži “ nejlepší potravinářský výrobek Ústeckého kraje“. Jahody sklizejí 4–6 týdnů, pouze v plné zralosti, do roku 2013 prodávali pouze prostřednictvím vlastních stánků. Spolupráce v Ústí nad Labem s  Globusem je od roku 2013 a od roku 2015 je spolupráce rozšířena pro Čakovice. Podíl prodeje do Globusu je cca 20 % z celkové produkce. Cesta jahody od Zahrady Svádov do Globusu v otevřených obalech od utržení je max. 12 hod. Neputuje tak do centrálního skladu. Důraz je kladen na čerstvost a minimalizaci ztrát. Neustálá kontrola kvality, pružná cenová politika je samozřejmostí. Globus má Více než 60 regionálních dodavatelů s ročním obratem více než 158 mil. Kč. Nejžádanější sortiment: ovoce a zelenina, uzeniny a masné výrobky, pultové lahůdky, pivo, mléko a mléčné výrobky.V sortimentu ovoce a zeleniny spolupracuje s 24 dodavateli při obratu 54,5 mil. Kč. Ukazuje se, že maloobchod má již nyní řešení pro menší pěstitele a výrobce a je schopen jim pomoci při nastavení logistických procesů s důrazem na jejich zkracování, při zjednodušení obchodních podmínek i oboustranně výhodné podpoře prodeje.

 

Jaromír Hampl