Obchodník roku 2015

 

Slavnostní vyhlášení absolutního vítěze, vítězů všech oborových kategorií i zvláštních cen proběhlo v rámci galavečera konference Retail Summit 2016 v Clarion Congress Hotelu v Praze. V letošním roce se uskutečnil již třináctý ročník této soutěže, poslední tři ročníky v rámci Retail Summitu. Absolutní vítěz a vítězové 8 oborových kategorií jsou vybíráni na základě representativního průzkumu veřejného mínění (1 000 respondentů), které realizuje agentura GfK Czech s.r.o. Hodnocenými parametry bylo spontánní jmenování prodejny, počet nakupujících, míra jejich loajality prodejně a důvěra v ni a spokojenost s vybranými parametry (sortiment, kvalita, orientace v nabídce). O vítězi kategorie MasterCard Inovace v obchodě 2015 rozhodli účastníci konference hlasováním. Kategorie MasterCard Obchodník roku 2015 - SOCR ČR, Osobnost českého obchodu vyhlašuje Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR za podpory společnosti MasterCard a je určena pro osobnost, která výjimečným a pozitivním způsobem ovlivnila sektor obchodu či jeho část. Vítěze kategorie vybrala odborná porota, složená z odborníků českého maloobchodu.

Absolutním vítězem a držitelem titulu MasterCard Obchodník roku 2015 se potřetí v řadě stala IKEA Česká republika. Lidé nejvíce oceňovali hlavně skladbu sortimentu společnosti, prodejna vykazuje i vysokou míru loajality a důvěry zákazníků.„Výherce jednotlivých kategorií určili sami zákazníci, jejich hlasování tak odráží dobré zkušenosti s jednotlivými prodejci a sortimentem i jejich oblíbenost. Již třináctým rokem oceňujeme prodejce na českém trhu na základě kvality jejich nabídky, dobrých vztahů se zákazníky a neustálou snahu obchodníků o zdokonalování služeb,“ dodal k volbě Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard.

V jednotlivých kategoriích zvítězili:

1. MasterCard Obchodník s potravinami 2015: Lidl Česká republika, který se vloni umístil na třetí příčce. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je GLOBUS.

2. MasterCard Obchodník s drogerií a parfumerií 2015: Teta drogerie, která se v předchozích ročnících umisťovala na druhé příčce. Na druhém místě je dm drogerie markt a třetím Rossmann.

3. MasterCard Obchodník s oděvy a obuví 2015: DEICHMANN-OBUV, který obhájil loňské vítězství. Na druhém místě se umístil Marks & Spencer a na třetím Baťa.

4. MasterCard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2015: Sportisimo-obhájilo loňské prvenství. Na druhém místě stanul SportsDirect a na třetím Nike.

5. MasterCard Obchodník s elektronikou 2015: e-shop CZC.cz-stejně jako loni, zákazníci pozitivně ocenili vedle kvality a šíře nabízeného sortimentu také přívětivé prostředí prodejen. Na druhém místě skončil T. S. Bohemia a na třetím místě je DATART.

6. MasterCard Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2015: OBI, druhý je Hornbach, který si v žebříčku o jedno místo polepšil, na třetím místě se umístilo UNI HOBBY. OBI získalo toto ocenění zatím v každém ročníku soutěže, na svém kontě tak má celkem třináct titulů.

7. MasterCard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2015: IKEA Česká republika, která ve své kategorii byla hodnocena nejlépe ve všech ohledech. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím místě je SCONTO Nábytek.

8. MasterCard Internetový obchodník 2015: MALL.cz  obhájil loňské vítězství. Na druhém místě se umístila alza.cz, a na třetím místě je eva.cz.

