Eva Mráčková, (foto archiv PCT)
Pražskou marketingovou organizaci jste dříve znali pod názvem Pražská informační služba. Ta vznikla na začátku roku 1958 jako informační a vzdělávací zařízení na podporu cestovního ruchu v Praze. Od ledna 2015 využívá výhradně nový název Prague City Tourism (PCT). V současné době má na starosti domácí a zahraniční cestovní ruch v našem hlavním městě, připravuje a realizuje koncepci destinačního marketingu, organizuje vzdělávací cykly o historii a současnosti Prahy, má na starosti celý provoz historického objektu Staroměstské radnice a vykonává ještě mnoho dalších aktivit. Jednu z nich však oficiálně ukončila.
„V Praze jako doma“, tak se jmenoval program, který PCT k 31.12.2020 oficiálně ukončila. Byl jedním z nejdůležitějších projektů uplynulého roku a Prague City Tourism děkuje všem zapojeným subjektům, tedy především hromadným ubytovacím zařízením, atraktivitám a dalším partnerům, díky kterým mohl celých 6 měsíců spolehlivě fungovat. Podstatou projektu bylo zvýhodnění benefitů pro turisty, kteří strávili v Praze zpravidla nejméně dva či více dnů. Zvýhodnění zahrnovalo často slevu z obvyklé ceny ubytování, spojenou s voucherem na slevu ze vstupného do vybraných, resp. do projektu zapojených objektů. Mnohdy šlo i o vstupné zdarma, průvodce zdarma apod. Zapojily se nejen památkové objekty, ale např. i ZOO Praha. Projekt přilákal do Prahy na 70 tisíc návštěvníků, čímž se podařilo alespoň částečně zmírnit dopady pandemie na cestovní ruch v metropoli.
Cestovní ruch v Praze klesl v roce 2020 oproti 2019 na zhruba čtvrtinu. Zdaleka největší pokles způsobily (ne)příjezdy zahraničních turistů. Ubytovalo se jen 21% počtu návštěvníků z předchozího roku, přičemž délka ubytování se meziročně neměnila. Zato rezidentů se ubytovalo víc než polovina počtu z předchozího roku a počet přenocování dosáhl 65% roku 2019. I to svědčí o úspěchu projektu „V Praze jako doma“.
Pražské věže nově pod PCT
Společnost Prague City Tourism od nového roku získala do pachtu sedm významných historických objektů. Jde o Petřínskou rozhlednu spolu se zrcadlovým bludištěm, Staroměstskou a Malostranskou mosteckou věž, Prašnou bránu, Svatomikulášskou městskou zvonici a Novomlýnskou vodárenskou věž, tedy stavby, které dosud obhospodařovalo Muzeum hlavního města Prahy. Tyto objekty souhrnně označujeme jako Pražské věže. Každá z nich nabízí neobvyklé výhledy na historická náměstí, kouzelnou mozaiku střech domů, na řeku Vltavu a její mosty i nábřeží. Samotné věže jsou navíc rozmanitou přehlídkou architektonických stylů. Kromě stavebního slohu můžeme ve většině věží obdivovat i architektonické detaily, erby, reliéfy a další skulptury. V některých naleznou turisté i expozici, vztahující se k příslušné epoše a funkci věže. „Jedná se o dlouhodobý princip a přístup k využití majetku, který má turistický potenciál. Byť je nyní nešťastná doba, tak město založilo již před nástupem koronakrize městskou společnost Prague City Tourism, což je společnost zabývající se usměrňováním turismu v Praze a hlavně využitím potenciálu z turismu k rozvoji městských památek. To je právě i tento příklad, kdy dáváme do pachtu naší organizace jedny z nejkrásnějších a zároveň nejnavštěvovanějších městských památek. Cílem tohoto projektu je vracet výnosy z turismu do efektivnější správy těchto nemovitostí a kultivovanější formy turismu," uvedl radní pro oblast majetku, Jan Chabr.
PCT plánuje zmíněné památky v souladu s novou koncepcí cestovního ruchu.ještě více zatraktivnit a zpřístupnit veřejnosti, mimo jiné i Pražanům.