Brandy z Podněstří

Foto: M. Navara

 

Normálně se zabývají zpracováním plastů a kabelů. Obchod je zavedl mimo jiné na východ až do Podněstří. Tady objevili velice zajímavou brandy značky Kvint. Ze začátku ho vozili jako dárek z cest pro známé a obchodní partnery. Obchody šly dobře, takže přibývalo služebních cest. Čím častěji jezdili, tím častěji zdejší brandy, kterému tu říkají „divine“, vozili. Na základě této skutečnosti, a také, protože jim brandy opravdu chutnala, dospěli k názoru, že by mohli tuto značku v Česku distribuovat. Tak se stalo, že firma Labara z Velké Bíteše založila dceřinou firmu XO Czech, která se zabývá dovozem moldavských ušlechtilých „divine“ k nám. Mimochodem písmeny „X“ a „O“ se označují pouze kvalitní a vyzrálé destiláty.

Firma Kvint je v Moldávii velice známý kombinát, který sídlí na břehu Dněstru poblíže hlavního města Moldávie Tiraspolu. Tento vinařský podnik a destilárna obhospodařuje více než dva tisíce hektarů vinic. Hrozny prakticky téměř nevykupují. Vše si pěstují a vyrábějí sami. Továrna má svoje ohromné vinné sklepy o délce až sto kilometrů, kde kvalitní vína i destiláty zrají v dubových sudech. Po několikaletém zrání se nápoje adjustují do láhví a potom putují do celého světa. Ročně firma prodá deset milionů lahví. Kromě brandy a vína také vyrábí i jiné druhy destilátů, jako např. vodku nebo gin.

Přede dvěma lety navštívili v Praze pánové Holík a Mühlhansl, majitelé firmy Labara holešovický veletrh Víno a Delikatesy. Zde objevil stánek s nápoji, které si vozil z Podněstří. Výsledkem jeho jednání se zástupci firmy Kvint byla dohoda o zastoupení. I když v České republice není pro brandy ideální klientela a nápoj „Divin“ není příliš známý, snaží se prosadit. Aby totiž jakékoliv brandy zákazník ocenil, musí se k tomu nejdříve tzv. propít. Je to stejné jako s francouzským koňakem. Někdo na něj nedá dopustit, jinému nechutná. „Situace se ale lepší,“tvrdí obchodní zástupkyně Romana Chalupová. „Lidé se k nám vracejí, protože jim brandy od Kvintu chutná a navíc jeho cena je velmi konkurenceschopná. Naše spolupráce s touto moldavskou firmou se rozšiřuje a objem importovaného zboží se zvyšuje.“

Zajímavá jsou i moldavská podněsterská vína. Kombinát Kvint pěstuje mnoho odrůd, ať už místních nebo těch tzv. mezinárodních, která zpracovávají na tzv. odrůdová, směsná a dezertní vína. „My jsme pro export k nám vybrali osm druhů. Samozřejmě v našem sortimentu nesmí chybět dezertní vína Kagor. Tato tzv. těžká vína se blíží svoji kvalitou, obsahem alkoholu (víno ho musí obsahovat 16 %) i extraktivních látek portským vínům. Při degustacích ho podáváme jako sladkou tečku. Jinak ale dovážíme většinou suchá vína. Protože je Moldávie prosluněná země, jsou i jejich suchá vína trochu sladší, než jsme zvyklí. A také mají vyšší obsah alkoholu,“ dodává R. Chalupová.

Brandy je destilát z vína, stejně jako francouzský koňak. Protože si však název koňak Francouzi chrání, má tento typ pálenky mnoho názvů. V Chorvatsku mu říkají „Vinjak“, v Gruziji „Gruziňák“ a v Moldávii říkají „Divin“. Nejde ale jen o jednu značku. Kvint například nabízí širokou paletu těchto nápojů. Rozlišují se podle složení a hlavně podle stáří. V nabídce najde zájemce od pětiletého Divinu až po padesátiletý. Samozřejmě čím déle brandy zraje, tím je lahodnější, ztrácí tzv. štiplavý „ocas“ nevyzrálých destilátů, a také je pochopitelně dražší. Nejoblíbenější je prý jejich desetiletý Divin Surprise. Značka i nápoj mají dokonce svůj příběh. Zmíněné brandy vzniklo velice zajímavým způsobem. To se v tehdejším Sovětském svazu blížil sjezd Komunistické strany, což byla za komunismu obrovská společensko-politická událost. Místní pohlaváři dali podniku Kvint za úkol k této mohutné události vymyslet speciální nápoj. Jak už to tak bývá, to byl z technologického pohledu nesmysl. Než vymyslíte kombinaci destilátů, pospojujete dohromady jejich vůně a chutě, aby ladily dohromady, tak to nějakou dobu trvá. Navíc k tomu přistupuje doba zrání v dubových sudech, která prostě zkrátit nejde. Ovšem jasné „ne“ se nikdo do očí soudruhů neodvážil říci. Všichni měli na paměti, jak to s podobnými rebely dopadá. Takže smíchali osmiletou brandy Nistru a devítiletou Dojnu. Říkají, že se první z nich stala matkou a druhá otcem Surprise, tedy v překladu Překvapení. A překvapení to skutečně bylo. Nápoj byl prostě vynikající, takže si ji dlouho soudruzi nechávali pro sebe a nepovolili distribuci. V současné době se může tato brandy pochlubit mnohými zlatými i stříbrnými medailemi z mezinárodních výstav a veletrhů. Není divu, že je jedna z nejprodávanějších. Krom této značky je v Česku žádaná i patnácti i dvacetiletá moldavská brandy. To už jsou skutečné lahůdky, krásně uleželé s vynikající chutí a vůní. Pro sběratele dokonce zavedla firma i nově editované kolekce miniatur.

„Protože jsme se stali výhradním distributorem vína i destilátů značky Kvint, vzali jsme na sebe úděl probojovat cestu na náš trh všemi byrokratickými zákoutími českých dovozních i prodejních zákonů. Kdo se o něco podobného pokusil, ví, že to není zrovna jednoduché,“ dodává na závěr R. Chalupová. „Zaměřujeme se především na koncového zákazníka. Pořádáme řízené degustace, oslovujeme velké firmy, kterým nabízíme naše produkty jako nádherný dárek pro jejich obchodní partnery. Také zvolna šíříme naše brandy i vína do vinoték, hotelů a restaurací. Opatrně připouštím, že se nám začíná dařit.“

 

Antonín Karoch

 

Něco pro odborníky - padesátiletá brandy