Zvláštní ceny

1. MasterCard Obchodník roku 2015 – GE Money Bank Cena veřejnosti: Lidl Česká republika obhájil loňský titul. O jeho prvenství rozhodli sami zákazníci celkovým počtem 69 297 hlasů. Jen velmi těsně se na druhé příčce umístila IKEA Česká republika s 66 271 hlasy, na třetím místě je dm drogerie marko s 57 096 hlasy. Celkem hlasovalo 123 556 osob, Hlasující rozdělili mezi obchodníky 844 383 platných hlasů. To je více než dvojnásobek hlasů oproti loňsku.

2. MasterCard Obchodník roku – GE Money Bank Věrnostní program 2015: Teta drogerie za program Teta klub. „Věrnostní programy se již staly součástí každodenního života většiny lidí, a jsou tak pro obchodníky významným nástrojem komunikace se zákazníky. Aby byl, ale program opravdu úspěšný musí být pro zákazníky opravdovým přínosem. V současné době vítězí obchodník, který umí rychle a chytře cílit. Jen ten, který umí neobtěžující formou vtáhnout nenuceně do děje vždy toho správného zákazníka, bude ze svého věrnostního programu sklízet ovoce,“ říká Josef Jehlík, manažer věrnostního programu bene+ GE Money Bank.

3. MasterCard Inovace v obchodě roku 2015: o ceně hlasovali účastníci Retail Summitu 2015 na základě nominací odborné poroty a po prezentaci projektů jejich kandidáty. Nejlepším inovátorem v oblasti obchodu bylo zvoleno Tesco za projekt Spolupráce s Potravinovou bankou: Projekt, který začal v r. 2013, umožňuje využít neprodané potraviny v oblasti charitativní a sociální a zamezuje tak jejich plýtvání. Trvanlivé potraviny daruje 60 obchodů Tesco a čerstvé potraviny (ovoce, zelenina) 15 obchodů.  Tento projekt má významný společenský a environmentální dopad. Tesco se této problematiky aktivně chopilo i přesto, že v České republice ještě neexistuje ekonomicky zvýhodňující právní úprava. OSN usiluje o to, aby se do r. 2030 plýtvání potravinami snížilo o 50%. Při třetím ročníku Národní potravinové sbírky v listopadu 2015 během jednoho dne darovali zákazníci v 93 obchodech Tesco po celé republice celkem 103 tun trvanlivých potravin, což vystačí v přepočtu na 256 700 porcí jídla.  Martin Lupa, manažer společenské odpovědnosti společnosti Tesco vysvětluje: „Národní potravinová sbírka znamená příležitost a zkušenost jak pro charitativní organizace a zúčastněné dobrovolníky, tak pro lidi žijící na hraně existenčního minima, kteří pomoc přijímají. Radost těchto lidí, když potravinové dary dorazí, je tím největším poděkováním.“

O umístění se dělí s MAKRO Cash & Carry ČR s projektem MAKRO Akademie. Jedná se o multifunkční vzdělávací centrum pro malé a střední podnikatele z oblasti gastronomie a tradičního maloobchodu, které ale nabízí kurzy i pro studenty a širokou veřejnost.  Třetí místo získal Globus za zavedení možnosti platby prostřednictvím mobilní aplikace MasterPass, která výrazně zjednodušuje a zrychluje nákupní proces. Jedná se o bezpečnou metodu platby prostřednictvím mobilních digitálních peněženek. Globus v pražských Čakovicích se tímto stal první kamennou prodejnou nabízející zákazníkům tuto pohodlnou formu placení bez peněženky.

4. MasterCard Obchodník roku 2015 – SOCR ČR Osobnost českého obchodu. Vítězem se stal Daniel Večeřa, vrcholný představitel firem, které zásadně ovlivňují český a slovenský trh s elektrospotřebiči. Je jednatelem skupiny HP TRONIC, která je největším domácím distributorem bílé a černé techniky. Skupina vlastní 33 maloobchodních prodejen Euronics a společnost ETA. Od roku 1997 provozuje tři horské hotely v Beskydech a Ski areál Razula ve Velkých Karlovicích. Skupina zaměstnává téměř 1 200 lidí. Daniel Večeřa vede společnost HP TRONIC od roku 1999.

Jaromír Hampl