Text a foto: Eva Mráčková
Od 10. ledna si zájemci mohou na webových stránkách www.kudyznudy.cz, provozovaných vládní agenturou CzechTourism opět vygenerovat poukázku na slevu na pobyt v lázeňských zařízeních. Jenže s letošní akcí je to trochu jinak. Zůstává podmínka pobytu nejméně na 6 nocí a využití minimálně pěti procedur.
Zatímco v minulých dvou letech sleva činila 4000 Kč a hradil ji stát, letos jde sleva výlučně na vrub šesti desítek podnikatelů. V obtížné ekonomické situaci zvolili výši slevy jen 2000 Kč.
CzechTourism poskytl zaběhaný software. Ve druhém pololetí minulého roku bylo na jeho portálu staženo 364 tisíc státních lázeňských voucherů. Pro letošní rok princip zůstává obdobný. Zájemce si vygeneruje voucher - ve skutečnosti kód, který uplatní u podnikatele, kterého si na příslušných stránkách zvolí.
Slevová akce platí jen první čtvrtletí 2022, takže na výběr termínu zbývají necelé dva a půl měsíce. Všechny zapojené podniky zároveň uvádějí, kolik voucherů na ten který měsíc poskytnou. Zpravidla od 100 do 300, přičemž změny jsou vyhrazeny.
Zúčastnit se může občan kteréhokoliv státu Evropské unie, respektive Evropského hospodářského prostoru, starší 18 let. Pochopitelně, když slevu nehradí stát, ale podnikatel, tak jde o využití služeb a ne o státní příslušnost. Ostatně, nejeden zapojený podnik má zahraniční majitele.
Marketing není charita
Samo vygenerování voucheru je nezávazné pro obě strany stejně, jako tomu bylo dříve. Pro ilustraci: v minulých dvou letech bylo staženo 364 tisíc lázeňských voucherů, z toho jich bylo uplatněno a proplaceno 110 tisíc. Dokud neobjedná konkrétní termín, nemá držitel voucheru žádnou povinnost. Poskytl sice podnikateli své osobní údaje, ale žádnou záruku, že pobyt objedná. Jen projevil zájem. Pokud tedy v budoucnu na tomto základě obdrží jakoukoliv komerční nabídku, nemusí mu to vadit, spíš naopak. Odříci takové zasílání se dá vždycky. A naopak podnikatel, který si vyhradil eventuální změny, má možnost vouchery množit či stahovat podle své konkrétní situace a strategie.
Marketingově je tato symbióza agentury na podporu cestovního ruchu s podnikatelským sektorem naprosto dokonalá. Spotřebitelé na slevy slyší, čím budou obtížnější životní podmínky, tím více. Dvoutisícový příspěvek na pobyt je jistě velmi milý, ale někdy může být čertík skryt v detailu. Podnikatelé pochopitelně uvádějí, že uplatnění voucheru není slučitelné s žádnou další slevou. Jenže například jedny lázně, jejichž jméno taktně zamlčím, poskytují na pobyty v lednu 20% slevy. A každý z těch balíčků, které splňují podmínku šesti nocí a pěti procedur, stojí více než 11 000 Kč. Takže dvacetiprocentní sleva vyjde výhodněji než voucher. Nevyčítám jim to – jen trochu pozorný spotřebitel na to musí přijít sám. Říkám to jen pro ilustraci, že tento typ voucherů je z pochopitelných důvodů marketingový nástroj a ne dobročinnost. Tu si podnikatelé v cestovním ruchu, těžce zasažení covidovou pandemií, opravdu nemohou dovolit.