Lucie Kovandová (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. )
Základem grilování je pro většinu chlapů a velkou část žen pořádný plátek masa
Situace spojená s pandemií jistě znervóznila u nás každého, kdo chce cestovat do zahraničí. Proto se zájem našich spoluobčanů obrátil na budování domácí, respektive zahradní a balkonové pohody. Trendem se stalo rozpalování grilů, které tvoří středobod rodinných setkání a relaxace. Navíc jde o společenskou událost, kde většinou nemá v ruce kuchařské náčiní žena, ale mistry žehu jsou muži. A na čem si podle hypermarketů Globus Češi pochutnávají nejčastěji?
Hoď to na gril
Nákupy ve slunečné dny sice zdaleka nekončí u grilů, ale cesta zákazníků vede téměř vždy k řeznictví. „Jakmile vysvitne slunce, řezníci musí udělat větší množství klobás, mletých mas na hamburgery i různých plátků v marinádách,“ říká Pavel Holeček, vedoucí patnácti řeznictví hypermarketů Globus, které kvůli prodejům sledují bedlivě počasí. Jakmile se vyčasí, lidé mají v plánu rozpálit grily a v pultech to podle toho musí vypadat. Například bezkonkurenčně nejčastěji grilovanou potravinou, kterou pravidelně má rádo podle průzkumu Kantar 28 procent lidí, jsou klobásky. V prodejnách hypermarketu velká poptávka po klobásách dokázala natolik rozvinout nabídku, že na pultu jsou na výběr nejen bílé a tmavé, ale také i pikantní klobásky, se sýrem, s bylinkami nebo s chřestem. Vedle toho lidé vítají i další speciality, jako je pljeskavica nebo šašlik. Podle průzkumu společnosti Kantar bylo už v roce 2018 grilování nejoblíbenější kratochvílí Čechů daleko před dalšími společenskými událostmi. Jeho role ve společenském životě letos posílí, protože jiné příležitosti ke společenskému vyžití se zatím rýsují jen nejistě. Zpráva výzkumné společnosti Simply5 pro hypermarkety Globus z roku 2019 už tehdy zdůrazňovala, že ideál grilování je především o svobodném a příjemném trávení času s blízkými, kde se krom toho všichni dobře nají a popřípadě i napijí.
Hamburgery se z původního nezájmu vyšplhaly na špici grilovaček
TOP 5 mas na gril
Nejčastějším grilovaným masem je v Česku kuřecí plátek, následovaný vepřovou krkovicí. Z hovězího si zákazníci oblíbili zejména hamburgery. „Ty jsou na vzestupu několik let v řadě. Prakticky z nuly se dostávají výrazně do popředí. Naše hamburgery vyrábíme z čerstvého hovězího masa s naší směsí koření, soli a bylinek,“ potvrzuje P. Holeček. V závěsu za masem jsou přílohy na gril, tedy zelenina jako kukuřice, cibule, lilek a cuketa. Ze sýrů vyhrává „na celé čáře“ hermelín upravený na gril. Zhruba uprostřed obliby jsou ryby a mořské plody. Zatím je to nejčastěji nejčastěji pstruh, candát a krevety. Grilování se ovšem nezříkají ani vegani a vegetariáni. „Oddělení Zdravý svět nabízí vege alternativy na gril, což je velký hit posledních let,“ uzavřela mluvčí hypermarketů Globus Aneta Turnovská. První slunečné dny letošního jara podle hypermarketů Globus potvrdily, že jsou na grilování lidé nadmíru natěšení. „O grily se okamžitě v tu chvíli zvedl mohutný zájem, stejně jako o brikety, dřevěné uhlí nebo nádobí ke grilu,“ dodává A. Turnovská. Všech patnáct hypermarketů na letošní jarní i letní sezónu připravuje širokou nabídkou nejen grilů, ale i zahradního nábytku a dalšího vybavení.
Co říká agentura Kantar?